A redmondiak egy 10 pontos listában foglalták össze a Microsoft Store új „hitvallását”, az üzenet lényege egyértelműen az App Store-tól való különbözőség.
A techvilágban az utóbbi hónapokat a monopolhelyzet-témakör uralja, s a friss fejlemények valahogy mindig az Apple körül bonyolódnak. Júniusban az Európai Bizottság kezdte vizsgálni az App Store üzletpolitikáját a Spotify és a Rakuten panaszai nyomán, júliusban pedig az amerikai Kongresszus előtt kellett kínos kérdésekre felelniük a legnagyobb techcégek vezetőinek.
Az utóbbi nyomozás záróakkordjaként a napokban publikálták a demokrata többség által elfogadott 450 oldalas jelentést, ami arra jutott, hogy a gigászok igenis visszaélnek a helyzetükkel, egyenesen a legsikeresebb vállalatok feldarabolását javasolva. A dokumentum egy közel 40 oldalas alfejezetben foglalkozik az App Store-ral, hangot adva azoknak az érveknek, melyek szerint az almás platformon sérülnek a szabad verseny alapelvei. A felsorolásban többek között előkerül a népszerű külsős appok funkcióinak rendszerszintűvé tétele, a különleges elbírálásban részesülő alkalmazások, és persze az is, hogy az iOS-en csakis az App Store-on keresztül lehet appokat telepíteni.
A vizsgálódásból kimaradó Microsoftnál úgy gondolhatták, hogy a cupertinóiaknak kiosztott kongresszusi koki (vagy saller?) remek alkalom arra, hogy felvegyék a jófiú-pózt, és nemrég frissítették a windowsos Microsoft Store irányelveit, melyek -láss csodát- szöges ellentétben állnak az Apple drákói szabályaival. A redmondiak új krédója a következőképp szól:
- A fejlesztők választhatnak, hogy windowsos appjaikat a mi alkalmazásboltunkon keresztül terjesztik-e. Nem fogjuk blokkolni a rivális alkalmazásboltokat a Windowson.
- Nem blokkolunk appot a fejlesztő által használt üzleti modell, vagy a tartalom és szolgáltatások eljuttatásának választott módja miatt, legyen szó telepített, vagy streamelt tartalomról.
- Nem blokkolunk appot a fejlesztő által választott fizetési megoldás miatt.
- Időben hozzáférést biztosítunk a fejlesztőknek az interoperabilitási interfészekről szóló információkhoz, amelyeket mi használunk a Windows rendszeren, az interoperabilitási alapelveinkben leírtak szerint.
- Minden fejlesztő hozzáférhet az alkalmazásboltunkhoz egészen addig, amíg az appjuk megfelel az objektív színvonalnak és követelményeknek többek közt a biztonság, az adatvédelem, a minőség és a digitális biztonság terén.
- Alkalmazásboltunkban méltányos díjakat szabunk, amelyek tükrözik a konkurens windowsos appboltokkal folytatott versenyt, és egyetlen fejlesztőt sem kényszerítünk arra, hogy olyasmit áruljon az appjában, amit nem szeretne.
- Az alkalmazásboltunk nem akadályozza meg, hogy a fejlesztők törvényes üzleti célból közvetlenül kommunikáljanak a felhasználóikkal az appjaikon keresztül.
- Alkalmazásboltunkban ugyanazon mérce szerint kezeljük a saját appjainkat, mint a versenytársak appjait.
- A Microsoft nem fog az alkalmazásbolton keresztül szerzett nem publikus adatokat használni a rivális appokkal folytatott versenyben.
- Alkalmazásboltunk átlátható lesz a szabályai, irányelvei, valamint promóciós és marketinglehetőségei tekintetében, továbbá következetesen és objektíven alkalmazza ezeket, értesít a változásokról és tisztességes eljárást biztosít a viták megoldására.
Aki követte az Apple utóbbi hónapokban vívott harcait az EU-val, a Képviselőházzal, az Epic Games-szel, no és persze a Microsofttal, az mindenféle magyarázat nélkül is kiszúrhatja, hogy mely pontok tekinthetők direkt válasznak az App Store merőben eltérő irányelveire. Azoknak pedig, akik már elvesztették a fonalat, íme a teljes lista: a rivális alkalmazásboltok és az üzleti célú kommunikáció engedélyezése; az üzleti modell, a kínált javak és a fizetési eljárás szabad megválasztása; a méltányos díjszabás; valamint a saját appok egyenlő elbírálása.
Az új irányelveket rögzítő blogposzt a lassúbb felfogásúak kedvéért még egy utalást is tesz, amikor azt írja, hogy a Windows 10 egy nyílt platform, ahol „más népszerű digitális platformokkal ellentétben” a fejlesztők szabadon megválaszthatják, hogy miként terjesztik az appjaikat. Az ördög azonban a részletekben rejlik, hiszen a „kiáltvány” csak a windowsos alkalmazásboltra vonatkozik, ahol a Microsoft Store-nak közel sincs akkora szerepe, mint mondjuk a Play Áruháznak a szintén nyitottnak tekinthető Androidon.
Ezt csak azért érdemes megjegyezni, mert a Microsoftnak van egy másik platformja, amit továbbra is szigorú kontroll és 30%-os jutalék jellemez: az Xbox. Ez persze akkora ellentmondás, hogy nem lehet kikerülni, így a redmondiak az új irányelveket kísérő kommentárban maguk igyekeznek megmagyarázni a helyzetet. Indoklásukban arra hivatkoznak, hogy a konzol speciális eszköz egy bizonyos céllal, ami komoly hátrányban van a PC-kel és a telefonokkal szemben.
„Az olyan konzolgyártók, mint a Microsoft jelentős összegeket fektetnek a dedikált hardverek fejlesztésébe, de azokat áron alul, vagy nagyon alacsony árréssel értékesítik, hogy olyan piacot teremtsenek, amelyből a fejlesztők és a kiadók profitálhatnak.”-írja a posztot jegyző Rima Alaily. A szerző azonban itt sem zárja ki a változás lehetőségét, amikor megjegyzi, hogy további munkát igényel a megfelelő konzolos alapelvek kialakítása.
S ha már a játékoknál tartunk, a Microsoft-Apple csörte másik friss fejleménye, hogy a jelek szerint 2021-ben mégis jönni fog a redmondiak játékstreaming platformja, az xCloud az iOS-re. Phil Spencer, az Xbox-divízió vezetője egy vállalati gyűlésen nyilatkozott úgy, hogy “abszolút” az iOS-en fognak kikötni. Emlékeztetőül: az Apple jelenleg blokkolja a szolgáltatást az App Store-ban ragaszkodva ahhoz, hogy a katalógus összes streamelt játékát külön alkalmazásként töltsék fel. Spencerék ezt úgy fogják kikerülni, hogy az xCloudot nem az App Store-on, hanem egy böngészőből futtatható webes appon keresztül teszik majd elérhetővé. A módszer megfelel az Apple szabályainak is, az Amazon pedig már élesben teszteli saját játékstreaming szolgáltatásával, a Lunával.
Forrás: Microsoft,The Verge