Az Apple hétfőn írt alá Antonio García Martínezzel, a Facebook korábbi vezetőjével, hogy csatlakozzon az App Store és az Apple News hirdetési csapatához. A nőgyűlölő megjegyzéseiről szóló híreket követően azonban a vállalat most megerősítette, hogy a férfi nem dolgozik tovább az Apple-nél. Egyáltalán hogy kerül valaki az ellenlábas Facebooktól az Apple-höz, és hogyan nézte be ennyire az egészet a vállalat HR-es csapata?
Az Apple a 9to5Macnek adott nyilatkozatában megerősítette, hogy García Martínez távozik a cégtől, miközben a vállalat azt is közölte, hogy nem tolerál semmilyen diszkriminációt a dolgozói körében.
Az Apple-nél mindig is arra törekedtünk, hogy befogadó, barátságos munkahelyet hozzunk létre, ahol mindenkit tisztelnek és elfogadnak. Az olyan viselkedésnek, amely lealacsonyítja vagy diszkriminálja az embereket azért, amilyenek, itt nincs helye.
A korábbi Facebook-vezetőt az App Store és az Apple News hirdetési csapatába vették fel, mivel korábban a Facebooknál a hirdetésekkel kapcsolatos fontos projekteket vezetett. Az újságírók azonban nem tárgyalhatták ki, hogy ez hogyan hathat az Apple szolgáltatásaira, hamar robbant a hírbomba: több Apple-alkalmazott petíciót nyújtott be felvétele ellen.
García Martínez a jelek szerint szexista és nőgyűlölő magatartásáról ismert. A “Chaos Monkeys” című könyvében, amelyben a Szilícium-völgyben szerzett tapasztalatairól számol be, több olyan megjegyzést is találunk, amelyben lekicsinyli a nők munkáját a technológiai cégeknél.
Könyvében Martínez élvezettel írja le az olyan helyek nem megfelelő viselkedését és megkérdőjelezhető magatartását, mint a Facebook és ő is nyakig sáros az egészben.
Bár nőként, alkalmanként én is hajlok a hímsovinizmusra, mégis így leírva a nőkről alkotott véleménye kifejezetten borzalmas – a San Francisco Bay Area-ban dolgozó nőket “puhánynak és gyengének” írja le, akik “önérzetes, jogosultságra törekvő feminizmussal” rendelkeznek -, az egész alkotást vastagon fűszerezik a homofób és nőgyűlölő „vicces” gondolatok.
A legtöbb nő a Bay Area-ban puhány és gyenge, elkényeztetett és naiv, annak ellenére, hogy világiasságra hivatkoznak és baromságokat beszélnek. Felruházták magukat a feminizmussal, és szüntelenül hencegnek a függetlenségükkel, de a valóság az, hogy ha jönne egy járvány vagy idegen invázió, pontosan az a fajta haszontalan poggyász válna belőlük, amit elcserélnél egy doboz puskagolyóra vagy egy kanna gázolajra.
Az AGM [Antonio García Martínez – a szerk.] jelenség nem újkeletű a tech-iparban. A témával már 2019-ben is elég hosszan foglalkozott a WIRED újságírója Chip Huyen. Akkora arra a következtetésre jutott, hogy egyszerű oka van annak, hogy miért nincs több nő a tech-szakmában – nem zavar senkit a nőgyűlölet.
De ettől még továbbra sem fér a fejembe, hogy hogyan csúszhatott át egy ilyen kaliberű ürge az Apple rostáján.
Az Apple.com oldal alján található egy link az Apple Befogadás és Sokszínűség oldalára, ahol a vállalat alapértékeinek összefoglalója található. Az Apple megközelítése ott szépen össze van foglalva:
Az Apple egészén belül megerősítettük régi elkötelezettségünket, hogy vállalatunkat befogadóbbá, a világot pedig igazságosabbá tegyük. Ahol minden nagyszerű ötlet meghallgatásra talál. És mindenki oda tartozik.
Az Apple Közös értékek oldala szintén remek forrás a vállalatnál való foglalkoztatás megértéséhez.
Ez nem csak az Apple PR-beszéde. A vállalat évente friss információkat tesz közzé a sokszínű munkaerő-felvételre irányuló erőfeszítéseiről olyan programokkal, amelyek célja, hogy hangot adjon a nők és a színesbőrűek hangjának a technológia világában.
Az egész csak üres frázis lenne? Nem tudom, és egy ideig nem is fogjuk még megtudni. Azonban ez az eset gyanúsan felér egy hidegzuhannyal a témában még azoknál is, akik nem veszik komolyan a nemek közti egyenlőség problémáját.