IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

Kellenek nekünk a tech világ szivárogtatói?

Még nincs június, de mindent tudunk az októberi iPhone-okról. Jon Prosser szárnyalása és mai szájkaratéja kapcsán érdemes lenne kicsit beszélnünk a szivárogtatók jelenségéről, és hogy kinek jó ez egyáltalán.

Emlékeztek még azokra az időkre, amikor őszinte kíváncsisággal várta a rajongótábor az Apple Keynote-okat? Amikor még arról beszéltünk, hogy mit szeretnénk igazán az esti bejelentések között látni? Az első bemutató, amiben már mi is részt vettünk az iMagazinnal, az emlékeim szerint az iPhone 7 bejelentése volt. András és Laci még kis kvízt is csinált, hogy mi a várható, és talán minden egyes pontja bejött. Micsoda varázslók? Vagy csak nem maradt már puskapor?

Igen, van, aki már előre ilyeneket készít, mert megvan hozzá minden infó

Mára eljutottunk odáig, hogy a Keynote-ok csupán formalitássá váltak, ahol hivatalosan is bemutatják azokat a termékeket és szolgáltatásokat, amiről nagyjából már mindent tudunk. Aztán pár nap vagy pár hét, és a kezünkbe is foghatjuk, hogy mi valósult meg ténylegesen a tervezők álmaiból.

Most éppen kezdjük magunk mögött hagyni a tavaszt, lassan jön a nyár, és lényegében már szinte mindent tudunk arról a szeptemberi Apple eseményről, amit mellesleg el is fognak kicsit tolni a világjárvány miatti gyártási csúszások miatt. Itt ülök egy pesti irodában, és tudom a bejelenteni szánt készülékek nevét, méreteit, tulajdonságait, jelenleg tervezett árait.

Ez maga az elhagyott Pixel 3 XL

Persze nem az Apple az egyetlen brand, ahol ez így van, sőt. A Google híresen “szereti” szivárogtatni a Pixel telefonjait, ott hagyják például taxikban a demókat. Hogy ennyire sorozatosan balfékeskednek, vagy ez a burkolt marketing része, azt döntse el mindenki maga. De igazából nem nagyon van olyan vezető gyártó, aki nagyon várt termékeit titokban tudná (akarná) tartani. De hogyan jutottunk idáig, és miért is jó ez?

One less thing…

Steve Jobs legendás előadó volt, az előadások végére tartogatott csattanó, a “One more thing…” pedig igazi szállóigévé vált. Tim Cook az Apple Watch bemutatásánál még megidézte egyszer ugyan, de azóta nyugdíjazta, mondván a kifejezés Jobs-hoz köthető. Oké, higgyük ezt el a játék kedvéért (amúgy nem). Ha akarná, tudná használni?

Még a Jobs érában

A mai világban a tech óriások sorra szórják ki menetrendszerűen az új készüléket, mintha a divatvilágban lennénk. Techtóber, őszi Pro – tavaszi SE, Galaxy S és Note szériák, folytonos egymásra licitálás apró, megalapozott lépésekben. Emellett elfogadott vásárlói igény, hogy ha valamit bemutatnak, azt mihamarabb meg is vásárolhassák az érdeklődők. Egy komolyabb Samsung bemutató után gyakorlatilag napokon belül már a világ szinte minden pontján kapható a készülék a boltokban, de az Apple is szállít azért 2-4 hét múlva akár hozzánk is.

És itt nem párezer készülékről beszélünk: óriási gyárakat képzelj el, amiben emberek ezrei dolgoznak. A gyárak folyamatosan versenyeznek az új megrendelésekért, és a szerződések már hosszú hónapokkal, akár egy évvel előbb is megköttetnek, mint a hivatalos bemutató. Ki kell használni a rövid hype-ot, elvégre akkor igazán eladható az új termék.

Egyáltalán nem csoda így, ha ezekben a gyárakban nem minden menedzser a titoktartás mintaképe. Egyfelől muszáj is: ha a céged nyer egy gyártási szerződést több millió darabra, akkor bővítened kell, embereket felvenni, és látszódni is fog a pénzügyi eredményeidben. A befektetőidned tudni kell róla, ha tőzsdén vagy még inkább kötelező az átláthatóság. Másfelől úgyse fog kiderülni, hogy a sok-sok emberből, aki látta már a szerződést és a specifikációkat, épp ki szólta el magát.

