Ha valaha is szeretted volna látni, ahogy egy rakás kocka azon küzd, hogy mi számít “játéknak”, nos, akkor az Epic kontra Apple tárgyalás neked való!
Mi a különbség egy “alkalmazás” és egy “játék” között? Ez a kérdés vitte el az Epic kontra Apple ügyben a délelőtt nagy részét. A Roblox, magyarázta Trystan Kosmynka, az Apple marketingvezetője, egy alkalmazás. A játékoknak van eleje, vége és kihívások vannak bennük. Vannak olyan élmények a Robloxon belül, ami miatt nem játéknak tekintjük. Azt viszont megállapítottuk, hogy a Minecraft egy játék, szóval ez jó hír a Microsoftnak.
Yvonne Gonzalez Rogers bírónő nem értette ezt a különbséget, és én sem. De itt van a probléma az Apple számára: ha a Roblox egy játék, akkor az Epic számára meglehetősen könnyű a Fortnite-ot hozzá hasonlítani. Továbbá, ha rákeresünk a Robloxra az App Store-ban, miután Kosmynka tanúvallomást tett, akkor az “játékként” van kategorizálva.
A Roblox ingyenes, alkalmazáson belüli vásárlásokkal. Mivel nyilvánvalóan senki sem tudja definiálni, hogy mi is pontosan „A Játék”, nem tudom megmondani, hogy jogos-e azt mondani, hogy a Roblox egy platform, amin játékok vannak, de az biztos, hogy annak tűnik, amikor bejelentkezel. Ha végiggörgeted, számos kis négyzetben van lehetőséged csatlakozni egy játékhoz, és úgy tűnik, mindegyiknek más-más szabályai vannak. (Az alkalmazás ezeket “világoknak” nevezi.)
Mindenesetre Kosmynka érezhetően összezsugorodott, amikor az Lauren Moskowitz az Epictől olyanokról kezdett el kérdezősködni, hogy vajon a Snapchat nyuszifül-szűrői játékok-e, mi a helyzet a TikTok kihívásokkal. Használta-e a Fortnite-ot? Igen. Járt-e ott koncerten? Nem. “A Fortnite egy virtuális világ, ahol felépítesz egy karaktert, igaz?”
“Én nem nevezném a Fortnite.ot világnak. Mindig is játékként tekintettem rá.” – válaszolta Kosmynka. Vajon ő is játszott már Battle Royale-t? Igen. Party Royale-t? Nem. Kreatív módot? Nem. Tudta, hogy a Fortnite koncerteket tart, de azt nem tudta, hogy filmeket streamel. A “Mi az a játék?” kérdéskörben Kosmynka úgy hangzott, mintha nem tudná, miről beszél. Ez egy feszült és meglehetősen lesújtó kérdéssor volt.
Egy ponton Gonzalez Rogers bírónő azt mondta, hogy nem érti, hogy a Minecraft miért játék, a Roblox pedig miért nem. (Az App Store szerint: a Roblox abszolút játék.) Megkérdezte Kosmynkától a játék iparági definícióját. Kiderült, hogy nincs is ilyen.
Később Matthew Weissinger, az Epic Games marketingért felelős alelnöke elmagyarázta, hogy a Fortnite egy metaversum. “Ez az egyik figyelemre méltó dolog a Fortnite-ban, hogy felépítjük ezt a metaverzum nevű dolgot, egy közösségi helyet.” Azt is megtudjuk, hogy a Robloxnak van egy “battle royale” módja, akárcsak a Fortnite-nak. Őszintén szólva számomra most már nem az a kérdés, hogy a Roblox egy játék-e, hanem az, hogy a Roblox egy metaverzum-e.
Ezen a kérdéssoron keresztül úgy tűnt, mintha az Epic azt próbálná megállapítani, hogy az Apple következetlen – és tovább passzolja a felelősséget. Kosmynka azt vallotta, hogy a fejlesztők választhatják meg, hogy melyik kategóriába tartoznak, nem az Apple, ami még furcsábbá tette Robloxos kitérőjét. A Roblox-ügy miatt az Apple felületesnek tűnt, és az App Store felülvizsgálatáról szóló további tanúvallomás sem segített.
