IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

Jobban jöhetnek ki a szilícium-völgyi vállalatok a válságból, mint bárki

Az Apple és más tech-óriások 2022-ben több mint 2 billió dollárt vesztettek értékükből, de a nagyvállalatok jó helyzetben vannak ahhoz, hogy a gazdasági visszaesésből minden eddiginél erősebben térjenek vissza.

The New York Times hétfőn elemezte a Wall Street pánikja és a Szilícium-völgyi óriások, például az Apple, az Amazon, a Microsoft, az Alphabet és a Meta viszonylagos nyugalma közötti disszonanciát.

A piaci elemzők például arra számítanak, hogy mindezek a tech-óriások növelni fogják a munkaerő-felvételt, több vállalatot vásárolnak fel, és erősebbé válnak az elkövetkező években. Richard Kramer, az Arete Research munkatársa szerint a cégek készpénztartalékai lehetővé tehetik számukra, hogy az egész cikluson keresztül beruházzanak.

Tim Cook, az Apple vezérigazgatója régóta a gazdasági visszaesés közepette is a jövőbe való befektetés híve. A nagy recesszió idején az Apple megduplázta a létszámotát és majdnem megháromszorozta az eladásait. Olyan kulcsfontosságú cégeket is felvásárolt, mint a P.A. Semi, amelyek hozzájárultak az Apple Silicon kifejlesztéséhez.

Forrás: Travel in USA

Nemrégiben az iPhone-gyártó 200 000 dolláros bónuszokat ajánlott fel a mérnököknek, és azon dolgozik, hogy fizetésemeléseket adjon a kiskereskedelmi alkalmazottaknak. Bár a lépések leginkább a kemény munkaerőpiaci helyzetre való reagálást jelentik, mégis az Apple pénztárának erejét jelzik.

A cupertinói mamut cég még mindig lassulást tapasztalhat az alkalmazásfejlesztők reklámozásában, amelyek általában a kockázati tőkefinanszírozásra támaszkodtak marketingjük finanszírozásában. Az Apple hirdetési üzletága – bár növekszik – sokkal kisebb, mint a versenytársaké, és nem járul hozzá jelentős mértékben az eredményhez.

A szabályozási kihívások azonban veszélyeztethetik az Apple-t és a többi céget. A trösztellenes nyomás például meghiúsíthatja azt a 19 milliárd dolláros tranzakciót, mely keretén belül az Alphabet fizet az Apple-nek azért, hogy a Google legyen az iPhone-ok alapértelmezett keresőmotorja. Elemzők szerint ez az Apple adózás előtti eredményének akár 3%-át is érintheti.

Más vállalatok még ennél is sérülékenyebbek. A Facebook a maga részéről úgy véli, hogy a hirdetések piaca súlyos kihívások előtt állhat – és a vállalat az Apple adatvédelmi funkcióit okolja a bevételkiesés nagy részéért.

Az Apple szembeszállt ezekkel az állításokkal, és egy kutatást tett közzé, amely kiikszelte azokat az állításokat, miszerint azért hozta létre adatvédelmi funkcióit, hogy saját hirdetési üzletágát fellendítse. Azt is tagadta, hogy az App Tracking Transparency, az egyik legfontosabb új adatvédelmi vezérlőelem lenne az egyedüli oka a Facebook hirdetési visszaesésének. 

Borítókép: Wired

Kapcsolódó cikkeink

Csak Siri!

Anikó

Idén már ne is számítsunk az új MacBook Prókra?

Anikó

Még jobban elmosódhat a határ az iPadek és MacBookok közt

Anikó