Még azok körében is óriási felbolydulást keltett a tény, hogy a vállalat kiveszi az iPhone-ok dobozából az EarPodsokat és hálózati töltőadaptereket, akik vagy egy tucat bontatlan kiegészítőt őrizgetnek a fiókban. Teszik mindezt persze a környezet érdekében. Vagy mégsem?
Az Apple döntése, miszerint a fali töltőket és a fülhallgatókat már nem csomagolnak helyből az új iPhone 12 dobozaiba, egyértelműen spórolás számukra, de hogy ez mennyire jó a bolygó számára, azt nehezebb kérdés.
A lépés ugyan megtakarítást jelent a vállalat számára, azonban a környezeti előnyök egy részét ellensúlyozhatja, ha az emberek külön vásárolnak fülhallgatót és töltőt, csomagolással, szállítással, mindennek együtt. Kérdés, hány olyan új és meglévő felhasználója van a márkának, akinek valóban szüksége van az új kiegészítőkre.
Az Apple október 13-i rendezvényén jelentette be, hogy a korábbi gyakorlattól eltérően az iPhone 12 csak USB-C – Lightning kábellel érkezik a dobozban. Ez a vállalat olvasatában annyit jelent, hogy a hálózati adapter és a fülhallgató „kidobásának” eredményeként kevesebbet kell bányászni, kevesebb csomagolást használnak és sokkal kevesebb széndioxid-kibocsátást is eredményez a termékek előállítása. A cupertinóiak néhány környezetvédő csoporttól már elismerést is kaptak az e-hulladék visszaszorításáért, amely globálisan növekvő probléma.
De vajon tényleg csak szívjóságról és a környezet védelméről van szó?
Az 5G-s technológiára történő átállás a legnagyobb oka annak, hogy az Apple lehetőséget kereshet a költségek visszaszorítására. Most először történik meg, hogy az Apple teljes új szériája támogatja az 5G-t. Ez drágábbá teszi az iPhone 12 gyártását az 11-hez képest, mert az 5G sebességet lehetővé tevő alkatrészek összetettebbek és költségesebbek.
Angelo Zino, a CFRA Research befektetési társaság vezető ipari elemzője szerint az új iPhone 12-ben csak maguk a rádiófrekvenciás alkatrészek is már 30-35 százalékkal kerülnek többe, mint a korábbi iPhone-okban. Így nem csoda, hogy máshol vágni kell a költségeken.
Ennek nyilván egyik módja, ha a töltőt és EarPodsot kiveszik a dobozokból. Ez valamivel több, mint 1%-kal növelheti a vállalat telefononkénti bruttó nyereségét. Állítja Gene Muster a Loup Venturestől. Ami mondjuk inkább a profitabilitás fenntartását jelenti, nem pedig óriási kaszálást.
Egyelőre win-winnek tűnik a dolog, jó döntést hoztak termelés szintjén és jót tesznek a bolygónak is. Viszont…
Ha az felhasználók úgy döntenek, hogy AirPodsokat vásárolnak, mert tételezzük fel, még sincs fülhallgatójuk, az nagy elég vastagon megtömi az Apple pénztárcáját. Ha a vállalat nagyjából ugyanannyi telefont ad el ebben az évben, mint az elmúlt években – kb. 217 milliót -, és ezeknek az embereknek csak 5 százaléka dönt az AirPods vásárlás mellett, a társaság további 700 millió dolláros bruttó nyereséget állíthat elő.
Ezt viszont a Föld már annyira nem fogja komálni, hiszen a töltők és fülhallgatók külön megvásárlása több csomagolási hulladékot és különálló szállításból származó kibocsátást jelenthet. Vastagon hozzáadva ezzel az Apple egyre csökkenő szén-dioxid-kibocsátásához és más vállalatok kibocsátáshoz is, ha mondjuk nem Apple fülest vesznek az emberek és akkor még nem beszéltünk a szállításról, stb.
Ráadásul a kábel, ami még bent maradt a dobozban, erősen fogyóeszköz, így azt biztos, hogy a felhasználók előbb utóbb ráfanyalodnak az új Lightning-USB C kábelre, amihez viszont USB-C-s töltőadapter kell, ami a 11-es széria kivételével még nem volt divat. Így a régi iPhone-okból megmaradt csatlakozók helyből nem játszanak. Ez rövid távon óriási hasznot jelent azoknak a tartozékgyártóknak, akik USB-C töltőket árulnak.
És akkor még ott van a szállítás… A kihagyott kiegészítők miatt az új iPhone 12-t kisebb dobozba csomagolják és szállítják. Ez lehetővé teszi, hogy 70 százalékkal több doboz kerüljön egy raklapra a cég szerint. Az egyes raklapokon található több iPhone kevesebb szállítási utat és kisebb karbon lábnyomot jelent a vállalat szerint.
Az viszont, hogy egy raklapon több hely van, még nem jelenti azt, hogy azok a raklapok mind fullra pakolva hagyják el a depókat. Hiszen a boltokba történő szállítás a keresleten alapszik. Így a kisebb csomagolás nem feltétlenül vezet a szállítási kibocsátás hatalmas csökkenéséhez.
És az sem segít túl sokat az ügyön, hogy a legtöbb termékük nehezen újrahasznosítható. Hovatovább az AirPodsok például nem is javíthatók, ezzel jóval rövidebbé téve a termék élettartalmát.
Ha már feltétlen karbonsemlegességre törekszik a vállalat 2030-ra, akkor például Daisy párja, Dave, a szétszerelő robot, aki használt alkatrészeket nyer ki szemétre dobott iPhone-okból sokkal nagyobb előrelépés, mint a töltős machinálás.
Mindemellett elvitathatatlan, hogy az Apple törekvései példamutatók a környezetvédelem és újrahasznosítás terén, de azért még bőven van hová fejlődni és nem biztos, hogy a töltők és fülhallgatók kivonása a legnagyobb lépés, amit megtehetnek.
Borítókép: MacRumors