A tegnap éjjel bejelentett negyedéves eredmények még a vállalkozás saját várakozásait is minden tekintetben felülmúlták.
A pandémia, recesszió és világéges kellős közepén az Apple minden egyes termékkategóriájában kétszámjegyű növekedésről számolt be, legfontosabb termékcsaládja, az iPhone pedig 65,5%-kal nőtt tavalyhoz képest. Mac és iPad eladásaik még jobban teljesítettek: a számítógépek 70,1%-kal, a táblagépek eladásai pedig közel 79%-kal nőttek éves szinten.
Bár nem szoktuk így egybe, az elején elspoilerezni a számokat. De egészen kivételes, ahogy minden egyes termék és szolgáltatási kategóriában sikerült vastagon megugrani a vártakat.
- EPS: $1,40 vs. $0,99 becsült
- Bevétel: 89,58 milliárd dollár a becsült 77,36 milliárd dollárral szemben = 53,7%-os növekedés az előző évhez képest.
- iPhone bevételek: 47,94 milliárd dollár a becsült 41,43 milliárd dollárral szemben = 65,5%-os növekedés az előző évhez képest.
- Szolgáltatásokból származó bevétel: 16,90 milliárd dollár a becsült 15,57 milliárd dollárral szemben = 26,7%-os növekedés az előző évhez képest.
- Egyéb termékek bevétele: 7,83 milliárd dollár a becsült 7,79 milliárd dollárral szemben = 24%-os növekedés az előző évhez képest.
- Mac bevételek: 9,10 milliárd dollár a becsült 6,86 milliárd dollárral szemben = 70,1%-os növekedés az előző évhez képest.
- iPad bevételek: 7,80 milliárd dollár a becsült 5,58 milliárd dollárral szemben = 78,9%-os növekedés az előző évhez képest.
Mi ez kérem, ha nem világszám?
Bevétel
Az Apple az részvényesekkel tartott szokásos konferenciahívása előtt közzétette, hogy 89,6 milliárd dolláros bevételt realizáltak a 2021 márciusával végződő negyedévre vonatkozóan. Ez éves szinten 54%-os növekedést jelent 2020 második negyedévéhez képest, amikor az Apple 58,3 milliárd dollárról számolt be a COVID-19 világjárvány kezdetén. A nettó profit óriási mértékben, 110%-kal nőtt, és elérte a 23,6 milliárd dollárt.
Az eredmények közzététele előtt a Wall Street azzal számolt, hogy az Apple 77,4 milliárd dolláros bevételt fog elérni, az egy részvényre jutó nyereségük pedig 0,99 dollár lesz.
A rekordot jelentő 111,4 milliárd dolláros első negyedéves bevételhez hozzájárult az iPhone-eladások jelentős növekedése, ami az iPhone 12 termékcsalád megjelenésének köszönhető.
iPhone
Bár mindig az iPhone eladások hozzák a nagy zsozsót, idén az egyik legkevésbé érdekes termékkategóriának bizonyult az iPhone-okból származó bevétel.
A telefonok hozták az elvárt növekedést, uralták a vállalat portfólióját 47,9 milliárd dolláros értékesítéssel 2021 második negyedévében, szemben a tavalyi év azonos időszakában elért 28 milliárd dollárral.
Tim Cook megerősítette, hogy a standard iPhone 12 volt a legnépszerűbb eladott telefon a negyedév során, bár a Pro modell eladásai is erősek voltak.
De evezzünk is érdekesebb vizekre.
iPad és Mac
Bár abszolút nem egy kategória, mégis rendszerint egy kalap alá esnek, ők a másodhegedűsök az iPhone mögött. Most azonban mégis sikerült egyedülálló teljesítményt hozni a táblagépek és számítógépek szegmensében is. Kíváncsi leszek, mit hoznak a következő negyedévre az új M1-es chippel szerelt iPad Prók és a 24”-es, szintén M1 alapú iMac.
A kereslet jelenleg nagyon erősnek tűnik, mind a Mac oldalon, mind pedig az iPadekén. Home office, home schooling és minden gyakorlatilag „home” jelenleg. Már korábban is azt mondtam, hogy az Apple a világjárvány nagy nyertese és erre csak még jobban ráerősítettek ebben a negyedévben
A Macek 9,1 milliárd dolláros bevételt generáltak, szemben az egy évvel korábbi 5,4 milliárd dollárral, ami 70,1%-os növekedést jelent. Az ügyfelek elégedettsége 97%-os a Mac esetében.
Az iPadek értékesítése 7,8 milliárd dollárra nőtt az előző negyedévi 4,4 milliárd dollárról. Ez a 78,7%-os növekedés még azelőtt történt, hogy az Apple M1 processzorral frissítette volna az iPad Prót, ami tovább gyorsíthatja a növekedést.
Luca Maestri, pénzügyi igazgató elmondta, hogy az iPad minden földrajzi szegmensben növekedett, Japánban rekordot döntöttek az eladások. Az iPad vásárlói elégedettség 94%-os, az új vásárlások fele új felhasználókhoz tartozik.
Wearables és egyéb kiegészítő termékek
Az Apple hordható és otthoni kiegészítőinek lendülete lassulni látszik: a vállalat 2021 második negyedévében „csak” 24,7%-os növekedést jelentett a szegmensben.
A cupertinói techóriás 7,8 milliárd dolláros bevételt realizált, szemben az egy évvel korábbi 6,5 milliárd dollárral. A kategóriába az AirPods és az Apple Watch, valamint a HomePod mini és más kiegészítő eszközök tartoznak.
Bár a szegmens mintegy 25%-kal nőtt tavalyhoz képest, és minden idők legmagasabb negyedéves értékét érte el, úgy tűnik, hogy a növekedés lassulni látszik. A 24,7%-os növekedés egyben a legalacsonyabb növekedési ütem volt az Apple termékkategóriái közül a vállalat második negyedévében, ami megfelel 2021 első naptári negyedévének.
Az AirPods és az Apple Watch szállítások lassulásáról is érkeztek hírek. Szerdán egy jelentés szerint az Apple a gyengülő kereslet miatt mintegy 25-30%-kal csökkentette az AirPods gyártását 2021-re.
Ettől függetlenül Apple-nek így is sikerült felülmúlnia a Wall Street jóslatát a kategóriában, több elemző 7,2 és 7,4 milliárd dollár közötti bevételt prognosztizált.
Szolgáltatások
Az Apple jelentése szerint a szolgáltatási szegmens 16,9 milliárd dollárt hozott, ami 27 százalékkal több, mint az előző negyedévben elért 13,4 milliárd dolláros bevétel. A vállalat szerint a szolgáltatások minden földrajzi szegmensben új rekordot döntöttek.
Lassan, sunyiban már több szolgáltatást kínálnak egyébként, mint terméket. Ott van az App Store, a felhőszolgáltatások, az Apple Music, a fizetési szolgáltatások. Az Apple TV+, Apple Arcade, Apple Fitness+, Apple News+, Apple Card és Apple One.
A negyedév során 40 millió új, valóban fizetős előfizetés született, így az összes szolgáltatásban elérték a 660 millió valóban fizetős előfizetőt, ami 145 millióval több az egy évvel korábbi negyedévhez képest.
Minden negyedévben azt vetjük papírra, mekkorát ment a vállalat. Kérdezném én csendesen, ezt még hová lehet fokozni? És, most akkor sz@rul élünk vagy sem, van-e világválság vagy sem?