Egy friss felmérés szerint a kényszerű otthonlét komoly lökést adott az App Store bevételeinek, de a Google Play Áruház sem panaszkodhat.
A San Franciscó-i Sensor Tower elemzőcég nemrég publikálta legfrissebb jelentését az alkalmazásboltok harmadik negyedéves (Q32020) pénzügyi eredményeiről. Az összeállítás a koronavírus miatti karanténhelyzetnek tudja be, hogy az App Store-on és a Play Áruházban júliustól szeptember végéig 2019 azonos időszakához képest 32%-kal többet költöttek a vásárlók, összesen 29,3 milliárd dollárt. A két platform a telepítések számát is jelentősen növelni tudta: a Q32019-es 29,6 milliárd helyett 2020 harmadik negyedévében 36,5 milliárd installálásra került sor.
A cég rámutat, hogy 2018 és 2019 között nem volt ekkora ugrás, mivel abban az időszakban az eladások 24, míg a telepítések csak 9%-kal nőttek. A különbségben valószínűleg nagy szerepe lehetett abban, hogy az Egyesült Államokban a vizsgált időszakban harapódzott el igazán a járványhelyzet. A Sensor Tower kimutatásai alapján egyébként a Play Áruház produkálta a nagyobb növekedést (33,8%, szemben az App Store 31%-kával), ám az emberek még mindig a cupertinóiak platformján költenek több pénzt. Az App Store ugyanis összesen 19 milliárd dollárnyi vásárlást generált Q32020-ban, míg a Play Áruház 10,3 milliárd dollárnyit.
A ST számításai szerint összességében a TikTok bizonyult a legtöbbet kereső, nem játék-jellegű alkalmazásnak, még annak ellenére is, hogy a vezető piacnak számító Indiában tiltás alatt áll. A zenés-videós app 2020 harmadik negyedévében megnyolcszorozta (!) a bevételeit 2019 azonos időszakához mérve. Ehhez képest a második helyezett YouTube pénzügyesei „csak” 59%-os növekedést könyvelhettek el. A koronavírus nagy vesztese a személyes találkozások megszervezésére szolgáló Tinder lett, ami Q32019-ben még vezette a kategóriát, ám idén már csak a dobogó harmadik fokára fért fel.
Ami pedig a letöltéseket illeti, a TikTok itt is tarolt, mivel az App Store-ban és a Play Áruházban is ez bizonyult a legnépszerűbb alkalmazásnak. A második és a harmadik hely esetében viszont már van eltérés: az Apple boltjában a Zoom és a YouTube, a Google-nél viszont a Facebook és a Zoom párosa követi a TikTokot. A toplistán egyébként nincsenek nagy meglepetések, a mezőny javarészt jól ismert appokból (Instagram, Messenger, Snapchat, stb.) áll. A Sensor Tower mérései szerint Q32020-ban 23,3%-al többször esett meg, hogy egy appot először töltöttek le egy készülékre: a Play Áruházban ez 28,3 milliárd, az App Store-on 8,2 milliárd alkalommal fordult elő. Érdekesség, hogy az Apple-nél csak 2,5%-os volt a növekedés, míg a Google platformján 31%.
A mobiljátékokon belüli költekezések terén viszont a cupertinóiak diadalmaskodtak. Q32019 és Q32020 között ebben a kategóriában 26,7%-os növekedést mért a ST, a 20,9 milliárd dollárnyi összes vásárlásból 12,4 milliárd dollár az App Store-on búcsúzott a vásárlók zsebétől. A növekedés mértékében viszont a Google-é az előny, akik 30,8%-os gyarapodást produkáltak, szemben az App Store 24%-ával.
A legtöbb bevételt generáló játékok toplistájának nagy nyertese a kínai Tencent, akiknek két játéka vezeti az összesítést: a Honor of Kings, és a PUBG. Érdekesség, hogy hiába kerültek az első két helyre a platformokat összemosva, kizárólag a Google Play adatait nézve még a TOP 10-et sem sikerült megcsípniük. A Playen élre törő CoinMaster viszont az összesítésben csak az ötödik pozícióig jutott. Mindez remekül szemlélteti a két platform pénzcsináló képességei közötti különbséget: az Android legjövedelmezőbb versenyzője globálisan csak az ötödik helyre jó, míg az App Store-t vezető játékok akkor is elsők tudnak lenni, ha Androidon sokkal gyérebb érdeklődés mutatkozik irántuk.
A játékok (első alkalmas) letöltései szintén megugrottak 2020 harmadik negyedévében 2019 azonos időszakához képest, a teljes növekedésre 27,9%-ot mért a Sensor Tower. Az összesen 14,2 milliárd letöltésből 11,9 a Google Playen, 2,3 milliárd pedig az App Store-on keresztül zajlott. A toplistát mindkét platformon az Among Us vezeti, amit idén 13-szor többen telepítettek, mint Q32019-ben. A mezőnyből hiányoznak az olyan „mobilos AAA” címek, mint az Asphalt, a Fortnite, vagy a CoD Mobile, az elpusztíthatatlan Subway Surfers viszont összesítésben a 4. helyen trónol, de figyelemre méltó a beszélő macskás Talking Tom kb. 10 éve töretlen androidos népszerűsége is.
Forrás: Sensor Tower