A keresőóriás a vírus alatt sem pihen, fejleszti tovább a méltán népszerű térképes alkalmazását.
A Google Maps az az alkalmazás, amit még talán a legelvetemültebb Apple fanok is használnak az eredeti almás térkép helyett. És igazából teljesen érhető a dolog, ugyanis a Google már 2005-ben kiadta a saját térképét, míg erre az Apple 7 év alatt tudott válaszolni. Az az első 7 év pedig hatalmas előnyt adott a keresőnek, hogy tökéletesre fejlesszék. Arról pedig nem is beszélve, hogy mekkora energiát fektet abba a Google, hogy ez a térkép pontos legyen. Közvetítőcégek segítségével a mai napig alkalmaz hús-vér embereket, akiknek csupán az a feladatuk, hogy egy megadott keresést a legfontosabban belőjenek a térképen, ezzel segítve az algoritmusok ellenőrzését.
Azon kívül, hogy egyre szebb és egyre több mindent tud már nagyon régóta fejleszti a közlekedési időkre vonatkozó algoritmusait. Az Apple budapesti tömegközlekedés tervezője 2017-ben lett elérhető, míg a Google ezt már 2012-ben meg tudta lépni. Ennyi éves előnynél nem is csoda, ha nincs igazi konkurenciád.
A Google rendszere nagyon érdekes. Emlékszem, amikor először kaptam meg az e-mailt a Google-től, amiben az az évi útvonalamat mutatta és halálra ijedjem, hogy így figyelnek minket. Tény, hogy ez több, mint 10 éve volt már, és akkor még nem volt ennyire egyértelmű, hogy minden lépésünkről tudnak, amit csak a telefonunkkal teszünk meg. Viszont pontosan amiatt, hogy ilyen régóta figyeli szó szerint minden lépésünk a Google, tudnak ilyen jó rendszert építeni. Valamit valamiért, nemde?
A Google a saját eddigi összegyűjtött adataidat mossa össze mások közlekedési adataival és ez alapján írja ki, hogy pontosan mennyi idő kell az érkezéshez. Egy újításnak köszönhetően azonban ezt az időt meg is oszthatjuk a barátainkkal, így nem kell állandóan írogatni nekik, ha késünk, és vezetés közben is biztonságos.
De hogyan tud akkor most is pontos adatokat biztosítani a Google, amikor a járvány miatt minimum 50%-ot esett a nagyvárosok forgalma? A Google mesterséges intelligencia és a történelmi adatokból segítségével számol, de a COVID-19 miatt az utóbbi már nem olyan megbízható. A Mapsnek ezért új algoritmusokat kell használnia és az utóbbi 2-4 hét forgalmi adatait veszik figyelembe.
A térképalkalmazás számára azért is fontos, hogy az éppen aktuális körülményekhez viszonyuljon, mert elképzelhető, hogy egy 1 órás út alatt az első 20 perc adatai alapján változhat az ETA (Estimated Time of Arrival, becsült érkezési idő).
Hogyan is működik valójában az algoritmusok által becsült érkezési idő kiszámítása? Vegyük például, hogy délután lejárt a munkaidőnk és beülnénk valahova egy sörre egy barátunkkal, tehát nem a tipikus otthoni utat tesszük meg. Ilyenkor a Google nem tud arra hagyatkozni, hogy a saját telefonunk milyen adatokkal rendelkezik erről az útvonalról, így más telefonok alapján dönt. De mivel a koronavírus-járvány közepén vagyunk ezért a meglévő statisztikák nem feltétlenül pontosak. Itt jön képbe a Google új módszere, ami az elmúlt pár hétben a környéken cirkulálódó telefonok és a jelenlegi forgalmi adatok alapján méri a becsült időt.
A Google szerint az esetek 97%-ában pontosak a becslések, hála a segítségnek, amit az Alphabet DeepMind AI kutatóintézetéből kapnak. Olyan nagyvárosokban, mint Berlin, Jakarta, São Paulo, Sydney, Tokió és Washington D.C. arra is képes a térkép, hogy előre jelezze, hogy dugóba fogsz kerülni akkor, amikor még nincs is dugó.
És hogy mi alapján dönti el az útvonal ajánlás rangsorát a keresőcég? Elsősorban a jelenlegi forgalmat veszi figyelembe és azt javasolja, amelyik a leggyorsabb útvonal. De olyan egyéb tényezők is szerepelnek, mint hogy az út be van-e betonozva, vagy földút, van-e rendőri intézkedés arrafelé, történt-e baleset vagy építenek-e valamit. Valamint kis hazánkban nem annyira mérvadó ez a szempont, de az időjárást is figyelembe veszi, így nem visz olyan utakra, ahol sűrű havazás, vagy látási viszonyokat befolyásoló eső esik.
Pontosan a fent említett algoritmus működik akkor is, amikor viszont ugyanarra akarunk menni, mint a napi megszokott. Tegyük fel, hogy éppen orvoshoz tartunk, ahova azért nem mindegy, hogy odaérünk-e vagy sem. Ilyenkor nagyon fontos tényező a Google Maps ETA rendszere, hiszen az nem sokat számít, hogy 10 perces késéssel érkezünk-e haza, de orvosnál lényeges. Ha ugyanazt az utat tesszük meg az orvoshoz x időnként, akkor sem az eddig eltárolt információt fogja felhasználni a Google a becsléshez, hanem a jelenlegi és előre meghatározható forgalom alapján elképzelhető, hogy egy olyan utat javasol, amíg még sosem mentünk.
A Google Térképek tehát abszolút jogosan áll a legtöbbet használt navigációs alkalmazások élén toronymagasan. A Google appját a felhasználók 67%-a preferálja, a második helyen a Waze áll 12%-kal, az Apple Maps pedig a piac 11%-át viszi el egy régebbi kutatás alapján. És mint ahogy írtunk róla korábban, hamarosan meg is szépül az alkalmazás.
Te is a Google Mapsszet használod?
Forrás: Google
Borító: GeoAwesomeness