A mobilhirdetők az Apple által az iOS-en bevezetett keretrendszer miatt jelentősen több pénzt kezdenek költeni az Android-felhasználók megcélzására, ami súlyosan befolyásolja a vállalatok által az iPhone és iPad felhasználókról gyűjthető adatok mennyiségét.
Amint arról a The Wall Street Journal beszámolt, az ATT, vagyis az App Tracking Transparency keretrendszer áprilisi bevezetését követően, amely előírja, hogy az iPhone-on és iPaden minden alkalmazásnak beleegyezést kell kérnie a felhasználóktól, mielőtt más alkalmazásokban követné nyomon a tevékenységüket, a hirdetők elkezdték csökkenteni kiadásaikat az Apple platformján.
A Branch Metrics Inc. reklámméréssel foglalkozó cég korai adatai szerint, amelyeket a WSJ látott, az iOS-felhasználók kevesebb mint 33%-a engedélyezte, hogy az alkalmazások más alkalmazásokban is nyomon kövessék őket. Az iOS-felhasználók fennmaradó 67%-a úgy döntött, hogy nem engedélyezi az alkalmazásoknak a tevékenységük nyomon követését. Ennek eredményeképpen az Apple mobilplatformján a hirdetők költései június 1. és július 1. között mintegy harmadával csökkentek, míg az Androidon ugyanebben a hónapban több mint 10%-kal nőttek – derül ki a Tenjin Inc. hirdetésmérő cég adataiból.
Miután a nyomkövetési változtatás áprilisban életbe lépett, az Apple iOS operációs rendszerének számos felhasználója nagy mennyiségű felszólítást kapott az alkalmazásoktól, amelyek engedélyt kértek a nyomon követésükre – a legtöbbjük elutasította ezeket a kéréseket. A Branch Metrics Inc. hirdetésméréssel foglalkozó cég szerint az iOS-felhasználók kevesebb mint 33%-a járul hozzá a nyomon követéshez. Ahogy egyre több ilyen információ látott napvilágot, a hirdetők módosították vásárlási stratégiájukat. A Tenjin Inc. hirdetésmérő cég szerint az iOS mobilreklámokra fordított kiadások június 1. és július 1. között mintegy harmadával csökkentek. Az Androidra fordított kiadások 10%-kal nőttek ugyanebben az időszakban.
Andy Taylor kutatási igazgató szerint a Tinuiti Inc. digitális reklámügynökség hasonló mintázatot tapasztalt ügyfelei költéseiben. Elmondta, hogy amikor az iOS-felhasználók lemondtak a nyomon követésről, a Tinuiti hirdetői nem tudtak rájuk licitálni. Az iOS-felhasználók hiánya felhajtotta a keresletet – és a hirdetési árakat – az Android-felhasználók számára. A Statcounter adatai szerint az okostelefonok 72,8%-a világszerte az Android operációs rendszert, 26,4%-a pedig az iOS-t használja.
A digitális hirdetők többek között azért költenek kevesebbet az Apple mobilplatformjára, mert hiányoznak “azok a részletes adatok, amelyek az iOS-eszközökön a mobilhirdetéseket hatékonnyá tették és indokolták az áraikat.
Megfelelő felhasználói nyomon követés nélkül a hirdetőknek lényegesen kevesebb adatuk van a felhasználók érdeklődési köréről, preferenciáiról és egyebekről. A hirdetők és az olyan vállalatok, mint például a Facebook, ezeket az adatokat arra használják fel, hogy összeállítsák a felhasználó profilját. A nyomon követésből származó adatok típusa segít a hirdetőknek abban, hogy a hirdetéseik a potenciális ügyfeleket célozzák meg.
Bár több hirdetőt is érint az ATT, a Facebook volt a leghangosabb és legkritikusabb az új változással kapcsolatban. Amióta az Apple elkezdte bétatesztelni a keretrendszert, amelyet az iOS és iPadOS 14.5 frissítések részeként szállítottak, a Facebook azzal vádolta az Apple-t, hogy hatással van a kisvállalkozásokra, amelyek a hirdetésekre támaszkodnak, mint a értékesítésük fő eszközére. A Facebook azt is kijelentette, hogy a keretrendszer versenyellenes, mivel véleménye szerint az Apple-nek előnyös helyzetet biztosít a saját mobilreklám-üzletágának iOS-eszközökön történő működtetéséhez.