A neves Junji Ito japán mangaművésztől a jelenlegi helyzet miatt online Comic-Con közvetítésen azt kérdezték, mi a következő projektje. Ő azt válaszolta: Hideo Kojima megkereste, hogy illusztrálja következő játékát. Ami nagy valószínűséggel a még el nem készült, Konami által kiadott Silent Hill játék lesz. Ez azt is jelenti kibékült Kojima és a Konami! De hogyan is vesztek össze és miért? Illetve mit tartogat a jövő?
A mai napig sem a Konami, sem pedig maga Kojima nem kommentálta a 30 éves stúdió-kreátor kapcsolat végének miértjét és folyamatát. Szerencsénkre, a hosszú évek alatt megtudtunk annyi mindent, hogy most, ha nem is tökéletesen, de összerakhatjuk a képet. Akkor ne is várjunk és kicsit merüljünk is el a Konami, illetve Kojima együttes múltjában, jelenében és jövőjében!
Hideo Kojima még 1986-ban csatlakozott a Konami csapatához, miután a Super Mario Bros. után a digitális játékoknak szentelte az életét. Köszönjük, Mario! Igaz, először a Konami tulajdonában lévő MSX otthoni számítógép rendszerhez fejlesztett, a Lost Warld játék dizájnere volt, amit sajnos el is kaszáltak elég korai fejlesztési fázisban. Ami biztosan tragédia lehetett az akkor még fiatal pályakezdőnek. Bár, jobb nem is történhetett volna a karrierjével!
Mivel Kojima első projektje akaratlanul is véget ért, másik után kellett néznie. Amit meg is talált a PlayStationös Metal Gearben. Ez egy hosszú szerelem kezdete volt, ami megváltoztatott mindent Kojima számára. Azóta már számtalan Metal Gear résszel, illetve a fősztori mellékszálaihoz készített játékokkal boldogította milliónyi hardcore gamer szívét. Mert hát Kojima és a játékai is hardcore-ok.
Igaz, manapság már hatalmas, több milliós rajongótábora van a Metal Gear játékoknak, kezdeteben még csak egy kis akció játékról volt szó, ami még csak rendes büdzsét sem kaphatott az MSX-es Lost Warld sikertelensége miatt. Ezért nem lehetett a játék teletömve felesleges elemekkel és karakterekkel, hogy a lehető legtöbb pénzt spórolják meg.
Kojima önmagához híven feltalálta magát és kvázi új fajta játéktípust alkotott a megszorítások végett. Létrehozta a lopakodós, kevés karakteres, inkább gondolkozós történetorientált játékokat. Amihez inkább kreativitás kellett, mintsem hatalmas bankszámla és eszetlen lövöldözés. Amiről már utólag is tudjuk, hatalmas siker lett és további számos részt élt meg a sorozat. De egyszer sajnos mindennek vége szakad…
2014-ben még úgy tűnt, a Konami és Kojima kapcsolata szent és sérthetetlen. Új vizekre is evezett a japán játékkreátor és igaz, hogy új franchise-t a Konami nem indított el, de valami forradalmit tervezett egy forradalmi játéksorozattal. A cég és a mester is úgy döntött, hogy belevágnak a Silent Hill játékok újraélesztésébe. Nem is akárhogyan, egy misztikusan hangzó, P.T. nevű játék került fel a PlayStation 4 online boltjába. A név annyit tett: Playable Teaser vagyis Játszható Kedvcsináló.
Ami nem máshoz próbált kedvet teremteni, mint az akkor már Kojima kezei közt található Silent Hill reboothoz. Egy misztikus kutatgatós zombis-szörnyes horror játékhoz, ami akkor úgy tűnt forradalmibb, mint akármi más a piacon. Maga az első áthaladás a kedvcsinálón nem tartott sokáig, de amint rájöttél mi is volt a lényeg a játékban, már is le esett, mit is alkotott Kojima.
