Az erotikus tartalmak előállítása továbbra is hatalmas üzlet, a szakma legsikeresebb szabadúszói pedig a fiatalkorúak tömegét vonzó TikTokkal pörgetik fel a forgalmukat. A platform fenntartója igyekszik megszabadulni tőlük, de a hagyományos módszerek nem sokat érnek.
Az internet és a pornográfia mondhatni kéz a kézben járnak, a világhálón elképesztő mennyiségű felnőtt tartalom igyekszik kiszolgálni a közönség legváltozatosabb igényeit. Régen letűnt az újságosnál pironkodva bezsákolt magazinok és a kölcsönzők eldugott sarkaiban terjesztett lemezek kora. Aki meztelenségen legeltetné a szemeit, annak ezernyi ingyenes forrás áll rendelkezésére mindössze pár kattintással. A pikáns látnivalók egyik legfelkapottabb forrása mostanság viszont mégis egy fizetős oldal, a 2016-ban indult OnlyFans, ami afféle perverz Patreonként is felfogható.
Az oldalra lényegében bárki (természetesen nagykorú) regisztrálhat és elkezdheti a tartalomgyártást, amihez a nézők pénz ellenében férhetnek hozzá, jellemzően előfizetéses formában. Az OnlyFans a bevételek 80 százalékát az „alkotóknál” hagyja, így a platform viszonylag gyorsan nagy népszerűségre tudott szert tenni. Egy tavaszi interjúban a cég CEO-ja, Tim Stokely arról számolt be a BuzzFeednek, hogy minden nap 7-8000 új tartalomelőállító és 200.000 új felhasználó csatlakozik hozzájuk. A becslések szerint az OnlyFansnek jelenleg nagyjából 30 millió felhasználója, és 450.000 tartalomgyártója lehet.
A megkereshető pénz pedig nem csekély. A sikeresebb „vállalkozók” évi százezres, vagy akár egymillió dollár feletti összegeket is összevideózhatnak. A platformban rejlő lehetőségeket mindennél jobban megmutatta, hogy mikor néhány hónapja a botrányairól ismert színésznő, Bella Thorne saját OnlyFans-fiókot indított, erotikus fotókat ígérve 24 óra alatt összehozta az egymillió dollárt. Az üzlet tehát rendkívül kecsegtető azoknak, akik a pornóipar kétes figuráit kihagyva saját erőből szeretnének pénzt csinálni, ám még itt is van egy nagy probléma: nem könnyű kitűnni.
A bevételek túlnyomó többségét ugyanis a top tartalomgyártók húzzák be, míg egy átlagos profil nagyjából havi 180 dollárt termel. Ez pedig nem sok mindenre elég, ám a szemfüles amatőrök az utóbbi időkben felfedezték, hogy miként lehet a leghatékonyabban csúcsra járatni a nézettségüket: a válasz korunk egyik top közösségi oldala, a TikTok.
Az USA-Kína kereskedelmi háború célkeresztjébe került, rövid zenés videókra épülő app a maga 800 millió aktív felhasználójával kiváló terep a feltűnésre vágyóknak. Az alkalmazást működtető, féltve őrzött algoritmus ajánlásán keresztül ugyanis egy videós rövid idő alatt rengeteg ember képernyőjén bukkanhat fel, onnan pedig nincs más hátra, mint átterelni a nézelődőket az OnlyFansre, ahol pénzre lehet váltani a rajongásukat.
Hogy a módszer milyen jól működik, azt maguk a tartalomgyártók mesélték el a Verge egyik nemrég megjelent cikkében. Egy Lee nevű lány, aki manapság havi 110.000 és 200.000 dollár közötti összegeket keres az OnlyFansen arról számolt be, hogy ő eleve a TikTokon értesült az oldal létezéséről. Elmondása szerint még a tavaszi karantén idején regisztrált a zenés-videós alkalmazásra, ahol véletlenszerű bohóckodásokról szóló felvételeivel hamar szerzett néhány követőt, akik folyamatosan azzal szekálták, hogy hozzon létre egy OnlyFans-fiókot is. Végül beadta a derekát, és a döntése kifizetődőnek bizonyult, hiszen a felnőtt szórakoztatásra átállva mindössze öt hónap alatt milliomossá vált.
„Minél híresebbé váltam a TikTokon, annál több rajongót szereztem az OnlyFansen”-mondta.
