A közösségi óriást kellemetlenül érinti a cupertinóiak követésellenes üzletpolitikája, s most az Európai Uniótól várják a segítséget.
Az Apple vs. Facebook cicaharc a 2020-as év egyik meghatározó nagyvállalati konfliktusa, még ha a jóval hangosabb Epic-balhé el is halványította kissé. A két cég között az iOS 14 App Tracking Transparency funkciója miatt mérgesedett el a viszony, amely tájékoztatná a felhasználókat, amikor valaki hirdetési céllal követni akarja őket az alkalmazásokon és weboldalakon keresztül. Az adatgyűjtéssel személyre szabott hirdetésekre már egy egész iparág épült, melynek egyik legnagyobb haszonélvezője a Facebook.
A döntésben kellemetlenül érintetteknek ugyan sikerült kiharcolniuk, hogy az Apple 2021-re halassza a funkció bevezetését, ám a cupertinóiak nyilvánvalóvá tették, hogy nem tágítanak a szándékuktól, amiben civil szervezetek is támogatják őket. A bevételeit féltő Facebook ezért kétségbeesésében ott támadja az Apple-t, ahol annak a legjobban fáj: monopolhelyzetet emleget.
A platformjai feletti túlzott befolyás vádjával idén többször is meggyűlt az almás cég baja. Egyrészt ott a már említett Epic Games-ügy és az amerikai Kongresszus feldarabolást javasló jelentése, nyáron pedig az Európai Bizottság is vizsgálódni kezdett a Spotify panasza nyomán. A Facebooknál most éppen az EU-ban igyekeznek szövetségest találni a harcukhoz, s kedden szóvivőjükön keresztül fejezték ki abbéli reményüket, hogy az Unió készülő szabálytervezete, a Digital Markets Act gátat szab majd az Apple hatalmának.
A DMA-ként is emlegetett csomag törekvése, hogy megregulázza a legnépesebb platformok „kapuőreit”, azaz pont az olyan gigászokat, mint az Apple, vagy a Google. A tervezetet az a szándék hívta életre, hogy visszatartsa a nagy cégeket a versenytársak hátrányos megkülönböztetésétől, tehát a hatalmukkal való visszaéléstől.
Reméljük, hogy a DMA határokat szab majd az Apple-nek. Az Apple egy teljes ökoszisztémát irányít az eszközöktől az alkalmazásbolton át az appokig, s arra használja a hatalmát, hogy ártson a fejlesztőknek és a fogyasztóknak, valamint az olyan nagy platformoknak is, mint a Facebook. – mondja a közösségi óriás szóvivője.
A Facebook “unióbarát” hozzáállása már csak azért is meglepő, mert a DMA mellett az Európai Bizottság egy Digital Services Act nevű csomagon is dolgozik, amivel a nagy tömegeket befolyásoló közösségi platformokat szeretnék korrektebb működésre bírni. A tervezet tekintélyes bírságokat kilátásba helyezve kötelezné a több mint 45 millió felhasználóval rendelkező szereplőket, hogy hatékonyabban küzdjenek az illegális tartalmak és a szándékos manipuláció ellen. Márpedig az ezekkel kapcsolatos botrányok nem kimondottan ritkák a Facebook körül.
Zuckerbergék viszont eddig még nem tiltakoztak a tervezet ellen, sőt, szóvivőjük úgy nyilatkozott, hogy az EU a helyes úton jár az internet jó dolgainak megőrzésében.
Már régóta sürgetjük az ártó tartalmak szabályozását és tevékenyen hozzájárultunk számos európai kezdeményezéshez ezen a területen, beleértve az EU gyűlöletbeszédre vonatkozó magatartási kódexét is.
Az Apple egyébként eddig még nem reagált a Facebook legújabb támadására, korábban azonban egyértelművé tették álláspontjukat a közösségi platform üzletpolitikájáról. A cupertinóiak szerint a magánéletet tiszteletben tartó reklámtevékenység nem csak lehetséges, de az internet előtt ez volt az egyetlen standard. A Facebook azt hangsúlyozza, hogy a követés megnehezítése a kisvállalkozásokat vágja el az olcsó és hatékony hirdetési lehetőségektől, az Apple szerint viszont leginkább a felhasználók minél több adatát begyűjteni igyekvő cégek profitálnak a jelenlegi modellből.
Borítókép: Politico
Forrás: Reuters