Leginkább semmi…
A vállalat a napokban elindította az App Store-ban az alkalmazásokra vonatkozó „kötelező” adatvédelmi címkék megjelenítésének lehetőségét. A kis, tápanyag táblázatokra hajazó ismertetők címszavakban, piktogramokkal illusztrálva jelzik, egy adott app pontosan milyen adataidra kíváncsi. Az adatlap kitöltése a fejlesztőkre hárul, tehát a procedúra nem automatizált, és nem is az Apple munkatársai végzik.
Az iOS 14.3 verziójába az Apple már bele is foglalta az ígért adatvédelmi címkéket az App Store-ban. Az adatvédelmi címke azonban még mindig meglehetősen el van dugva az alkalmazás információi közt.
Ugyan a fejlesztőket nem kényszerítették arra, hogy frissítsék alkalmazásaikat ezekkel az információkkal, az Apple december 8-i határidőt szabott meg, de nem sokkal azelőtt azt is közölte a fejlesztőkkel, hogy a meglévő alkalmazásokat nem távolítják el, ha nem adják meg az adatvédelmi részleteket.
Következésképpen az App Store-ban keresgélve számos olyan népszerű alkalmazást találunk, melyek nem felelnek meg ennek a kritériumnak. Ha egy fejlesztő nem adott meg információt az adatvédelmi címkéhez, az Apple azt is jelzi egy stock szöveggel. Azok az alkalmazások, amelyek nem rendelkeznek kitöltött címkével, továbbra is a fejlesztő adatvédelmi irányelveire linkelnek.
Az Apple pontos dokumentációban specifikálta, milyen részleteket kell megadnia és mit nem. Általánosságban elmondható, hogy ha egy alkalmazás bármilyen adatot begyűjt a felhasználótól, majd bármilyen módon vagy bármely vállalat számára továbbadja azokat az alkalmazáson kívül, akkor azt közzé kell tenni.
A fejlesztőknek ki kell tölteniük egy online űrlapot, amely körülbelül 34 külön szekcióból áll, és a felhasználói adatok tipikus kezelésére vonatkozik. Ezek egy része nagyon specifikus, például az egészségügyi részleteket érintő adatok kezelése, míg mások jóval lazábbak, például a felhasználó által az alkalmazásukban végrehajtott koppintásokat vagy kattintásokat lekövetése.
Meglepően – vagy inkább nem meglepően? – számos népszerű alkalmazás fejlesztője nem élt még a lehetőséggel és üresen hagyta az adatvédelmi irányelvekre vonatkozó infókat.
A legnagyobb fejlesztők közül úgy tűnik, hogy a Google teljes mértékben elmulasztotta adatvédelmi címkék megadását. Egyik sem jelenik meg a Gmailben, a Google Mapsen vagy a Google Search app esetében sem.
A Google tulajdonában álló YouTube fő vagy Kids alkalmazásaiban nincsenek adatvédelmi részletek. Hasonlóképpen, az Amazon nem adott meg információkat a fő vásárlási alkalmazásához és a Kindle vagy az Audible apphoz sem.
De például a 1Password, a biztonságos jelszókezelő sem nem frissítette az adatait…