A nagynevű Christie’s aukciósház legújabb szenzációja, hogy egy pusztán virtuális formában létező, és blockchain technológiával hitelesített képgyűjteményén már 3 millió dollárnál jár a licit. Jöhet az online műkincsgyűjtők kora?
2007. május 1-jén Mike Winkelmann – ismertebb nevén Beeple – digitális művész Everyday néven posztolta online sorozatának első részét, melyet több, mint 13 éven át naponta egy-egy alkotás követett. A már-már életműnek számító 5000 napot felölelő opusz most egyben került kalapács alá a világ egyik legnevesebb, 1766-ban alapított aukciósházánál, és ugyan még van pár nap a zárásig, jelenleg is 3 millió dollárnál tart a licit.
Ha eggyel jártasabb vagy nálam a témában, jó eséllyel találkozhattál már Beeple, azaz Mike Winkelmann nevével. A dél-karolinabeli Charlestonban alkotó művész akkora név a szakmában, hogy közel 2 milliós Instagram követő tábort hozott magának össze és olyan márkákkal működik együtt, mint a Louis Vuitton vagy a Nike.
Az EVERYDAYS: THE FIRST 5000 DAYS névre keresztelt kollekcióban a művész egy óriási esztétikai egésszé gyúrta műveinek sokaságát. Az egyes darabok valamelyest időrendben követik egymást, a témák közt pedig fellelhetők absztrakt, fantasztikus, groteszk, abszurd, személyes és még aktuális események digitális vászonra vetett lenyomatai is.
Az alkotások több szempontból is óriási fejlődésen mentek át. Kezdetben az Everyday darabjai szinte csak alap rajzok, skiccek voltak. Egy idő után azonban, amikor Beeple váltott 3D-re, már sokkal inkább elvont színeket, formákat kezdett alkalmazni. Emellett a témák is egyre aktuálisabbak lettek, hűen tükrözve a művész elgondolását egy-egy aktuálisan zajló eseményről a világban.
2007. 05. 01.
Az első Everyday rajz, Beeple Jim bácsikájáról, akit Uber Jay-nek becéztek
2013. 09. 18.
Öt perces „firka” hajnal ötkor, mielőtt a feleségét a kórházba vitte volna világra hozni első gyermeküket
2014. 11. 27.
Egy durva ételmérgezés emlékezete
2020. 10. 07.
Amikor a 2020-as elnökválasztási kampány során egy légy Mike Pence fejére szállt
2021. 01. 07.
Az 5000. napi rajz
A digitális művészetnek már az 1960-as évekre visszanyúló története van. De a hamisítás könnyedsége szinte lehetetlenné tette a különböző médiumok eredetének megállapítását és értékének felbecslését. Éppen ezért egyedi a most aukcióra bocsátott műalkotás.
Az NFT-k, Non-Fungible, azaz nem helyettesíthető tokenek és a blockchain technológia nemrégiben bevezetett újításai ma már lehetővé teszik a gyűjtők és a művészek számára, hogy biztosítsák digitális műalkotások tulajdoni jogait, és ellenőrizhetővé teszik azok hitelességét.
Az NFT-k legfontosabb tulajdonsága az egyediség és limitált elérhetőség, hiszen létrehozásuk során határozzák meg mi a tokenek pontos célja és milyen információkat tartalmazzanak. Az adatok korrumpálhatatlanságát pedig a blockchain rendszerben tárolt információk biztosítják.
Éppen ezért, az aukció március 11-i zárásakor legmagasabb összeget kínáló, nyertes licitálónak Beeple személyesen adja át az EVERYDAYS: THE FIRST 5000 DAYS kollekciót, egy erre a célra dedikált NFT kíséretében, amely a művész egyedi aláírásával van titkosítva és egyedileg azonosított a blockchainen. A műalkotás NFT-jét a MakersPlace digitális piac hitelesíti.
Ráadásul nem ez az első alkalom, hogy óriási értékű alkotások találnak így gazdára. 2018-ban a 42 darabos Barney A. Ebsworth kollekció kelt el 322 millió dollár értékben teljesen digitálisan azonosítva az Artory blockchain által. 2020 októberében pedig kalapács alá került az első olyan remekmű, mely beépített NFT-t tartalmazott.
Az elmúlt évezredek során felhalmozott műkincsek jelentősége felbecsülhetetlen és elvitathatatlan, éppen ezért szinte hihetetlen számomra, hogy egy halom nullával és egyessel leírható lenne a jövő művészete. Mégis nagyon úgy fest, hogy lassan digitális képkeretek váltják a patinás rámákat a falakon. És mi lesz így a klasszikus műkincsrablással, meg a festmény hamisítással?
Beeple közel másfél évtizedet felölelő kollekciójára még 10 napig lehet licitálni. A licitlépcső jelenleg 3 millió dollárnál, ~880 millió forintál áll. Vajon mehet még feljebb az ár?
Én örülnék, ha egyszer a Grafitember komplett életműve is szemmellátható összegért kelne el, és nem csak Patreonon lehetne végre Merényi Dániel munkásságát támogatni.
Forrás és borítókép: Christie’s