IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

Így váltak el Jony Ive és az Apple útjai

Mi történik az Apple-lel most, hogy Steve Jobs meghalt? Ez volt a Wall Street, az Apple-rajongók és a vállalat alkalmazottai által 2011-ben feltett milliárd dolláros kérdés.

Több mint egy évtizeddel az Apple társalapítójának halála óta a cupertinói vállalat szekere jobban megy, mint valaha, és a New York Times újságírójának, Tripp Mickle-nek holnap megjelenő új könyve, az After Steve arról szól, hogyan lett az Apple trillió dolláros cég, és hogyan veszítette el mindeközben a lelkét. Melynek egyik oka az volt, hogy Jony Ive elhagyta a céget.

NYT-ban ma megjelent cikkben Mickle idézi könyvének egy részét, és Jony Ive utolsó éveiről számolt be a cégnél.

2014-et írtunk, és az Apple jövője, jobban, mint valaha, Mr. Ive-on múlni látszott. A tiszta, egyszerű vonalak iránti szeretete már átrajzolta a világot olyan népszerű termékeken keresztül, mint az iMac, az iPod és az iPhone. Most egy tárgyalóasztalnál ült Tim Cookkal, a vállalat vezérigazgatójával (…). Mindketten egy újabb sikert akartak, de Mr. Ive egy olyan termékbemutatót sürgetett, amely merészebb volt, mint bármelyik az igencsak színpadias cég történetében.

Jony Ive luxustermékként képzelte el az Apple Watch jövőjét. Nemcsak egy 25 millió dolláros pazar fehér sátrat akart építeni az első Watch népszerűsítésére, hanem a Vogue lelkesedését fontosabbnak tartotta, mint bármelyik tech reviewer véleményét. Mickle szerint a sátor kritikus fontosságú volt ahhoz, hogy az esemény olyan elbűvölő legyen, mint egy high-end fashion show.

Végül az Apple vezérigazgatója, Tim Cook elfogadta Ive ötletét, bár a tervező később pirruszi győzelemként értékelte azt.

Jony Ive, Apple’s design chief, with the company’s chief executive, Tim Cook, at an Apple event in 2018.
Forrás: NYT

Elmondta kollégáinak, hogy az esemény körüli vita és az óra marketingje körüli nagyobb küzdelem volt az első azon pillanatok közül, amikor úgy érezte, hogy nem támogatják az Apple-nél. Idővel, mint tudjuk, azonban az Apple Watch divattermékből fitnesztermékké vált.

Steve Jobs halála után Tim Cook óvatos volt Jony Ive elvesztésével kapcsolatban. Három évvel később, 2014-ben a vállalat korábbi vezetői úgy becsülték, hogy Ive távozása több mint 50 milliárd dollárt, azaz akár 10 százalékot is kitörölne az Apple piaci értékéből, és ezért Cook úgy döntött, hagyja átmenni Ive sátras elképzelését.

A cikk egy másik részében Tripp Mickle elmeséli, hogy Jony Ive designfőnökké válása során igencsak túlterhelte őt a több száz fős személyzet irányítása, amely többszöröse annak a 20 fős designcsapatnak, amelyet éveken át vezetett:

A változások közepette Mr. Jony Ive megkereste Mr. Cookot, és közölte vele, hogy elfáradt, és vissza akar lépni az üzletből. Mr. Jobs nélkül ő vette át a termék tervezésének és marketingjének nagy részét. Mr. Ive-hoz közel álló emberek szerint kimerítőnek találta, hogy kollégáival az előléptetésért harcoljon, és túlterhelte a több száz fős személyzet irányítása, ami többszöröse annak a 20 fős tervezőcsapatnak, amelyet évekig vezetett. Mr. Cook attól tartott, hogy Jony Ive távozása a befektetőket részvényeladásra készteti. Ezt elkerülendő, ő és Mr. Ive megállapodtak abban, hogy a tervező lemond a napi vezetői feladatokról, és elsősorban az új termékeken dolgozik. Ive részmunkaidőben dolgozna. A vállalat vezető formatervezői címet adott neki, és két helyettesét előléptette. Az Apple-n belül csak néhány ember tudta az igazságot: Mr. Ive frusztrált volt és kiégett.

A történet természetesen túlmutat ezen az epizódon, és mesél még az iPhone tizedik évfordulójáról – Jony Ive legutóbbi termékbemutatójáról a Mac Pro és a Pro Display XDR kijelzővel -, valamint arról, hogy a Yesterday című film vetítése hogyan inspirálta őt.

A művészetnek megfelelő térre és támogatásra van szüksége ahhoz, hogy fejlődhessen. Ha igazán nagy vagy, ez különösen fontos.
Jony Ive

Borítókép: 9to5Mac

Kapcsolódó cikkeink

Véget ért egy korszak – leáldozott az utolsó iPod csillaga is

Anikó

Egyre nagyobb teret nyernek a szolgáltatások és reklámok az Apple portfoliójában

Anikó

Idén már tényleg jöhet a testhőmérséklet-érzékelő az Apple Watchba

Anikó