Az App Store felülvizsgálat mögötti folyamat hihetetlenül unalmas, hacsak nem fejlesztő vagy, aki megpróbál átmenni a felülvizsgálaton. Az Apple-höz hetente 100 000 alkalmazásboltos feltöltés érkezik. De valójában csak 500 ember végzi az “emberi felülvizsgálatot” – a munka nagy része automatizált.
Felsorolásra került egy csomó olyan alkalmazás, amelyeket az Apple tévedésből engedett be az áruházba: olyanokról, amelyek rosszindulatú scam kódot hordoztak, a Headspace-t másoló alkalmazásokról, egy “iskolai lövöldözős játékról”, egy olyan játékról, amelyben ágyúkkal lövöldöznek tüntetőkre, számos nem megfelelő alkalmazásról, a legviccesebb a “Ganja Farm: Weed Empire” volt. E-mailekben Kosmynka azt mondta: “Kritikus hibákat követünk el.” Az iskolai lövöldözős játékra utalva Kosmynka azt mondta, hogy “elképedt azon, hogy ez hogyan maradhatott bent”. Ezek a konkrétumok sokkal negatívabbak voltak, mint az alkalmazás felülvizsgálati folyamatának absztrakt áttekintése.
Egy ponton Gonzalez Rogers bíró azon tűnődött, hogy vajon az Apple-nél jobban csinálja-e valaki az alkalmazásboltok moderálását. Kosmynka erre a kérdésre nem válaszolt. “A verseny korlátozásával az egyik probléma az, hogy nem lesz innováció” – mondta Gonzalez Rogers bíró. “Az egyik aggodalmam az, hogy ha nem engedjük, hogy a felek versenyezzenek ezekben a témákban, akkor a dolgok nem fognak javulni.” Ezután megkérdezte, hogy az Apple felfogadott-e harmadik fél véleményezőt. Nem tette.
De aztán képbe került az Epic Game Store boltjában található áruház: Itch.io,az indie játékok boltja, amelyet az Epic áprilisban adott hozzá az áruházához. Az itch.io boltját az Epicről töltheted le. “Tisztában van azzal, hogy az itch.io úgynevezett felnőtt játékokat tartalmaz, mint például a “Sisterly Lust”?” – kérdezte az Apple ügyvédje. Az itch.io egyes játékai “annyira sértőek, hogy nem beszélhetünk róluk itt”. Ez egy sikeresebb érvelés volt – lényegében megmagyarázta, hogy az Apple miért nem akar boltokat a saját áruházán belül.
Természetesen a nagy ellentét az Apple App Store és az Epic Game Store között gazdasági volt. A 30/70-es felosztás, amit az Epic annyira kifogásol, a kiskereskedelemmel kezdődött – régen a játékokat boltokban kellett megvenni, amikor fizikailag csomagolták őket. Ahogy a kiskereskedők eltávolodtak a PC-s játékoktól a konzolos játékok javára, a Valve létrehozta a Steamet, amely a hagyományos kiskereskedelem 30/70-es felosztását utánozta – de a fejlesztők ezt előrelépésnek tekintették, mivel nem kellett fizetniük a lemezekért, csomagolásért és így tovább.
Egészen addig, amíg a Minecraft önkiadásban meg nem jelent. Akkor valaki, aki 30 százalékot vett el, meredeknek tűnt. 2018-ban az Epic elindította az Epic Games Store-t, amely csak 12 százalékos részesedést kért. Lényeges, hogy a fejlesztőknek nem kell az Epic alkalmazáson belüli fizetési rendszerét használniuk – használhatják a sajátjukat, ami azt jelenti, hogy az Epic elméletileg nem kaphat pénzt az alkalmazáson belüli vásárlásokból. A Wizards of the Coast, a Magic the Gathering Arena kiadója és a Ubisoft több címmel is saját fizetési rendszert használ.
Mégis, visszatérek a kérdéshez, amivel a nap kezdődött: Mi a játék? Megdöbbentő számomra, hogy oly sokan, akik az alkalmazásokra és játékokra szakosodtak, nem igazán tudnak erre a kérdésre válaszolni. De azt hiszem, bizonyos értelemben elképzelhető, hogy a per az – van eleje, közepe és vége. Rengeteg pénz forog kockán. Egy győztes és egy vesztes. Ráadásul, ha az ítéletet megfellebbezik – ami szinte elkerülhetetlenül megtörténik -, akkor kapunk egy folytatást. Az Epic ma jól játszott, de a győzelemhez nem csak egy jó forduló kell.