Pletykás beszállítók, kódbúvárok és szivárgó celebek

Így jöhetnek létre az olyan “jósok”, mint Ming-Chi Kuo. Ő elsősorban a beszállítói láncból szedi az információit, és nem az az elsődleges célja, hogy magát híressé, téged meg tájékozottá tegyen. Ezeket az infókat elsősorban pénzügyi befektetőknek szerzi, akik látni akarják, hogy az adott cégektől mi várható. Sok izgalmas új termék jön, amitől sokat várnak? Veszek! Ezen cég gyárai olyan terméket szerelnek össze, ami ki fog futni, és bizonytalan a jövője? Eladok (/shortolok).

Ming-Chi Kuo – Forrás: Cult of Mac

Nekem az a felvetésem (saját vélemény, nincs bizonyítékom rá, csak a józan ész diktálja), hogy Kuo előbb kiküldi ezeket a fizetős ügyfeleknek, majd amikor már meghozták döntéseiket a befektetők, áttolja a MacRumorsnak is. Jön a pletyka, léphetnek a többiek, a rajongók meg megkapják a csontot. Ha ez arról szólna, hogy jön egy nagyobb MacBook áprilisban, és 3 helyett 4 új iPhone modell érkezik ősszel, az szerintem még teljesen rendbe is lenne. Egy kis feszültség, az érdeklődés fokozása, de azért sok nyitott kérdés is a Keynote napjáig.

Ne feledkezzünk meg a tokgyártókról sem. Mivel az adott tech brand számára értéknövelő, ha már kezdetben is minőségi külsős gyártó által tervezett és készített tokot tudunk az új készülékünkhöz vásárolni, így ők már jóval előbb megkapják a telefonok dummy verzióit, hogy a méreteket felhasználva indíthassák be előre a termelést. Aztán ezeket szépen kifotózzák a netre, vagy épp pár kereskedő már előre kiteszi a termékét, hogy ezzel is genrálja magának a hype-ot.

Guilherme Rambo – Forrás: Hacking with Swift

Az Apple zárt ökoszisztémájának egyik legfontosabb része maga a szoftver, az iOS és a macOS. Az elmúlt években egyre több szakértő nőtte ki magát “kódtúrásból”. Ők az új (béta) szoftverekben keresgélnek újdonságok és változások után, és sokszor elképesztő részletességgel találnak ott felejtett infókat, akár képekkel is. Talán a leghíresebb közülük Guielherme Rambo. Pár éve szinte minden bennhagyott kódrészletet az ifjú titán fejtett meg először. Neki bejött: tábora egyre nőtt, leigazolta a 9to5Mac és saját appjait is nagyobb célközönségnek tudja reklámozni Twitterén. Ehhez tehetség és hozzáállás kell, na meg rengeteg munka is. Az Apple vélhetően meg tudná fékezni, ha változtatna a release szokásain, kérdés, hogy megérné-e nekik.

Aztán ott vannak azok a “leleplezők”, akik elképesztően pontos infókkal szolgálnak, ráadásul egyre korábbi időpontokban. Vannak olyanok, mint a rejtélyes CoinX felhasználó Twitteren, akiről fogalmunk sincs kicsoda. Ritkán is, akkor viszont nagyon bejön neki. 2018-ban mindenki előtt eltalálta az iPhone-ok neveit, de még az XS Max súlyát is grammra, nehogy azt higgyük, csak szerencséje volt. Azóta írt pár furcsát is, de azért látszik, hogy ott van a szeren. Mintha egy felsővezető benyögné azokat a titkokat, amiket ki szeretnének szivárogtatni, de valahogy “nem megy”. Más tippem egyelőre nincs, hogy miért teszi, amit tesz.

Jon Prosser – Forrás: Macworld

Jon Prosser viszont teljesen más tészta, az ő indítéka teljesen világos. Egyértelműen több belsős informátora van, akiktől hajszál pontos adatokat szerez meg az Apple háza tájáról, és azt mindenki előtt tolja ki a netre. Már az sem titok, hiszen beszélt róla, hogy a 9to5Mac korábbi szivárogtatói pártoltak mellé, akik vele szívesebben “dolgoznak”. Mint egy komoly újságírói tevékenység: meg kell róla győzödnie, hogy az infó legitim, különben lejáratja magát és elveszti a tech világ érdeklődését. Közben meg is kell őriznie a forrás teljes anonimitását, mert az mindkettőjük vesztéhez vezetne.

