IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

Hogyan készülnek az App Store új adatvédelmi címkéi?

A hamarosan debütáló új funkcióval elméletileg jóval átláthatóbb lesz, hogy egy alkalmazás pontosan milyen adatokat gyűjt rólunk.

Még november elején számoltunk be arról, hogy az Apple egyszerűsítené az appok adatgyűjtésével kapcsolatos tájékozódást. Ennek érdekében hamarosan bevezetik az ún. privacy labels, vagy adatvédelmi címkék nevű funkciót az App Store-on, ami címszavakban, piktogramokkal illusztrálva jelzi majd, hogy egy adott app pontosan mire kíváncsi. Az adatlap kitöltése a fejlesztőkre hárul, tehát a procedúra nem automatizált, és nem is az Apple munkatársai végzik.

Az „önkitöltés” miatt persze nyilvánvaló, hogy a funkció nem alkalmas a rossz szándékú csalók kiszűrésére, de például egy esetleges vizsgálatnál remek hivatkozási alap lehet, ha valaki nem teljesen őszinte. Az Apple már korábban megosztotta, hogy a fejlesztőknek pontosan milyen információkat kell majd címkézniük, a 9to5Mac pedig nemrég végigjárta magát a folyamatot is.

Az appok menedzselésére szolgáló App Store Connecten a fejlesztőnek először ki kell majd választania az adott alkalmazást, ahol egy új menüt talál App Privacy néven. Itt egy részletes útmutatót kap a címkék kitöltéséhez. Az első kérdés arra vonatkozik, hogy az app gyűjt-e felhasználói adatokat, ami a harmadik felek (pl. az alkalmazásban hirdetők) tevékenységére is vonatkozik. Ezt követően arra kell választ adni, hogy az app milyen személyes információt gyűjt: kontaktok, egészség, pénzügyi adatok, hely, személyes tartalmak, keresési előzmények, stb.

A fejlesztőnek minden egyes kategóriánál részleteznie kell, hogy pontosan mire kíváncsi. A kontaktoknál például azt, hogy a névhez, az email-címhez, vagy a telefonszámhoz (vagy mindhez egyszerre) akar-e hozzáférni, s hogy ezt az információt felhasználja-e az online tevékenységünk követésére. A pénzügyi adatokat gyűjtő alkalmazásoknál pedig meg kell határozni, hogy az app a fizetési információkon (pl. bankkártya száma) kíváncsi-e olyan további infókra, mint a tulajdonos kredit pontszáma.  Az alkalmazások elfogadásánál az Apple ellenőrzi a leírtakat, a fejlesztő pedig csakis egy új verzió feltöltésekor módosíthat a címkéken, azaz nincs lehetőség utólagos babrálásra.

A privacy labels funkció december 8-án élesedik, tehát napokon belül láthatjuk, hogy milyen munkát végeztek a fejlesztők. A címkékkel ugyan nem válik biztonságosabbá az App Store (aki el akar titkolni valamit, az ezután is el fogja), az egységes formátum viszont nagy segítség lesz a felhasználóknak az előzetes tájékozódásban.

Forrás: 9to5Mac

Kapcsolódó cikkeink

Csak Siri!

Anikó

Idén már ne is számítsunk az új MacBook Prókra?

Anikó

Még jobban elmosódhat a határ az iPadek és MacBookok közt

Anikó