IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

A Stadia tiszavirág élete hamarosan véget ér és a Google csak magára vethet

A Stadia még ugyan nem halt meg teljesen, de a Google legutóbbi posztja azt sugallja, hogy a felhasználóknak fel kell készülniük a legrosszabbra. A Google pedig maga ásta meg a sírt a szolgáltatása számára.

A Google arról ismert, hogy eddig szinte kivégzett minden olyan konkurens terméket vagy márkát, amely nem lett vezető a szakterületén, a megmaradt kisebb cégeket pedig vagy felvásárolta, vagy szinte csődbe vitte. Tökéletes példa erre a YouTube felvásárlása, és a Google Play Zene YouTube Musická avanzsálása.

A felvásárlás nem mindig ördögtől való dolog, hiszen ez általában új életet ad a rosszul teljesítő szoftvereknek vagy alkalmazásoknak, miközben néhány újszerű funkcióval is kiegészíti. Luke Skywalkert idézve és átalakítva: egyik cég sem tűnt el, csak átalakultak nagyobb közönség vonzása érdekében.

Pedig jól néz ki a kontroller – Forrás: IGN

A Stadia Games and Entertainment idő előtti összeomlása viszont bizonyíték arra, hogy a Google túlzott erőfeszítései a gyengébben teljesítő technológiákkal árt az üzleti tevékenységének bővítésére tett munkájának. És minél több projektet mond le a Google, annál kevésbé bíznak a fogyasztók a cégben, amikor új termékeket indít. Ez egy negatív visszacsatolási hurok.

Február 2-án a Google bejelentette, hogy a Stadia Games and Entertainment leáll. A Stadia Games egy első féltől származó fejlesztői stúdió volt, amely a Stadia kizárólagos jellegét hivatott biztosítani. Először 2019 márciusában jelentették be, majd 2019 októberében hivatalosan is elindították Montrealban. A Google az ipar veteránját, Jade Raymondot vette fel a csapat élére, felvásárolta a Typhoon Studiost a csapat bővítéséhez, és elindította a vállalkozást egy los angelesi stúdióban.

A Stadia Games kiadott egy exkluzív tartalmat is, az Utazás a Savage Planethez címmel, a Typhoon Studios régi játékának új kiadását, új tartalommal. A rajongók örültek meg nem is, hiszen ez a régi kedvenc fejlesztőjük megszűnését is jelentette.

Journey to the savage planet – Forrás: 505 Games

A Google-nek azonban tudnia kellett volna, hogy a játékstúdió elindítása hosszútávú befektetés, amelynek megtérülése évekig tart majd. A videójátékok fejlesztése általában több mint egy évet vesz igénybe, az új IP kifejlesztése pedig éveket vesz igénybe nagyobb, megalapozottabb stúdióknál is. Valószínűbb azonban, hogy a visszavonulást a Stadia alulteljesítő értékesítési és előfizetési számai okozzák, nem pedig a projekt nagysága.

A Stadiának már a kezdeti időszak is nehézségeket okozott, korlátozott mennyiségben kínálta a drága, régebbi játékokat, és nem volt elegendő szolgáltatása ahhoz, hogy kitűnjön a többi szolgáltató közül. A fejlődés lassan jött olyan nagy teljesítményű játékportokkal, mint a Cyberpunk 2077 és a Hitman 3, de több idő és exkluzív játékok kellettek volna ahhoz, hogy a Stadia leküzdje a kezdeti rossz benyomását a játékosok között. És a Google nem volt hajlandó megadni neki ezt a szükséges időt.

A Google egyébként szörnyű üzenetet küld a fejlesztők kirúgásával és újraelosztásával a világ felé. Ezzel szemben az Amazon Game Studios, amelyet 2012-ben alapítottak évek óta fejlesztette a játékokat, amelyek többnyire hatalmas kudarcot vallottak. De az Amazon új vezérigazgatója nyilvánosan elkötelezte magát a játékok fejlesztésébe történő további befektetés mellett, ami jelzi a potenciális Amazon Luna ügyfelek felé, hogy a jövőben kaphatnak némi kizárólagos jogot, és az Amazon nem fogja kirúgni csak úgy őket. Nem az Amazon fogja valószínűleg elkészíteni a következő Fortnite-ot, de mindaddig, amíg vezetői folyamatosan támogatják a fejlesztőiket erőfeszítéseikben, az ügyfelek nem tekintik a Lunát elpazarolt költségnek.

