A várhatóan ősszel érkező oprendszer iPhone-on és iPaden is új beállítási lehetőségeket kínál majd a kontrollerek használatához.
A tavaly megjelent iOS 13 egyik legnagyobb dobása az volt, hogy a dedikált MFi-s kütyük mellett végre az Xbox és a PlayStation kontrollerek kezelése is bekerült a rendszer repertoárjába. A lépésnek sokan örültek, hiszen a mobiljátékok között már számtalan olyan, milliók által kedvelt cím akad, melyekhez kapóra jön a fejlettebb vezérlési lehetőség: elég csak a Call of Duty Mobile-ra, vagy az App Store-ból nemrég kiebrudalt Fortnite-ra gondolni. A kontrollerhuszároknak remek hír, hogy az Apple nem dőlt hátra ennyivel, s az iOS 14-ben a személyre szabhatóságra is rágyúrnak.
Az iOS 14 és az iPadOS 14 bétatesztjében részt vevő j1ggl nevő Reddit-felhasználó nemrég egy szemléletes posztban részletezte a megjelenés előtt álló operációs rendszerek főbb kontrolleres újdonságait. A nagy dobás ezúttal egy teljesen új menüpont a Beállításokban, ami angolul „Game Controller” néven fut. Ebben jelenleg a következő opciókat találjuk:
- A kontroller nevét (amit a Bluetooth beállításaiban lehet megváltoztatni.
- A haptikus visszajelzés (magyarosan a rezgés) ki/be kapcsoló gombját
- A kontrollerek megosztási gombjára kiosztott képernyőfotó és képernyőfelvétel ki/be kapcsoló gombját.
- Az egyedi gombkiosztások almenüjét.
- A kontroller azonosítását.
Az azonosítás (Indentify Controller) egy egész poénos trükk, ezzel ugyanis az iPhone-ról vagy az iPadről közvetlenül, rezegtethetjük meg az adott kontrollert, méghozzá tetszőleges ritmusban. Ez akkor jöhet jól, ha egyszerre több vezérlőt csatlakoztattunk, no és persze akkor is hasznos lehet, ha éppen nem találjuk a becses kiegészítőt. Az alábbi videón működés közben is látható a funkció:
Az igazán üdvözlendő újdonság azonban nem ez, hanem az egyéni gombkiosztásokat lehetővé tevő “Customisations” menüpont. Itt lényegében bármely két gomb szerepét felcserélhetjük, beleértve a joystickek klikkelését, de a PlayStation kontrollernél még a tapipaddal is variálhatunk. A változtatási lehetőségek a mozgás beállítását is érintik, igény esetén tehát a fel-le és a jobbra-balra nézés is invertálható. A bevitt változtatások rendszerszinten lépnek életbe, még a játék újraindítása sem szükséges a kipróbálásukhoz. Az átszabott funkciókat könnyen azonosítható piktogramok jelzik, így egy pillanat alatt átláthatjuk az újonnan létrehozott kiosztásokat.
Az egyéni konfigurációt egy dedikált kapcsolóval akár teljes egészében kikapcsolhatjuk, de arra is van lehetőség, hogy közvetlenül az egyes alkalmazásokhoz hozzunk létre saját gombkiosztásokat. Ez azért hasznos, mert ha csak egyetlen játék egy bizonyos gombjával van gondunk, akkor nem kell folyton ki-be kapcsolni a változtatásokat. A beállítási lehetőségeket összefoglaló j1ggl által tesztelt címek közül egyelőre csak Sky: Children of the Light támogatta ezt az opciót.
Az új beállítási lehetőségek tehát mindenképp ígéretesnek tűnnek, ám nem szabad elfelejteni, hogy az iOS 14 és az iPadOS 14 még csak a béta fázisnál tart, a végleges verzióban még bármi előfordulhat. Akárhogy is lesz, az már most látszik, hogy lenne min fejleszeni: hiányzik például a mindent alaphelyzetbe állító kapcsoló, tehát egy alaposan elbaltázott egyedi konfigurációt jelenleg nem lehetséges egyetlen mozdulattal lenullázni.