IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

A Google Play Store-ba is megérkezhetnek az adatvédelmi címkék

Hónapokkal azután, hogy az Apple az App Store-ban bevezette az alkalmazások adatvédelmi címkéit, a Google bejelentette, hogy saját mobilalkalmazás-piactere, a Google Play is követni fogja ezt a példát. 

A vállalat előzetesen bejelentette, hogy a Google Playben jövőre egy új “biztonsági” szekciót tervez bevezetni, amely megköveteli az alkalmazásfejlesztőktől, hogy megosszák, milyen adatokat gyűjtenek az alkalmazásukban, hogyan tárolják és hogyan használják azokat. Slowpoke…

A fejlesztőknek meg kell majd osztaniuk, hogy az alkalmazásuk milyen személyes adatokat gyűjt, például a felhasználók nevét vagy e-mail címét, és hogy gyűjt-e a telefonról információkat, például a felhasználó pontos tartózkodási helyét, médiafájljait vagy névjegyeit. Az alkalmazásoknak azt is el kell majd magyarázniuk, hogy az alkalmazás hogyan használja fel ezeket az információkat – például az app funkcióinak bővítésére vagy személyre szabási célokra.

Forrás: TechCrunch

Azok a fejlesztők, akik már most is betartják a különleges biztonsági és adatvédelmi gyakorlatokat, ezt az alkalmazáslistájukban is kiemelhetik. Ezen a téren a Google azt mondja, hogy új elemeket fog hozzáadni, amelyek részletezik, hogy az alkalmazás használ-e biztonsági módszereket, például adattitkosítást; hogy az alkalmazás követi-e a Google Családi irányelveit, amelyek a gyermekek biztonságával kapcsolatosak; hogy az alkalmazás biztonsági részét független harmadik fél ellenőrizte-e; hogy az alkalmazásnak szüksége van-e adatokra a működéshez, vagy lehetővé teszi-e a felhasználók számára, hogy eldöntsék, hogy meg akarják-e osztani az adatokat; és hogy a fejlesztő vállalja-e a felhasználói adatok törlését, ha a felhasználó eltávolítja a szóban forgó alkalmazást.

Bár egyértelműen az Apple adatvédelmi címkéi ihlették őket, több lényeges különbség is van. Az Apple címkéi arra összpontosítanak, hogy milyen adatokat gyűjtenek nyomon követési céllal, és melyek kapcsolódnak a végfelhasználóhoz. A Google kiegészítései inkább arról szólnak, hogy bízhatunk-e abban, hogy az összegyűjtött adatokat felelősségteljesen kezelik, például azáltal, hogy a fejlesztő bemutatja, hogy követi-e az adatbiztonsággal kapcsolatos legjobb gyakorlatokat. 

Forrás: Google

Emellett a fejlesztőnek módot ad arra is, hogy közvetlenül a hirdetési oldalon megindokolja, miért gyűjt adatokat. Az felugró ablakai az iOS-en most arra kényszerítik a fejlesztőket, hogy az alkalmazásukon belül könyörögjenek a felhasználói adatokhoz való hozzáférésért.

Egy másik érdekes kiegészítés, hogy a Google lehetővé teszi az alkalmazások adatcímkéinek független ellenőrzését. Feltételezve, hogy ezeket az ellenőrzéseket megbízható nevek végzik, segíthetnek közvetíteni a felhasználók felé, hogy a közzétételek nem hazugságok. Az Apple adatvédelmi címkéinek egyik korai kritikája az volt, hogy sokan pontatlan információkat adtak meg – és meg is úszták.

A Google szerint az új funkciókat csak 2022 második negyedévében vezetik be, de már most be akarták jelenteni, hogy a fejlesztőknek bőven legyen idejük felkészülni.

Természetesen lehet némi iróniát felfedezni a Google adatvédelmi bejelentésében.

A vállalat tartózkodott a saját iOS-alkalmazásai adatvédelmi címkéinek kiadásával kapcsolatban a legtovább, mivel a címkék tartalmának és közzétételének felülvizsgálatára (és újra-felülvizsgálatára, ha jól értjük) igyekezett. Miután kezdetben azt állították, hogy a címkék “hamarosan” megjelennek, a Google számos vezető alkalmazása hosszú ideig nem kapott frissítéseket, mivel már nem feleltek meg az App Store irányelveinek.

A Google-nek a határidő lejárta után hónapokba telt, mire címkét adott a legnépszerűbb alkalmazásaihoz. És amikor ezt megtette, a kritikusok – például a DuckDuckGo adatvédelmi keresőmotor – gúnyolódtak azon, hogy az olyan alkalmazások, mint a Chrome és a Google alkalmazás mennyi adatot gyűjtenek.

A Google terve, hogy saját biztonsági szekciót adjon a Google Play-hez, lehetőséget ad arra, hogy egy kicsit megváltoztassa a narratívát.

Ez nem feltétlenül az adatvédelemre való törekvés. Még csak nem is adatvédelmi címkének hívják! Ehelyett úgy tűnik, a változtatások célja, hogy az alkalmazásfejlesztők jobban elmagyarázzák, hogy az alkalmazásukra bízhatja-e az adatait, ahelyett, hogy azt az elvárást támasztanák, hogy az alkalmazásnak eleve nem kellene adatokat gyűjtenie.

Hogy ez hogy csapódik le a fogyasztók körében, azt még meg kell várni. Az Apple határozottan bizonyította, hogy olyan vállalat, amely törődik a felhasználók magánéletével, és olyan funkciókkal egészíti ki az alkalmazásokat, amelyek lehetővé teszik a felhasználók számára az adataik feletti ellenőrzést. 

A Google szerint a változtatások bevezetésekor a nem megfelelő alkalmazásoknak javítaniuk kell a szabálysértéseket, különben az irányelvek érvényesítésének hatálya alá kerülnek. A Google még nem részletezte, hogy ez a folyamat hogyan fog zajlani, vagy hogy a jogsértő alkalmazások frissítései szünetelnek-e majd.

A vállalat megjegyezte, hogy a saját alkalmazásainak is meg kell osztaniuk ugyanezt az információt és adatvédelmi szabályzatot.

Forrás és borítókép: Google

Kapcsolódó cikkeink

Végre használható lesz a Gmail iOS-es widgete

Anikó

Már több mint 10 milliárd dollárba került a social cégek számára az Apple adatvédelmi törekvése

Anikó

Még több aggodalomra adnak okot az Apple biztonságtechnikai törekvései

Anikó