Egyszerűen hangzik az, hogy egy üres házban egy elhagyatott és félelmetes folyosón kell folyamatosan körbe-körbe menni, ami viszont minden körben megváltozik, illetve mindig azon van, hogy a sz*rt is megfagyassza a játékosokban. Persze figyelni kell, mert nem a legszembetűnőbb dolgok változnak. Nyomozni kell, a nagy rettegés közepette. De, hát Kojima játékai sose voltak egyszerűek. Szépen lassan meg kell küzdeni a nyomokért és az életben maradásért.
Elsőre azt hihette az ember, csak a játék hangulatának megteremtését akarták bemutatni, de aztán szépen lassan mindenki rájött, hogy ez a játék olyan, mint egy rémálom, ahonnan valahogy ki kell jutni. Teletűzdelve jumpscarerekkel és megoldandó feladványokkal.
És minél többet játszottak vele az emberek, annál több minden derült ki a játékról. Számomra a legijesztőbb dolog az volt, amikor megoldották, hogy az amúgy FPS játék külső nézetben is futtatható legyen. De ez miért is volt olyan ijesztő?
Amikor ez megtörtént, akkor döbbent rá az ember, hogy a misztikus lény, akit a játékosok végig kerestek, a karakterük mögött lebegve követte őket. Libabőrösebb voltam, mint Lúdas Matyi… Ezért briliáns Kojima. Sosem derült volna ki, hogy az a “szellem’ ott lebeg, ha Kojima nem rakta volna bele a lehetőséget, tudva, hogy úgy is az lesz az első a gamervilág hackereinek, hogy megtörjék az FPS nézetet. Aztán nem sokkal a P.T. után a kapcsolat villámcsapásként megszakadt és 2014 legvártabb játéka semmisé lett.
A P.T-t is letörölték a PlayStation Store-ból, mintha mi sem történt volna. A szerencsések, akik már letöltötték, persze megtarthatták. Mai napig ezer dollár körül mozognak azok a PS4 konzolok, amiken megtalálható a teaser. Meg persze idővel leportolták PC-re is, de Kojima elhagyta a projektet, új produkciós céget alapítva egy új ötletbe kezdett.
A neve a 2015-ös közelgő Metal Gear játékról is lekerült, mintha sosem létezett volna. Csúnyán arcba köpte legsikeresebb kreátorát a Konami… Volt Metal Gear folytatás is Kojima nélkül, de meglepetést nem okozva megbukott. Na, de ne siessünk ennyire előre. Miért is történt a szétválás?
Azt tudni kell, hogy Kojima enyhén maximalista, aki a lehető legtöbbet szereti kihozni a játékaiból, kompromisszumokat nem ismerve, illetve inkább tudomást nem véve róluk. Azonban a tökéletes játékért áldozatokat kell hozni. Ráadásul idejének 100%-át azért nem a Metal Gear Solid tette ki anno, hanem egyéb kisebb, de annál kreatívabb játékokon is dolgozott.
A Dragon Collection nevű kártyagyüjtögetős RPG elemeket is tartalmazó játék igaz már 2010-ben debütált, de megmutatta a Konaminak, hogy a büdzsé töredékéért egy olyan játékot tudnak alkotni, ami milliónyi embert tud bevonzani és pénzköltésre buzdítani. Azután szépen lassan elkezdett inkább a telefonos játékokra fókuszálni, eltávolodva a nagyobb, AAA-s játékoktól.
Igaz ekkor szétválásról még szó nem volt, de egy olyan hógolyó indult el a hegyről, ami 2015-re lavinává alakult, mindent elsöpörve. Amikor is a Konami úgy döntött, hogy a különböző mini játékfejlesztő csapatokat felbontják és elveszik tőlük a külön kreatív kontrollt, illetve összetömörítik őket inkább a főmuftik pénzorientáltabb irányítása alá.
