IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

NFC alapú slusszkulcs szabvány jelent meg

Korábbi iOS bétákban bukkantak rá, hogy az Apple egy olyan rendszert tervezget, amivel szabványosítaná a digitális autókulcsokat, az Apple Pay-hez hasonló megoldással. A Car Connectivity Consortium ellenben már lépett is.

Számos prémium autógyártó kínál már telefonos alkalmazást, amivel képesek vagyunk olyan információkat megtudni autónkról, mint az üzemanyagszint, pontos helyzete vagy hogy lezártuk-e a járművet. De elég a Teslára gondolnunk, ahol már magát az autót is az alkalmazás segítségével indítjuk.

A Tesla biztosítja jelenleg a legfejlettebb appot [tesla.com]
Viszont ezek egyáltalán nincsenek összhangban, nem mindig érhető el iOS és Android alkalmazás egyszerre, nem beszélve arról, hogy egyes márkák előfizetéshez kötik ezeket a szolgáltatásokat. Apple ezért is szeretett volna úrrá lenni a káoszban, azonban a tőlük megszokott lassú reakciónak köszönhetően valószínűleg nem ők lesznek a technológia úttörői.

Egységes megoldás a káoszon felül

A héten ugyanis a CCC (Autós Csatlakoztathatósági Konzorcium) bejelentette a Digital Key szabvány 2.0-ás változatát, ami NFC-n keresztül teszi lehetővé az autók és telefonok közötti kommunikációt.

Apple CarKey felülete [onemorething.com]
A szabvány lehetővé teszi, hogy telefonon tároljuk autónk digitális slusszkulcsát (azonosítással védve) és lehetőséget ad arra, hogy megosszuk családtagokkal vagy szükség esetén ismerőseinkkel is. Az alacsony töltöttségű módot sem felejtették ki a funkciók közül, vagyis ha teljesen lemerült telefonnal vakarjuk a fejünket, hogyan fogunk hazajutni, akkor is el tudjuk indítani az autót. Hasonlóan működik ez az Apple Pay esetén is egyébként.

A szabvány további legnagyobb előnye, hogy mivel nem Apple fejlesztésről van szó, ugyanúgy elérhető lesz majd Androidos eszközökön is. Ha pedig attól félnénk, hogy az autógyártók görcsösen maradnak a saját megoldásuknál, a Konzorcium tagjai között megtalálható az összes nagy autómárka, és egyébként maga az Apple is, így várhatóan széles támogatásra fog jutni a szabvány.

Mi várható az Apple-től?

Ennek ellenére szinte egészen biztosan piacra kerül az Apple berkeiben készült megoldás is, a maga előnyeivel és hátrányaival. Az Apple CarKey az iOS 14-ben fogja megmutatni magát a nagyközönség számára, már csak az a nagy kérdés, milyen márkák fogják elérhetővé tenni a használatát.

Így ugrik fel az automatikus azonosítási fül [appletips.com]
A funkció lehetővé fogja tenni, hogy az ajtókat nyissuk-zárjuk és elindítsuk az autót egy gombnyomásra. A digitális kulcs a már jól ismert Wallet alkalmazásban fog megjelenni az autónk képével, így egészen biztosan Apple Watch-csal is pont úgy fog működni mint iPhone-nal. Alapvetően szükség lesz valamilyen azonosításra (Touch ID, Face ID vagy pinkód), de az Express mód bekapcsolásával ezek nélkül is elérhető lesz minden funkció.

Távoli jövő

A CCC szakemberei már tervezik is a következő, 3.0-ás szabványt, ami a Bluetooth LE és az Ultra Szélessáv technológiát fogja használni, lehetővé téve, hogy ki se kelljen venni a zsebünkből a telefont az autó üzemeltetéséhez. Itt beelőzhet az Apple, hiszen az iPhone 11 és 11 Próban már ott figyel az U1-es ultra szélessávú chip.

Mercedes alkalmazása még a guminyomást is megmutatja [mercedes-benz.com]
Hogy ez le fogja-e váltani az autógyártók néha eléggé bugos alkalmazásait? Véleményem szerint sajnos nem. Egyik megoldás sem beszélt arról, hogy a légkondit vagy fűtést be tudnánk kapcsolni, csekkolni elektromos autónál a töltést, vagy olyan okos kis trükköket tudnánk használni, mint az úttervező. Ezek valószínűleg sosem fognak helyet kapni, hiszen minden modellben és kialakításban más opciók elérhetőek, így továbbra is le kell töltenünk az autó saját alkalmazását, ha mindent ki szeretnénk használni.

Ti dobnátok a slusszkulcsot, ha elérhetővé válik a funkció?

Forrás: MacRumors

Kapcsolódó cikkeink

Az Apple bemutatta a 14- és 16”-es MacBook Prót

Anikó

M1 Pro és M1 Max – kettővel nő a tét

Anikó

Az új AirPods már majdnem Pro, de az ára is…

Anikó