Anno a Google Cardboard emberek millióinak segített megtapasztalni a VR-t anélkül, hogy fizetnie kellett volna a kiváltságért. Jelentősen fókuszálta a közvélemény figyelmét a technológiára, amely addig kezdetleges volt, hisz az Oculus arra késztette az embereket, hogy drága headsetet és még drágább PC-t vásároljanak az eszköz kipróbálására.

Google Daydream – Forrás: Google

A Google csodálatra méltó munkát végzett ingyenes VR-élményekkel, különös tekintettel az Expeditionre, amely virtuális kirándulásokra vitte a diákokat. Amikor azonban a Daydream View nem kapott annyi figyelmet, mint a Samsung Gear VR, a Google a kibővített valóságra fordította figyelmét, leállította VR operációs rendszerét, beszüntette a Daydream programot, és nyílt forráskódúvá tette a Cardboard technológiáját. A Google a múlt héten nyílt forráskódúvá tette a Tilt Brush-t is, így egyértelmű volt, hogy a vállalat nem szándékozik visszavásárolni a technológiát.

Mindeközben természetesen az Oculus Quest 2 elképesztően jól fogy, a több mint 60 Quest játék egymillió dollárt vagy annál nagyobb nyereséget termelt. Állítólag az Apple is VR fejhallgatót fejleszt 8K objektívekkel. A Valve pedig tovább szélesíti a termékpalettáját.

Ha a Google ragaszkodott volna a VR-hoz, akkor ez nagy előny lehetett volna a Stadiának is. A konzolos játékok telefonokra továbbításával együtt a Stadia olyan szolgáltatásként hirdethette volna magát, amely a népszerű játékokat teljes VR-élményként hordozza magában, miközben saját VR-exkluzív lehetőségeket kínál. Ehelyett az egyetlen fejhallgató, amelyet a Google készített az elmúlt években, az a Google Glass 2 volt, ami egy korlátozott, drága AR eszköz üzleti megoldásokhoz.

Google Glass 2 – Forrás: Google

Egyre inkább úgy tűnik, hogy a Google próbaként készít termékeket a fogyasztóknak, majd kiveszi őket a piacról, és inkább a vállalatok közötti (B2B) értékesítést preferálja. A Nest biztonsági kamerák, a Google Glass és a Nest Thermostat E csak néhány példa erre. A The Verge szerint a Google csak annyi ideig szándékozik online tartani a Stadiát, amíg el nem adja egy olyan játékfejlesztőnek, mint az EA vagy az Activision, hogy azok személyes felhőalapú játékszolgáltatás néven használhassák azt.

A Stadia fennmaradó fejlesztőinek a lehető leghamarabb be kell jelenteniük néhány mutatós, harmadik féltől származó exkluzív tartalmat, hogy az emberek ne mondjanak le a platformról, még akkor sem, ha anyavállalatuk tervezi az eladását.  Az emberek bíznak az Android telefonokban és a Google Segéddel párosított eszközökben, de ha a Google elhagyja a Stadiát, és legközelebb valami ígéretes új hardvert bocsát ki, az emberek izgatottság helyett csak cinizmussal tudnak majd hozzáállni.

Ti mit gondoltok a Google-ről? Tényleg túltolja már az ígérgetéseket és hamar feladja a projektjeit?

Forrás és borító: AndroidAuthority

Kapcsolódó cikkeink

Muszáj lesz az Apple-nek is felzárkóznia az RCS-hez

Anikó

A Google szeretne a világ legnagyobb játékplatformja lenni

Anikó

A Google előzetesen bemutatta a Pixel 6 és 6 Pro készülékeket

Anikó