IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

A láthatatlan dizájn – Első rész

Láttad már valaha a MacBookod belsejét vagy a telefonodét? – Te sem, akkor ezzel nem vagy egyedül. Minden bizonnyal az átlagos felhasználók 99%-a sosem fog belenézni a készüléke belsejébe, de akkor miért tulajdonítanak ennek akkora jelentőséget bizonyos cégek a márkakommunikációjukban?

Ha számítástechnikáról van szó, akkor sok cég juthat az eszünkbe, de ha a neten böngészve egy gyönyörű számítógépbelsőt találunk, elég valószínű, hogy az egy Apple termék.Visszatekintve az elmúlt évek Apple eseményeire, a bemutató videókra, vagy csak ellátogatunk a cég honlapjára, biztosak lehetünk benne, hogy szembetaláljuk magunkat valami szemtelenül mutatós képpel, ami egy aktuális termék belsejét és annak rendezettségét, szépségét emeli ki.

De kiknek szól az üzenet tulajdonképpen? Vajon ez csak az Apple elvetemült maximalizmusa és pénzégetése, vagy számokkal alátámasztható magyarázata van a jelenségnek? Ha például egy MacBook Airről van szó, fogja-e bárki az Apple-t választani a belső kidolgozása miatt egy Dell azonos kategóriájú PC ellenében? Van ennek bármilyen befolyásoló tényezője vagy öncélú mutogatás az egész?


Kádár Viktor a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem BA formatervező szakának végzős hallgatója és az ALTRD Studio társalapítója. Munkáival már korábban az iMagazin.hu olvasótábora is találkozhatott, MacBook Pro, Mac Mini és iPad koncepcióit egyedi részleteséggel készítette el. Kollégánk, barátunk és korábbi Apple termékek tesztjeinek társszerzője.


Mindenek előtt, pörgessük vissza az idő kerekét és nézzük meg, mikor vette először az Apple a bátorságot arra, hogy marketing anyagokban is megjelenítse termékei belsejét.

Az alábbi videó egy részlet az Objectified című dokumentumfilmből, ami egy trilógia második része. Akit jobban érdekel a körülöttünk lévő világ összetettsége, annak bátran ajánlom mind a három filmet. (Helvetica (2007), Objectified (2009), Urbanized (2011))

Azok számára, akik nem annyira járatosak az Apple világában meglepő lehet, hogy régen az Apple sem figyelt mindig a termékei belsejére úgy, mint ahogy azt jelenleg láthatjuk. Az Apple első igazi áttörést 1998-ban érte el, az iMac megjelenésének köszönhetően, aminek burkolatának megtervezésében Jony Ive is kezeskedett. De 1998-tól még 10 évnek kellett eltelnie, hogy igazi innovációt érjenek el a belső szerkezet kialakításában is és ezt meg is mutassák a világnak.

2008. január 29-én jelent meg az első unibody (egyetlen darab alumínium tömbből kimart vázszerkezet) technológiát alkalmazó Apple számítógép a MacBook Air. Majd 2008. október 14-én mutatták be az új  MacBookot és MacBook Prót szintén unibody dizájnnal, viszont ekkor már ezt külön ki is hangsúlyozták a termékek prezentálásakor. Érdekes tény, de tudomásom szerint nincsen más olyan Apple Keynote, ahol Jony Ive prezentált volna, szóval ez mindenképpen egy különleges alkalom volt.

Akik igazán nagy Apple fanatikusok, azok most felhördülhetnek, hogy na de mi van a 2004-ben megjelent Power Mac G5-tel? Hiszen annak is gyönyörű volt a belseje, amit kár lenne elvitatni, szinte időtlen dizájnról beszélhetünk. Viszont az a termék a felhasználó által kinyitható és modifikálható volt – így annál nem volt a szépség Torx (speciális csavar szabvány) csavarok szorító ereje mögé zárva. Sőt, korábban a G3-as iMacet direkt úgy tervezték, hogy a felhasználó beleláthasson a színesre festett burkolat mögé, ami egy érdekes elképzelés volt az ember és gép kapcsolatáról a 2000-es évek elején, amikor sokaknál még javában ment az ADSL net és a Startlap játékok.

Érdekes abba is belegondolni, hogy annak ellenére, hogy mekkora figyelmet szentel az Apple a termékei belsejének megtervezésre, mégis határozott lépéseket tesz a “right to repair” (a szerelés joga) mozgalom ellen, ami nem mellesleg az egyes termékek belsejének feltárásával járna. Ezek mellett hiába fordít az apple nagy hangsúlyt arra, hogy mindent feketévé és esztétikussá varázsoljon, mégis a szerelhetősége/ javíthatósága nem kimagasló ezeknek a termékeknek.

Louis Rossman,  a right to repair mozgalom élenjárója az alábbi videóban fejti ki, hogy miért gondolja fontosnak a termékek szerelhetőségének elősegítését a gyártók részéről.

Kutatásom feltevése szerint ezek az apró, elhanyagolhatónak látszó részletek kiemelése nagy jelentőséggel bírnak, elősegítik az Apple megkülönböztethetőségét a többi cégtől, továbbá megerősítik annak vezető pozícióját. Ezzel az Apple azt az üzenetet közvetíti, hogy: “mi jobban csináljuk”,”mi mások vagyunk”. Az ilyen és ehhez hasonló tulajdonságok tovább erősítik az Apple általános emberközpontúságát, az odafigyelésük mélységét. Továbbá ezen részletek kiemelése elősegíti a még hatásosabb fogyasztói figyelem megteremtését, az Apple körüli mítosz és hype fenntartását.

Azért, hogy a fentebb feltett kérdésekre valós és reprezentatív választ adhassunk, arra kérnélek titeket az IThon.hu olvasóit, hogy ezzel a rövid 2 percet igénybe vevő kérdőív kitöltésével, segítsétek kutatásomat és egyben a szakdolgozatom feltevését valós visszajelzésekkel alátámasztani.

Kérdőív kitöltése

 

Kapcsolódó cikkeink

Az Apple bemutatta a 14- és 16”-es MacBook Prót

Anikó

M1 Pro és M1 Max – kettővel nő a tét

Anikó

Az új AirPods már majdnem Pro, de az ára is…

Anikó