A kacsás keresőmotor kis piaca ellenére akár százmilliárd dolláros nagyságrendű üzletekről dönthetne egy elemzés szerint. Elsőre meglepő elemzés egy sokat által kedvelt termékről.
Ha igazán különc akarsz lenni, ledobod magadról a Google keresőmotorjának rabláncát, és Bingre vagy DuckDuckGóra váltasz. A DDG ugyanis elsősorban az adatbiztonsággal különbözteti meg magát a többi keresőmotor közül: nem tárolnak senkiről személyes adatokat, így mindenkinek ugyanazt a listát mutatják egy adott keresőszóra. A mottójuk is erről szól:
Adatvédelem, leegyszerűsítve.
Nem véletlen tehát, hogy az olyan IT-hoz értő szegmensben, akik számára a legfontosabb a privacy kérdésköre, és értik hogy ez számukra miért lehet fontos, elég népszerű. Annyira, hogy az USA-ban pédául a negyedik legnépszerűbb keresőmotor. Nyilván hatalmas lemaradásban a piacvezető Google-től, akik valójában az Apple mellett a sztori legfontosabb szereplői.
A Google ugyanis évente 7-10 milliárd dollárt fizet az Apple-nek azért, hogy elsődleges keresőmotor legyen az iPhone-okban és az iPadekben. Aztán a becslések szerint generál rajta 15 milliárdnyi profitot, hogy ne legyen rossz üzlet. Win-win szituáció, ami ebben az állapotban mindkét félnek jó, de lássuk be: hosszú távon ennek leginkább az Apple örülhet.
Elsősorban azért, mert a keresőmotor piac elég monopol jellegű, ennek okán pedig valójában a Google bármikor dönthetne úgy, hogy felbontja a szerződést, abban bízva, hogy az emberek úgyis átállítják majd az alapértelmezett motort. Olyan piacokon ez elég egyértelmű lépés lenne, mint Magyarország, ahol az emberek 97,81 százaléka Google-ön keres.
Az Egyesült Államokban azonban “csak” 88 százalék körül van ez az eredmény, és négy kereső is 1 százalék feletti piaci részesedéssel bír. Továbbra is brutális dominancia, azonban ekkora piacon ez még mindig nagyon sok ember és nagyon sok pénz.
Adná magát, hogy a Microsoft bevásárolja magát a Binggel az Apple eszközökre, amiben tényleg van ráció. Elindulhatna felfelé és valószínűleg rövid időn belül megtérülne a befektetése. Akár még jól is járhatna a világ, ha egy ennyire kritikus piacon több szereplő versenyezne, de jelenleg nem tudunk a Microsoft részéről ezen irányba tett hatalmas erőfeszítésekről. Ott van ugye még a Yahoo, de náluk expanzióról beszélni még viccnek is rossz…
És akkor ott van ez a DuckDuckGo, ami legalább annyira hirdeti az adatvédelmet a keresők között, mint ahogy az Apple teszi a hardveres piacon, vagyis egyáltalán nem állna távol a szellemisége. Az idén májusban még 93 főt alkalmazó 2008-ban alapított vállalatot vélhetően 1 milliárd dollár alatti áron megvehetnék, ami az Apple készpénzállományához képest aprópénz, és korábban már láthattuk, hogy olyan területeken, amik a jövő zálogát képviselik (lásd AR), elég nagy bevásárlásokra képesek Cupertinóban.
A legjobb pedig az lenne, hogy az Apple simán hagyhatná a felvásárolt céget futni magában, ahogy eddig is tette. Vagy akár adhatna olyan támogatást, amitől még jobb, és még népszerűbb lehetne. Mindezt pedig a Google-üzlet bontása nélkül, erősítve az alkupozícióját. És mivel laikusként is azt gondolhatjuk, hogy ez több fél számára is gyümölcsöző üzlet lenne, egyre nagyobb az esélye, hogy nem fog megvalósulni.
A DuckDuckGót mindenesetre tudjuk ajánlani azoknak, akik utálják, ha információkat gyűjtenek róluk marketing célokra. Én speciel szeretem, bár tisztában vagyok a veszélyeivel, és örülök annak, hogy létezik alternatív lehetőség is. Te használtad már?
Forrás: StreetInsider
Borítókép: Search Engine Journal