IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

11 év után visszatért John Hodgman, azaz a PC Guy

Az Apple ikonikus reklámjainak hőse az új Macek bemutatóján bukkant fel ismét, hogy kardoskodjon kicsit a hagyományos laptopok mellett.

A saját fejlesztésű ARM-chipekre való átállással merőben új korszak kezdődik a Mac történetében, az Apple pedig úgy döntött, hogy egy régi ismerős visszahozásával emeli az alkalom fényét. Az új gépeket leleplező keddi One More Thing esemény végén ugyanis váratlanul felbukkant John Hodgman író-komikus, aki a cég 2009-ig futó Get a Mac-kampányában játszotta a PC Guy, azaz a PC-s fickó szerepét.

A Get a Mac-reklámokat csak néhány országban (pl. USA, Kanada, Új-Zéland, Egyesült Királyság, Japán, Németország) sugározták, ám az internetnek köszönhetően végül világszerte ismertté váltak. 2006-tól 2009-ig 66 spot készült, az eredeti változat (Angliában és Japánban helyi színészeket alkalmaztak) forgatókönyve többnyire ugyanaz volt: a Hodgman által megszemélyesített irodakukac PC humoros szópárbajokban bizonygatta, hogy jobb a farmeres-pulcsis Justin Long alakításában lazáskodó Macnél.

Ez persze sosem sikerült neki, mert végül mindig kiderült, hogy a Mac gyorsabb, biztonságosabb, stabilabb, egyszerűbb a használata, és így tovább. A reklámokat ugyan a tartalmuk és a negatív PC-s sztereotípiák erősítése miatt is érték kritikák, de összességében sikeresnek bizonyultak: 2007-ben elnyerték a leghatékonyabb marketingfogásokért kiosztott Effie-díjat, és természetesen a Mac eladásokat is felpörgették

A TBWA/Chiat/Day ügynökség által szállított anyagok népszerűsége elsősorban a sorozat csipkelődő humorának volt köszönhető, amiért leginkább a most ismét felbukkant Hodgman karaktere felelt. A manapság leginkább PC Guyként ismert férfi már akkor tapasztalt nevettető volt, a Get a Mac debütálása előtti évben például saját szatirikus könyvvel jelentkezett, amivel a népszerű The Daily Show visszatérőjévé vált.

A legtöbb sikeres termékhez hasonlóan Mac-reklámok mögött is rengeteg tervezés és munka állt. 2016-ban a széria tizedik születésnapja alkalmából a Campaign US cikksorozatot közölt a készítőkkel, akik érdekes háttérinfókkal szolgáltak a folyamatról. Ebből tudjuk, hogy az Apple-t akkor még javában vezető Steve Jobs semmilyen előzetes megkötést és határidőt nem támasztott, szimplán csak annyit mondva, hogy “kell egy kampány a Machez”.

Ezt követően az ügynökség 6 hónapon át heti 10-15 ötletet prezentált a CEO-nak. Az egyik koncepcióban Owen Wilsont szánták főszereplőnek, aki egy PC-felhasználó otthonában tartott volna “közbelépést” a házigazdának, rámutatva a Windows-alapú gépek gyengeségeire. Ez majdnem meg is valósult, az Apple még a szükséges költségeket is elkülönítette rá, ám a sztár végül kihátrált a szerződésből. Később felvetődött, hogy Ben Stiller, John Cusack, vagy Will Ferrell kapja meg a szerepet, az utóbbiról még egy fennmaradt forgatókönyv is tanúskodik.

A hónapokig tartó eredménytelen ötletelés annyira felbosszantotta a minden részletbe belekötő Jobst, hogy már kirúgással fenyegette az ügynökséget. A győztes koncepcióval végül a kreatív igazgató Barton Corley és társa, Scott Trattner állt elő. Az áttörést annak a felismerése hozta el, hogy a Mac bemutatása helyett elég a PC hibáinak hangsúlyozására koncentrálniuk. Ebből született meg az ötlet, hogy a Mac és a PC beszélgetni kezdenek egymással a képességeikről.

Az Egyesült Királyságban és Japánban lokalizált verziót forgattak hazai szereplőkkel, máshol (pl. Olaszország, Németország) viszont az eredeti anyagok kaptak szinkront.

A laza Mac szerepére maga Steve Jobs szemelte ki Justin Longot, míg John Hodgman válogatás útján bújhatott a PC-t szimbolizáló ódivatú öltönybe. Hodgman így emlékezett vissza a szerep elnyerésére:

A PC szerepét kellett olvasnom, ami kissé meglepett, mivel 35 éves sem voltam, és még mindig laza, vékony 24 évesnek tartottam magam…”csak annyi kellett, hogy borzalmasan nézzek ki. Ezt még a ruhák nélkül is 90%-ban teljesítettem.

A győztes koncepció meglelése és a szereplők leszerződtetése azonban nem jelentette, hogy Steve Jobs könnyen kezelhető megbízóvá szelídült. Az első körben 12 anyagot forgattak le, amiből 8-ra kapásból nemet mondott. A következő három év során összesen 323 reklám készült, amelyből mindössze a beágyazott videón is látható 66 került adásba. A sorozat utolsó epizódját 2009 októberében forgatták, a kampány lezárására azért került sor, hogy teljes gőzzel a 2010-ben bemutatandó iPadre fókuszálhassanak.

A készítők szerint a két színész között a kezdetektől remekül működött a kémia, ami a koncepció megvalósítását is befolyásolta. Az előzetes forgatókönyvekben ugyanis a Mac és a PC ellenségesebbek voltak egymással, ami Hodgman és Long tolmácsolásában  baráti ugratássá szelídült. Ez azonban a Microsoftot nem igazán hatotta meg, és később saját “ellen-reklámokkal” demonstrálták, hogy egy PC-tulaj is lehet laza, érdekes és kreatív.

A Get a Mac-kampány vége óta ugyan 11 év telt el, de a keddi keynote Hodgman karakterének visszahozásával kiválóan érzékelteti, hogy a reklámok milyen mély nyomot hagytak az emberekben. Hodgman valószínűleg egy percig sem habozott igent mondani a visszatérésre, hiszen már 2016–ban is bevallotta, hogy szívesen magára öltené az ikonikus szerelését:

Ha esetleg úgy hangzanék, mint aki kibékült azzal, hogy vége (a kampánynak), és továbblépett, biztosíthatlak, hogy egyáltalán nem vagyok megbékélve. Dolgozni akarok, most is csinálni azokat a reklámokat, és szeretném, ha felhívnád a kreatív igazgatót, hogy elmondd neki. Rajtam a ruha, készen állok az indulásra, bármikor.

Kapcsolódó cikkeink

Csak Siri!

Anikó

Idén már ne is számítsunk az új MacBook Prókra?

Anikó

Még jobban elmosódhat a határ az iPadek és MacBookok közt

Anikó