IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

Kordában tarthatatlan szörnnyé nőtte ki magát az App Store

Az Apple a héten nagy port kavart azzal, hogy bejelentette: 100 millió dolláros megállapodást kötött a céget beperlő kis alkalmazásfejlesztőkkel. A tegnap bejelentett változások ellenére azonban semmi sem változik a fejlesztők számára – az App Store túl nagy és túlságosan függ az alkalmazáson belüli vásárlási díjaktól ahhoz, hogy ez megtörténjen.

Az Apple egyezsége több új irányelvet is tartalmaz, amelyek a vállalat szerint tisztázzák az App Store szabályait. A fejlesztők mostantól az alkalmazásukból gyűjtött adatok felhasználásával kapcsolatba léphetnek a vásárlókkal az alternatív fizetési módokról (amennyiben maga az értesítés az alkalmazásukon kívül történik), amit korábban nem tehettek meg. Az Apple azt ígéri, hogy az App Store Small Business Programot, amely az évi 1 millió dollárnál kevesebbet kereső fejlesztők esetében 15 százalékra csökkenti az Apple bevételcsökkentését, három évig a jelenlegi állapotában tartja fenn.

Forrás: AppleInsider

Ugyanez vonatkozik a keresési találatok objektív jellemzők, például letöltések, csillagértékelések és szöveges relevancia alapján történő szervezésére is. A fejlesztők új árakat határozhatnak meg az alkalmazásoknak, és az Apple azt ígéri, hogy több információt ad nekik a fellebbezések működéséről. Azt is tervezi, hogy évente átláthatósági jelentést tesz közzé az App Store felülvizsgálati folyamatáról.

Mindez azonban hosszú távon valószínűleg nem sokat fog változtatni azon, hogy az App Store valójában hogyan működik, vagy hogy a fejlesztők, akik a legtöbb pénzt keresik vele, hogyan dolgoznak vele.

Ez a megállapodás engedményeket tesz a kisvállalkozásoknak az App Store-ban, de egy maroknyi óriásvállalat keresi a legtöbb pénzt magából az App Store-ból.

Forrás: Apple

Maga az Apple ugyan nem közölt számokat arról, hogy hány fejlesztője tartozik a kisalkalmazás kategóriába, akik 1 millió dollárnál kevesebbet keresnek, de egy tavaly év végi SensorTower jelentés azt állította, hogy az App Store fejlesztőinek nagyjából 98 százaléka jogosult a programra. Az említett jelentés azt is megjegyezte, hogy ezek a fejlesztők – akiket az Apple az iOS-alkalmazások fejlesztőinek túlnyomó többségének nevez – az App Store teljes bevételének mindössze 5 százalékát adják.

Szóval mit érdekli az Apple-t, ha itt 100 millió dollárról (a legutóbbi csoportos keresetből származó kifizetés) vagy 59 millió dollárról (a Small App Business program becsült éves költsége az Apple számára) kell lemondania? Amíg képes megvédeni a nagyobb fejlesztőktől és alkalmazásoktól az áruházán keresztül érkező vásárlások 30 százalékos részesedését, addig bármilyen engedményt tehet olyan dolgokban, mint a keresési rangsorolás vagy az alkalmazások új árai, hogy rendezze a csoportos kereseteket.

Az Apple legnagyobb változtatásának, az alternatív fizetési módok megvitatásának lehetőségének is van egy rejtett előnye. A fejlesztők mostantól az alkalmazáson kívül is tárgyalhatnak alternatív fizetési módokról az előfizetések vagy szolgáltatások esetében, az alkalmazásban kapott elérhetőségek segítségével – például mostantól felajánlhatnak egy űrlapot, amelyen keresztül e-mail címet adhatnak meg, hogy feliratkozhassanak az ajánlatokra, amelyeket aztán e-mailben küldenek.

Ha azonban ténylegesen el akarsz adni valamit az alkalmazásodban, akkor továbbra is az Apple fizetési módszereit kell használnod (és meg kell fizetned az Apple részesedését), ami még mindig sok fejlesztő számára komoly vitapont. És ahogy az Apple és a Hey tavalyi drámai harca is megmutatta, nem mindig könnyű megkerülni az Apple fizetési módját, még akkor sem, ha hajlandó vagy úgy ugrálni, ahogy az Apple fütyül, és csak az alkalmazáson kívül regisztrálsz felhasználókat.

Egyszerű tény, hogy az App Store jelenleg hatalmas üzlet az Apple számára. Nézzük meg az Apple áruházában kínált, legnagyobb bevételt hozó alkalmazásokat. Az App Annie 50 legjobban kereső alkalmazásból álló listáján egyetlen fizetős alkalmazás sincs; a SensorTower 200-as listáján mindössze egy, a Minecraft szerepel (a 109. helyen a megjelenés időpontjában, és mint olyan játék, amely jelesül alkalmazáson belüli vásárlásokat is tartalmaz). A platform legnagyobb pénztermelői – és így az Apple legnagyobb pénztermelői is – mind olyan ingyenesen játszható játékok, streaming-szolgáltatások és előfizetéses alkalmazások, amelyek az Apple fizetési rendszerén keresztül történő vásárlásokra és előfizetésekre épülnek.

Az itt kockán forgó pénzmennyiség miatt az Apple soha nem tette volna lehetővé (vagy akár csak megkönnyítette volna) a fejlesztők számára, hogy figyelmeztessék a felhasználókat az alternatív fizetési módokra az alkalmazásukon belül.

Forrás: MacRumors

Az App Store a becslések szerint 2020-ban mintegy 64 milliárd dolláros forgalmat hozhatott. A vállalat 30 százalékos részesedését is beleszámítva ez nagyjából 19 milliárd dolláros bevételt jelent az Apple számára. Bár a tényleges szám valószínűleg valamivel kisebb, tekintve, hogy az Apple olyan dolgokért, mint az App Store Small Business Program, illetve az előfizetésekért egy év után 15 százalékos csökkentést kínál.

De a nap végén az Apple soha nem fog engedni. Az App Store túl nagy és túl fontos a vállalat számára, és az App Store 2021-es működési módja azt jelenti, hogy – hacsak egy bíróság nem dönt másként, ahogyan azt az Epic, a Spotify és mások aktívan próbálják elérni – semmi sem fog igazán változni az alkalmazásgazdaság központi részei számára.

Borítókép: Apple

Kapcsolódó cikkeink

Csak Siri!

Anikó

Idén már ne is számítsunk az új MacBook Prókra?

Anikó

Még jobban elmosódhat a határ az iPadek és MacBookok közt

Anikó