A cupertinói vállalat még sohasem zárt olyan jó szeptemberi negyedévet, mint a 2020-as világjárvány alatt. Nem csoda, hogy elsősorban a Mac vásárlások ugrottak meg, és a szolgáltatások bevételeinek se tett rosszat az unatkozós otthonülés.
Az Apple csúsztat kicsit a pénzügyi évén, hogy minden új esztendőt a decembert (és az azt megelőző karácsonyi vásárlási lázat) is magába foglaló, hagyományosan a legnagyobb bevételt és profitot generáló negyedévvel indíthasson. Ezért a szeptember 26-án zárt negyedéve technikailag a 2020 negyedik negyedéves beszámolója.
Összességében 64,698 milliárd dolláros bevételt értek el ebben a három hónapban, a teljes üzleti évben pedig 274,5 milliárd folyt be, ami 6%-kal több, mint 2019-ben.
A profit ugyan csökkent kissé, de a helyzethez képest nem hiszem, hogy pánikolnának a befektetők a következő grafikonra tekintve:
Aki követte az idei eseményeket, annak talán nem meglepő, hogy egy ekkora válságban és visszaesésben egy egyáltalán nem olcsó termékeket gyártó mammut ennyit tudjon erősödni. Elvégre a home office-ra sokan nem voltak felkészülve hardverekkel, és ez jócskán megtolta Tim Cookék szekerét, ami még azt is elbírta, hogy az eddigi zászlóshajó kategória jócskán beszakadt. Nézzük is sorban.
iPhone
Ahogy említettem, jöhet is az elejére a feketeleves. Az iPhone két éve még 36,8 milliárd dollár bevételt generált, ez mostanra 26,4-re szakadt, akkor ez a feketebárány és gongatjuk a harangokat, ugye? Hát nem Tim Cook, aki még ezt is tudja sikerként tálalni (nem véletlenül annyira népszerű a befektetők körében). Az Apple vezér elmondása szerint ez a szám jócskán várakozásokon felüli, ugyanis a csak októberben bemutatott új iPhone modellek miatt nagyobb visszaesést vártak.
Tény, hogy két éve még benne voltak a szeptemberi előrendelési és korai eladási számok, tavaly is még zárás előtt két héttel volt a bemutató, így azért magyarázható a diagram. Kérdés, hogy mennyire csúsznak a szállítások, és a 2021 Q1 tud-e magasabb lenni az előző évinél.
Mac
Ezzel szemben a Mac – amiről pár éve még csak a lefelé tartó grafikonokat posztolgattuk, és lassan már ástuk is a gödröt a temetéséhez – elképesztő ralit tolt. És erre igazából nem az új termékek adnak okot, hanem vélhetően az az egyszerű tény, hogy az emberek nem tudnak bemenni az irodába dolgozni, és kell mindenkinek otthonra gép. A fenti szám szerintem simán két számjegyű lenne, ha bemutatták volna a nyáron az első saját chipes MacBookot, amire mostmár a WWDC óta csorgatja a nyálát az Apple rajongói tábora.
iPad
Hiába mutatták be az új iPad Airt, ami szerintem a legjobb ár/érték arányú tablet a piacon, azért az közel sem okozna ennyire brutális, 46%-os ugrást a tavalyi számokhoz képest. Luca Maestri, az Apple pénzügyi vezetője is elmondta, hogy itt is arról van szó, hogy otthoni eszköznek vásárolták az emberek, és a pandémiának köszönhető ez a siker. Ami amúgy nagyobb is lehetne, ha nem akadoznának az ellátási láncok.
Hordozható eszközök
A weareables az a kategória, amiben továbbra is egyértelműen óriási a potenciál, és nem áll le. Ugyan nem jön az AirPods Studio füles, és jövőre csak egy újabb AirPods frissítésekkel számolhatunk, az Apple Watch SE szerintem tovább tolja majd a kategória szekerét 2021 első félévében is.
Szolgáltatások
Maga a grafikon az nagyjából minden nagyvállalati felsővezető álma, mintha zsinóron húznák. Amiért Tim Cookról olvasnak majd 20 év múlva a közgázos hallgatók. A szolgáltatások Maestri szerint gyakorlatilag minden földrajzi szegmensben felülmúlták a várakozásokat. Kíváncsian várjuk, hogy az új szolgáltatási csomag hogyan befolyásolja majd a következő negyedéveket.
Az Apple pénzügyi jelentéseit negyedévről negyedévre vizsgálva lassan tényleg kijelenthetjük, hogy Tim Cook vezetése alatt a vállalat Lineker örökzöld idézetére gondolva a német foci magasságába emelkedik. Mintha az életben három dolog lenne biztos: az halál, az adók, és hogy az Apple valahogy még jobban teljesít.
Te melyik új Apple terméket várod a legjobban jövőre? Előfizetsz majd valamelyik szolgáltatás csomagra?