A 2013-ban bemutatott iPhone 5c csak most kerül fel a régi termékek listájára, a készülék sosem nyerte el igazán a közönség tetszését.
Az Apple weboldalán nem csak a legújabb kütyüket találjuk meg, a cupertinóiak ugyanis külön listát vezetnek az öregebb, már nem kapható modellekről is. A felsorolás „Régi és elavult termékek” néven fut. A régi kategóriába azok a készülékek tartoznak, melyek értékesítése 5-7 éve szűnt meg, elavultnak pedig a 7 évnél régebben visszavont modellek számítanak. Az előbbiekhez a cég készlettől függően továbbra is biztosít alkatrészt és szervizt, az utóbbiakkal viszont már hiába ballagnánk be mondjuk a bécsi Apple-be, széttárt karokkal fogadna a személyzet.
A 2013 őszén piacra dobott iPhone 5c a 6S 2015-ös bemutatójával búcsúzott a kínálatból, így október végén elvileg felkerül a régi termékek listájára. A készüléket ma már bizonyára nagyon kevesen használják, hiszen az utolsó szoftverfrissítést (az iOS 10.3.3-at) még 2016-ban kapta, a legtöbb példányban eladott 16GB-os kivitelei pedig nem sok mindenre elegendők 2020-ban. Hiába számít azonban régi sztorinak a telefonok világában, az iPhone 5c-t mégis érdemes egy kicsit bővebben búcsúztatni, mivel máig tartó hatása van a cupertinóiak termékpalettájára.
Az iPhone 5c az Apple fösvénységének egyik legékesebb példája volt. 2013-ra az androidos gyártók rohamosan erősödtek, s habár már képesek voltak olyan sikeres csúcsmodellekkel előrukkolni, mint pl. a 80 millió példányban eladott a Samsung Galaxy S4, többnyire akkor is az olcsóbb szegmensekben taroltak. A zsugorodó piaci részesedés miatt az Apple-ön erősödött a nyomás, hogy nekik is elő kellene állniuk valamilyen megfizethetőbb alternatívával. A cupertinóiak addig minden évben csak egyetlen, prémium árazású iPhone-t mutattak be, mellette pedig kicsivel olcsóbban megtartották az előző generációkat is.
Az 5c érkezése így nem volt meglepetés, hiszen már akkor is rengeteg pletyka keringett a hivatalos leleplezés előtt arról, hogy az Apple végre elhozza Az Olcsó iPhone-t. Hogy a közönség pontosan mit is várt, azt már akkor sem volt könnyű megmondani, ám amit kaptunk, azt a hangadók többsége csalódásként élte meg. Tim Cookék ugyanis nem csináltak mást, csak újracsomagolták a 2012-es iPhone 5-öt egy öt különböző színben választható polikarbonát házba. A készülék tehát nem kapta meg az 5S-ben dolgozó 64-bites A7 chipet, nem kapott több memóriát, sem jobb hátlapi kamerát. Mindezek mellett még az ára sem lett kifejezetten olcsó: mindössze száz dollárral került kevesebbe a függetlenül 649 dollárért kínált 5S-nél.
Az 5C-vel az Apple lényegében a MacBookoknál használt egykori receptet próbálta reprodukálni, ott volt ugyanis egy ideig az a felosztás, hogy az alapmodellt műanyag házba burkolták, míg a Pro alumínium tokozással érkezett. A telefon esetében viszont nem igazán működött a koncepció, mivel kilógott a lóláb, hogy a cupertinóiak itt kifejezetten az előző évi modell anyaghasználatát butították le, ahelyett, hogy valamivel olcsóbban a kínálatban tartották volna az eredeti készüléket. Az 5c megítélésén az sem segített, hogy nem hozta azt a prémium érzést, amit az emberek a márkához társítottak, így sokak számára nem tudott elég vonzó lenni.
Így aztán a bemutató után a fórumokon többnyire a panaszos hangok domináltak, a közönség nem nézte jó szemmel az Apple új stratégiáját. Az 5c megítélése nagyon gyorsan fordult negatívba, miközben számos teszt írta le róla, hogy élőben egyébként korrekt telefon, aminek a fogásán is érezni, hogy nem tejfölös poharakból készült. Az iPhone 5-tel mutatott hasonlóságai ellenére a polikarbonát utód ráadásul hozott néhány apró újdonságot is: az előlapi kamera szenzora több fényt engedett be, valamivel jobb lett az üzemidő (1440 mAh-s aksi helyett 1510 mAh-st kapott), továbbá az LTE-antennája is fejlettebb volt. Sőt, egy alkalommal még arra is volt példa, hogy a polikarbonát ház életet mentett, mikor felfogta egy sörétes puska lövedékét.
Mindez azonban nem sokat segített az 5c-n, amiről hamar kialakult az a vélekedés, hogy pénzügyileg is orbitális bukta, vacak eladásokkal. Ez viszont maximum az Apple addigi iPhone-jainak magas mércéjével volt igaz, az 5c ugyanis valójába nem fogyott rosszul. 2014 nyaráig 24 milliót adtak el belőle, amivel simán lepipálta a Sony akkori csúcsmodelljét, az Xperia Z1-et, de a Galaxy S4 minit és a HTC One M8-at is. A műanyag ház olcsóbb gyártásának köszönhetően ráadásul a cupertinóiak valószínűleg több pénzt is kerestek 1-1 példányon, mintha simán csak a kínálatban hagyták volna az iPhone 5-öt, nem beszélve arról, hogy az 5c így nem veszélyeztette a csúcsmodell 5S eladásait sem.
Persze végeredményben mindenképp az 5c ellendrukkereinek lett igazuk, a készülék ugyanis soha nem kapott közvetlen utódot, azaz joggal feltételezhetjük, hogy tényleg nem váltotta be a gyártó elvárásait. Az Apple viszont sokat tanult az esetből, mivel a későbbi jóárasított modelleknél már nem próbálták pusztán az előző évi hardvert eladni olcsóbb tokozással.
2017-ben az 1000 dolláros rémálomhatárt elérő iPhone X mellé az azonos chipet használó iPhone 8-8Plus párost kaptuk korrekt üvegszendvics házban, míg az iPhone XS-hez a teljesen egyedi XR-ral rukkoltak elő, szintén az aktuális SoC-el. Vásárlói szemmel tehát az 5c mindenképp hasznos kitérő volt, mert megtanította a cupertinóiaknak, hogy a sikerhez bizony az olcsóbb árszegmensben is villantani kell valamit.