A világ legnagyobb áruházlánca hónapokig kísérletezett az önjáró készletező masinákkal, de az eredmények kiábrándítónak bizonyultak.
Egy bolt csak akkor működhet hatékonyan, ha a polcokon mindig minden áruból van elegendő, s ha a lejáró szavatosságú termékekből még időben meg tud szabadulni egy-egy jól irányzott leárazással. Ehhez kulcsfontosságú a pontos készletezés, amit tovább bonyolít, ha az adott áruház kiszállítással is foglalkozik, hiszen kínos lenne, ha a vásárlók rendeléseiből folyton hiányozna egy sor tétel. A világelső Walmart ezért is gondolhatta, hogy eljött az ideje a nyilvántartás automatizálásának, hiszen egy jól beállított gép az emberrel ellentétben kiszámíthatóan és hiba nélkül dolgozik.
Az áruházlánc le is szerződött a Bossa Nova Robotics nevű kalifornia céggel, akiktől 650 robotot kértek tesztelésre még januárban. A több mint 180 cm magas, hófehér masinákat összesen 500 üzletben tették próbára, ahol a polcok között járva 15 beépített kamerával mérték fel az aktuális szükségleteket. A terv az volt, hogy egy második körben újabb 500 egységnél vezetik be a megoldást, ám erre végül nem került sor. A Wall Street Journal ugyanis névtelen forrásokra hivatkozva hétfőn azt írta, hogy alig 10 hónap után a Walmartnál mégis elengedik az ötletet, mivel úgy találták, hogy a jól bevált emberi munkaerővel egyszerűbben végezhető el a feladat.
A lap forrásai szerint a robotok John Furner, az áruházlánc vezetőjének szimpátiáját sem nyerték el, mivel a nagyfőnök attól tartott, hogy a vásárlók idegenkednek majd a fel-alá guruló jókora gépektől. A WSJ-nél azt is tudni vélik, hogy a Walmart ennek ellenére nem tett le az automatizálásról, s így további, nem részletezett ötletek megvalósításán munkálkodnak. A Bossa Nova Roboticset viszont érzékenyen érinti a fordulat, a készletező masinák gyártója ugyanis emiatt volt kénytelen megválni a dolgozói felétől. A Walmart állítólag azzal indokolta a döntést a pórul járt partnernek, hogy a robotok nem voltak elég nagy hatással a vállalat bevételeire.
A futurisztikus eszközök azonban a pletykált új ötletek megvalósításáig sem tűnnek el teljesen az áruházláncból: januárban leplezték le az élelmiszerek válogatását és csomagolását végző Alphabot nevű szerkezetet, az Auto-C automatizált padlótisztítók pedig egyre több üzletben teljesítenek szolgálatot.
Forrás: Business Insider
Borítókép: Arseny Togulev/Unsplash