Ezzel még inkább betelt a pohár Kojimánál. Ő nem volt hajlandó az extra profit érdekében elengedni a kreatív irányítást és minőséget. Ami miatt a Konaminak is elege lett. Egy titoktartási megállapodás után, – gondolom, ha Kojima lett volna a hibás ez a titoktartás nem kellett volna… – egymásnak hátat fordítva, különböző irányokba haladt a két fél. Hivatalosan sosem fogjuk megtudni mi hangozott el köztük. De azért szerintem kb. el tudjuk képzelni, milyen szamuráj jelenet játszódhatott le zárt ajtók mögött…
Lehet Kojima se tökéletes, mivel meg kell vallani, biztos extra nehéz egy olyan személlyel dolgozni, akinek csak a tökéletes jó. De 30 év alatt csak sikereket halmozott. Szerintem más módon is megoldhatták volna. Persze nélküle is lett volna és lesz is Konami, de nem ilyen múlttal rendelkezne az is biztos. Azonban, ahogy a karrierjének kezdeti bukása igazából jó dolog volt, úgy most is pozitív dolgokat tartogatott magában a csalódás. Lehet kicsit félve, de egy pillanatot sem várva, menesztése másnapjára meg is alkotta a Kojima Productions nevű játékfejlesztő céget.
Új alapokra építve, új irodával, új emberekkel és ötletekkel vágott bele az első tervébe, mint “szabad” ember… Azért így utólag én nem vagyok annyira szomorú, hogy Kojima inkább saját céget alapított és megalkotta a szerintem legőrültebb és agyvelőrobbantóbb játék történetet valaha, a Death Strandinget. Guliermo del Toro, a Pán labirintusa és a Hell Boy készítőjének részvételével, illetve Norman Reedus, a Walking Dead sztárjának bevonásával. Akik a Silent Hill játék elkaszálására annyit mondtak, hogy megszakad a szívük, hogy nem fog megvalósulni. Mert hát velük készült volna az új játék is, és mindennek ellenére Kojimával tartottak egy új jövő felé.
Valamiért nagyon úgy érzem itt a Konami volt a ludas. Azonban ilyen húzónevekkel Kojima irányítása alatt a siker könyvelhető volt. Meg persze az őrült posztapokaliptikus halott édesanyával rendelkező babákat felhasználva, láthatatlan időn- és földöntúli lényeket elpusztítva, üzeneteket szállítva hosszú kilométereken át is megtette a dolgát. Egyszerűen akármennyire is próbálnám elmagyarázni a játék lényegét teljesen nem tudnám átadni. Külön cikk kellene hozzá, de most nem ezért vagyunk itt. Azonban egy szétszórt világban a mindenen átívelő emberi kapcsolat a kulcs.
Neked is át kell élned a történetet, hogy igazán meg tudd érteni. Annyira komplex és egyedi, hogy az hihetetlen. Engem a hideg rázott végig, a befejezésről nem is beszélve. Szinte minden téren érezni lehet, hogy tényleg szabad keze volt minden részletnél. A világ, a sztori, a karakterek és nem mellesleg a zene használat olyan tökéletes volt, hogy az már emberfeletti. Na jó, ennyit Kojima istenítéséről…
Gondolom Kojima kihagyta volna a lelki stresszt, ami ezzel az egész hajcihővel járt, de akkor talán sose készítette volna el számomra legjobb játékát. Bár most már nagyon is úgy tűnik, elcsendesedett a vihar a Konaminál is. Úgyhogy, ha szerencsénk van és a hírek tényleg igazak, akkor a játék mester, Kojima visszatért a P.T.-hez, vagyis a következő Silent Hill játékhoz.
Ha nem is az ő verziója lesz a sorozat legjobbja, mivel a hardcore fanok nem hiszem, hogy jobban fogják majd szeretni mint az első két részt, már csak elvből is. De azért én nem lennék annyira biztos abban, hogy nem fogja Kojima túlszárnyalni az előző nyomozós zombi játékokat. Rettentően várom a fejleményeket, meg persze a játékot, remélem ezzel ti is így vagytok.
Borító: Unilad
Forrás: SVG
Te örülsz, hogy Kojima először eltávolodott a Konamitól és létrehozta számunkra az örülten jó sztorival rendelkező Death Strandinget? Illetve most már annak, hogy újra egymásra talált a két játékosvilágban jól ismert név, ezzel visszahozva a Silent Hill világát?