Az Apple épp akkor döntött úgy, hogy megleckéztet egy kisebb céget, amikor az Európai Bizottság nyomozni kezdett az App Store-ban kiszabott 30%-os illeték miatt.
Az Apple által működtetett jutalékrendszer évek óta vita tárgya, mivel egyre több fejlesztő nehezményezi, hogy a cupertinóiak 15-30%-os részesedést szakítanak az App Store-on keresztül értékesített alkalmazások és előfizetések után. Az érvényes szabályok értelmében ugyanis az almás platformon kizárólag az illeték levonásával lehet fizetős portékákat kínálni, a rendelkezést megszegő appokat pedig törlik a kínálatból.
A szigorú előírást eddig csak néhány nagyobb szereplő, például a Netflix kerülhette ki. A streaming titánja 2018 végén egyszerűen eltüntette az iOS-es alkalmazásából a vásárlás lehetőségét, így a szolgáltatásra azóta csak a weboldalukon fizethetünk elő. De nem ők az egyetlenek, akik így járnak el: a Spotify, az Amazon Kindle és az Audible is ezt az utat választotta. Az Apple hivatalosan úgy intézi el a dolgot, hogy az ún. „Reader” kategóriába sorolja ezeket az appokat. Ebben a speciális csoportban elnézik a jutalékrendszer kikerülését azzal a feltétellel, hogy az alkalmazások nem tartalmazhatnak a vásárlás helyére mutató közvetlen linket.
E modell már évek óta működik a felsorolt appoknál, ezért is gondolhatta a chicagói Basecamp csapata, hogy prémium email-szolgáltatásuk, az évi 99 dollárért kínált HEY esetében is járható út lesz. Ennek megfelelően úgy készítették el az iOS-alkalmazásukat, hogy nem került bele sem regisztrációs, sem vásárlási opció. Kizárólag csak bejelentkezni lehetett vele, miután a cég weboldalán előfizettünk a szolgáltatásra. A Hey eleinte zöld utat kapott az App Store-ba, ám néhány nap után az Apple e-mailben fordult a Basecamphez azt kérve, hogy építsék be az alkalmazáson belüli vásárlásokat, azaz a jutalék levonását lehetővé tevő rendszert, különben az app törlésre kerül.
Indoklásként az App Store 3.1.1-es szabályára hivatkoztak, amely kimondja, hogy az appok fizetős szolgáltatásai csak alkalmazáson belüli vásárlással kínálhatók. A Basecampnél azt gondolták, hogy bizonyára tévedés történt, hiszen az appjuk nem tartalmazott vásárlási lehetőségeket. Ezért aztán néhány hibajavítást követően komolyabb változtatás nélkül küldték be a HEY második változatát is. Az Apple nevében eljáró ellenőr viszont ezután már telefonon jelentkezett, hogy a törlés terhe mellett ismét felszólítsa őket a 3.1.1-es szabály betartására. A Basecampnél hiába hozták fel a Netflix példáját, az ügyintéző csak annyit mondott, hogy más alkalmazásokról nem tárgyal velük.
A hátrányos megkülönböztetés gyanúját felvető eset a hét elején történt, a megdöbbent chicagóiak a sajtó elé tárták az ügyet. A sztoriról értesülve a Protocol és a Verge is megkereste az Apple-t, ám az általuk kicsikart hivatalos válaszok sem segítették a probléma tisztázását. A Protocolnak úgy nyilatkoztak a cupertinóiak, hogy a HEY-nek eleve meg sem lett volna szabad jelennie az App Store-ban, mivel a kizárólag bejelentkezési lehetőséget nyújtó kliens appok közé tartozik, melyek viszont csak üzleti szolgáltatásokat kínálhatnának. A Verge-nek küldött e-mailben pedig azt írták, hogy az App Store szabályai szerint a fejlesztőknek akkor is be kell építeniük az alkalmazáson belüli vásárlásokat, ha olyan tartalomhoz akarnak hozzáférést kínálni, amit a platformon kívül árusítanak.
A Basecampnél természetesen vitatják a tiltás jogosságát. A céget vezető David Heinemeier Hansson odáig ment, hogy a Twitteren „gengsztereknek” nevezte az Apple munkatársait, s kijelentette, hogy „egymillió év alatt” sem fogják kifizetni a 30 százalékos „váltságdíjat”.