Prosser idén üstökösként robbant be, legutóbb a MacBook Pro frissítést jelezte órákkal előtte. Közben meg egyre durvábbakat jósol az AR szemüvegről, összeveszett Mark Gurmannal. A szájkarate pont az, ami mindkettőjüknek jót tesz a nyári uborkaszezonban…

Mivel itt megint nem tudjuk a teljes igazságot, de több forgatókönyvet is elképzelhetőnek tartok.

  1. Az Apple tényleg dolgozik egy Steve Jobs prémium luxus edisön AR szemüvegen, hiába nincs még meg az alaptermék sem.
  2. Olyan “informátorba” futott, aki direkt ad le hülyeségről drótó.
  3. Prosser már úgy gondolja, annyi jó pontja van, hogy néha belefér pár ilyen lódítás, amivel tudja generálni a nagy nézettséget.

Legújabb videóját ugyanis azzal a felütéssel kezdi, hogy “mit tehetsz, ha már mindent lelőttél az iPhone 12-ről? Hát mesélsz az AR Glassesről. Biztonsági öveket bekötni, internet!”. Mert amíg Kuo, Rambo és CoinX nem keresnek direktbe a hírfolyamokkal, Prosser FRONT PAGE TECH YouTube csatornája a maga negyedmilliós feliratkozójával és 24 milliós nézettségével már komoly direkt bevételt is generál a szivárogtatónak.

Forrás: YouTube

Így pedig egyértelműen abban érdekelt, hogy minél inkább clickbait tartalmat állítson elő, vagyis jöhetnek a nagyotmondások, ha támogatják az elmúlt egy év telitalálatai. Nagyon kíváncsi vagyok, pár év múlva hol lesz Jon Prosser az Apple jósok rangsorában, jelenleg az állócsillag és az üstökös is játszhat még. Mert azért az ő helyére is hatalmas a verseny a szivárogtatók trónján.

Jó ez az egész nekünk?

A végére maradt a legfontosabb kérdés. Ez az egész szivárogtatás jelenség a tech világban a fogyasztó számára pozitív vagy negatív hatással bír? Nem egyszerű a válasz, mert nem mindenkinek ugyanaz.

Lehet, hogy ilyen lesz?

A racionális megközelítés szerint ez a fogyasztóknak jó és a vállalatnak nem. Nem fog a racionális vásárló AirPodsba invesztálni, ha tudja, hogy egy hónap múlva jön az AirPods 2, vagy még inkább a Pro verzió. Kevésbé vonzó az iPhone SE, ha tudod, hogy ősszel jön az iPhone 12 alapmodell, ami ugyan drágább, de sokkal jobb lesz.

Így a vállalat ugyan szenved kicsit, de ne sajnáljuk őket: a szivárogtatások elsődleges oka az ingyenreklám. Fél évvel a bemutató előtt is erről beszélnek, nő a szuszpenzió. Ebben szerintem már átestünk a ló túloldalára, és a túl hamar ellőtt puskapor negatívan hat majd a hype-ra, de nálam okosabb és jobban informált emberek majd ezt eldöntik, és ezek alapján döntenek. Húznak a szíjon vagy felejtenek több készüléket a presszóban.

A legnagyobb probléma, hogy a tech rajongók világából teljesen elveszi a varázst. Az early adopterek igenis fontosak, hiszen ők invesztálnak nagy pénzeket akár ismeretlenül is termékekbe. De ahhoz, hogy bennük meglegyen a KELL érzés, adni kéne valami WOW faktort is. Anélkül miért várja el tőlünk bárki, hogy évente cseréljünk telefont?

De az is lehet, hogy ilyen? Forrás: Forbes

Tech magazinként nekünk örülnünk kéne a mostani helyzetnek, elvégre hiába írtunk bármilyen jó tartalmat a korábbi években, jött bármilyen jó visszajelzés, egy elbaltázott ötperces munkányi iPhone pletyka mindig túlszárnyalta olvasottságban a napokig írt és utánajárt cikkeink. Ennek ellenére mi ezt a munkát rajongásból csináljuk, és szeretnénk, ha többet álmodozhatnánk a jövő termékeiről, többet hibázhatnánk tippjeinkkel, és felértékelődne egy-egy keynote odáig, ahol pár éve volt.

Te mit gondolsz, jót tesznek a szivárogtatók a tech piacnak, vagy hiányolod a varázst? Beszélgessünk a témában a hozzászólások között!

Kapcsolódó cikkeink

Gesztusérzékeléssel jöhet az Apple AR headsetje

Anikó

Eszméletlen összeget költöttünk appokra 2021-ben is

Anikó

Egyre több a gond az új MacBook Prók SD-kártyaolvasójával

Anikó