Hiába nem tetszik a Facebooknak, hogy az Apple az IOS 14 megjelenésével megadja a lehetőséget a felhasználóknak az adatkövetés kikapcsolására, az Apple kitart a terve mellett.
Az Apple az iOS 14-ben egy új App Tracking Transparency funkció bevezetését tervezi, amely tájékoztatja a felhasználókat arról, hogy a vállalatok hogyan akarják nyomon követni őket az alkalmazásokban és a webhelyeken. A Facebook és egyéb cégek felháborodását követően az Apple 2021 elejéig késleltette a nyomkövetés elleni funkció megvalósítását.
Nyolc civil társadalmi szervezet azonban nemrég levelet küldött az Apple-nek, amelyben kifejezte csalódottságát a funkció késése miatt, és az Apple erre határozottan megfogalmazott választ adott, megerősítve elkötelezettségét az App Tracking Transparency iránt.
Az Apple aggódik amiatt is, hogy a felhasználókat beleegyezésük nélkül követik nyomon, és adataikat a reklámhálózatoknak értékesítik. A cég szerint a több vállalat tulajdonában lévő alkalmazások és weboldalak, valamint az adatközvetítők által értékesített adatok nyomon követése “invazív és” hátborzongató “lehet. Előfordulhat az is, hogy adatokat összesítik és értékesítik az adatközvetítők ismeretlen harmadik személyeknek is.
A Facebook és más hirdetési hálózatok azt kifogásolták, hogy az Apple nyomon követés elleni erőfeszítései versenyellenesek és rossz hatással vannak a kisvállalkozásokra. Az Apple nem ellenzi a felhasználói adatok ésszerű gyűjtését, de fel akarja hatalmazni az ügyfeleket arra, hogy maguk dönthessenek arról, milyen adatokat engednek és azt hogyan használhatják fel.
Továbbá az Apple egy nyilatkozatában, amely közvetlenül a Facebook kisvállalkozásokra gyakorolt hatására vonatkozó panaszára irányul, azt állítja, hogy az internet növekedését megelőzően a magánélet tiszteletben tartása volt a szabvány.
A magánéletet tiszteletben tartó reklám lehetséges, ráadásul az Internet növekedéséig ez volt az egyetlen szabvány. Egyes vállalatok szerint azonban ez a politika egyedülálló módon megterheli a kisvállalkozásokat a hirdetési lehetőségek korlátozásával, és a jelenlegi verseny elsősorban a nagy adathalmazokkal rendelkező nagyvállalatoknak kedvez.
Ezzel szemben a Facebook és mások egészen más megközelítést alkalmaznak etéren. Nem csak lehetővé teszik a felhasználók kisebb szegmensekbe történő csoportosítását, hanem az online böngészési tevékenység részletes adatait is felhasználják a hirdetések célzásához. A Facebook vezetői egyértelművé tették szándékukat, hogy minél több adatot gyűjtsenek mind az első, mind a harmadik fél termékeiből, hogy kifejlesszék a felhasználóik részletes profilját, és ez a felhasználói adatvédelem figyelmen kívül hagyása továbbra is kiterjed több termékük bevonására is.
A Facebook erre a levélre azt reagálta, hogy az Apple levele “elvonja a figyelmet” a cég saját adatvédelmi kérdéseitől. Zuckerbergék azt is elmondták, hogy az Apple domináns piaci helyzetét használja az adatgyűjtéshez, miközben szinte lehetetlenné teszi a versenytársak számára ugyanazon adatok felhasználását.
Az Apple-t azzal vádolják, hogy a legutóbbi macOS-frissítés révén az ügyfelek tudta nélkül figyelte és követte az emberek személyes adatait és a mai levél eltereli a figyelmet erről. Ugyanez történt akkor is, amikor kiderült, hogy az Apple megsértette az emberek magánéletét, és emberek millióinak rögzítette a privát hangjait tudomásuk nélkül a FaceTime sebezhetősége miatt.
Az igazság az, hogy az Apple kiterjesztette üzleti tevékenységét a reklámozásra, és a közelgő iOS14 változások révén megpróbálja az ingyenes internetet fizetős alkalmazásokba és szolgáltatásokba mozgatni. Ennek eredményeként az erőfölényben lévő piaci helyzetüket saját adatgyűjtésük előnyben részesítésére használják, miközben versenytársaik számára szinte lehetetlenné teszik ugyanazok az adatok felhasználását. Állításuk szerint a magánéletről van szó, de igazából a profitról. Nem szabad elhinni a kijelentéseiket. A kisvállalkozások panaszkodnak, hogy ez milyen hatással lesz a személyre szabott reklámozására.
Szerinted kinek van igaza?
Forrás és borító: MacRumors