A HEY kálváriája ismét felkorbácsolta az illeték körüli indulatokat, ráadásul pont akkor, amikor a Spotify korábbi panaszára reagálva az Európai Bizottság nyomozást indított a jutalékrendszer miatt. A zenestreaming-szolgáltató appja ugyanis hiába került be a kivételezett „Reader” kategóriába, a svédek továbbra is nehezményezik, hogy a saját zenei szolgáltatást is nyújtó Apple normál esetben sarccal sújtaná a versenytársakat. A kérdés kapcsán több nagyobb vállalat is megszólalt. A Tinder mögött álló Match Group szóvivője például arról beszélt, hogy az Apple szabályai arra kényszerítik a felhasználókat, hogy többet fizessenek a harmadik féltől származó appokért. A Fortinte-ot fejlesztő Epic Games vezetője, Tim Sweeney pedig Twitter-posztjában egyenlőbb feltételeket követelve kijelentette, hogy az Epic nem fogad el csak rájuk érvényes különleges ajánlatokat.
Ami az Apple álláspontját illeti, a cupertinóiak fenntartják, hogy a jutalékrendszer a platform fejlesztését, s a fejlesztőket segítő eszközök (developer tools) elkészítését fedezi. Az Európa Bizottság nyomozásáról például úgy nyilatkoztak a Verge-nek, hogy az eljárás olyan cégek alaptalan vádjaira épül, akik csak egy „ingyenes menetet” szeretnének, azaz nem kívánnak a többiekre is érvényes szabályok szerint játszani. Kommentárjukban azt is kiemelték, hogy mindenki számára egyenlő feltételeket szeretnének teremteni.
Csakhogy a Hey esete pont nem ezt mutatja, hiszen a Basecamp hiába próbálta a Netflix számára engedélyezett utat járni, az ő appjukat ugyanazért a megoldásért eltávolítás fenyegeti. Ráadásul a közelmúltban is akad példa a kivételezésre: áprilisban engedélyezték az Amazonnak, hogy a Prime Video appon keresztül az illeték megfizetése nélkül árusíthasson digitális tartalmakat. Ezzel kapcsolatban akkor azt közölték, hogy az intézkedés egy már működő program része, melynek keretében előnyöket biztosítanak a „prémium előfizetéses” videós szolgáltatóknak.
Az enyhítésnek persze köze lehet ahhoz is, hogy az Apple TV+ őszi elindítása óta a cupertinóiak a streaming piacon is jelen vannak, így más versenyzők „megsarcolása” felvethet néhány versenyjogi kérdést, amit szeretnének elkerülni. Az Európai Bizottság nyomozása mindenesetre már elstartolt, s izgalmas lesz látni, hogy milyen eredménnyel zárul. A Bizottságot ugyanis nem feltétlenül hatják meg a nagy cégek érvei, elég csak a 2007-es Microsoft-perre gondolni, melynek végén versenyjogi alapon kötelezték a redmondiakat az alapértelmezett Windows Media Player eltávolítására. Az Apple aggodalmait növelheti, hogy Európában mostanság pont nem olyan szelek fújnak, melyek a Szilícium-völgy óriásainak kedveznének, hiszen egyre gyakrabban vetődik fel a techvállalatok megadóztatásának lehetősége is.
FRISSÍTÉS: Az ügy kapcsán azóta az Apple marketingért felelős alelnöke, Phil Schiller is megszólalt. A TechCrunchnak adott interjújában kitartott amellett, hogy a HEY megsértette az App Store szabályait, mivel email szolgáltatásként nem tartozik az alkalmazáson belüli vásárlások nélkül is feltölthető “Reader” appok közé. Ezek fő jellegzetessége ugyanis, hogy külső forrásból származó, kizárólag fogyasztható tartalmat kínálnak (pl. Netflix). A helyzetre és az interjúra reagálva Jason Fried a HEY vezetője pedig egy nyílt levelet tett közzé a cég weblapján, amelyben arra kérte az Apple-t, hogy adja meg a fejlesztőknek a jutalékmentes, közvetlen számlázás lehetőségét.
Forrás: Protocol, The Verge, MacRumors
Borítókép: AAPL Only