Egy másik, Lydia néven megszólaló „alkotó” éppen ellenkező utat járt be: ő a TikTok előtt kezdett az OnlyFans-szel próbálkozni, de végül a közösségi oldalban találta meg az eszközt az előfizetői gyarapításához. Elmondása alapján mindössze egyetlen hét leforgása alatt száz új feliratkozót szerzett a kínai platformon keresztül, most pedig már elengedhetetlennek tartja a TikTokos jelenlétet pikáns vállalkozása működtetéséhez.
Lee és Lydia tapasztalatait támasztják alá a magát Danuként hívó hölgy megfigyelései is, aki ugyan szintén a TikTokon gyűjt követőket, ám a szexmunkás státusztól ódzkodva inkább a Patreonjára tereli az adakozni szándékozókat. Elmondása szerint előbb-utóbb még azon lányok közül is sokan az OnlyFansen kötnek ki, akiknek magától eszébe sem jutott ez a „szakma”, mert a TikTokon annyi kommentet kapnak ezzel kapcsolatban. Neki személy szerint egy ponton annyira elege lett a jelenségből, hogy szűrőt állított be az OnlyFans kifejezésre, hogy ne lásson több ilyen hozzászólást.
Negyedik nyilatkozóként Jenna Phillips szintén arról számolt be, hogy a TikToknak köszönheti jövedelmező üzletét. Phillips egy sajátos műfajban utazik: kiskutyának adja elő magát. Tálból lefetyeli a vizet, pórázzal a nyakában sétál, ketrecbe zárva szomorkodik, vagy éppen labdát kerget. Mindezzel jelenleg havi 10.000 dollárt keres, ám csak azóta, hogy a TikTok felhívta rá a közönség figyelmét, elmondása szerint ugyanis előtte egy éven át elkerülte a siker az OnlyFansen.
„Szuper hálás vagyok a TikToknak” –Jenna “Yourpuppygirl” Phillips.
A TikTok tehát egy kiváló marketingfegyver, lényegében egy milliókat érő kulcs az OnlyFanses sikerhez. Ahogy azonban az életben lenni szokott, ez a recept sem jön gondok nélkül, mivel a közösségi oldal mögött álló ByteDance egy cseppet sem örül az erotikus munkások odaadó ragaszkodásának. A TikTok milliárdoshoz közelítő felhasználói bázisának becslések szerint csaknem harmada 14 éves, vagy az alatti. A pedofilok fokozott jelenléte miatt már eleve sokat kritizált platform ezért érthető módon szeretné lerázni magáról a pikáns kontentet, csakhogy az ehhez használt eszközeik nem valami kifinomultak.
Az elsődleges fegyver az OnlyFans-re mutató linkek blokkolása, ám a leleményes tartalomgyártók ezt könnyedén kikerülik: egyesek az Instagramjukra irányítják az érdeklődőket, mások könnyen dekódolható üzeneteket helyeznek el a bemutatkozásukban az OnlyFans-es jelenlétükre vonatkozóan, megint mások a Linktree-t használják. A Verge-nek nyilatkozók között akadt olyan is, akinek eddig azzal sikerült elkerülnie a TikTok-hatóság haragját, hogy nem „zoomol rá semmilyen testrészre”. A praktikák ellenére is lebukó videósokra általában a profiljuk teljes törlése vár: így járt Phillips is, akinek a 250.000 követővel bíró fiókját radírozták ki a moderátorok, ám azóta sikerült újból felépítenie.
A jelenségről a Verge megkérdezte a TikTokot is, akik a szokásos vállalati nyilatkozattal tudták le a dolgot: „Elkötelezettek vagyunk a biztonságos alkalmazásbeli környezet előmozdítása iránt. Továbbra is szorosan megfigyeljük és eltávolítjuk az irányelveinket sértő tartalmakat”.
A videósok viszont közben arra panaszkodnak, hogy a szabályok nem átláthatók, legalábbis sosem tudják meg, hogy konkrétan melyik volt az a tartalom, vagy megnyilvánulás, ami miatt törlésre kerül a fiókjuk. A Verge cikke arra is rámutat, hogy a TikTok nem biztosít eszközöket a felhasználóknak arra, hogy távol tartsák a profiljuktól a fiatalkorú érdeklődőket: Lee például egy időben még egyenként törölte a gyerekek kommentjeit, aztán annyi lett belőlük, hogy már nem bírta a tempót.
A TikTok jelenlegi tagadó magatartása mögött a jelenség teljes elfojtásának szándéka áll, csakhogy ez valószínűleg nem fog működni. Amíg a platformnak ekkora elérése van, addig rendkívül hatékony eszköz lesz az önreklámozáshoz, legyen szó bármiről. Az Instagram például nem is küzd a dolog ellen, Zuckerbergék fényképes appján legalábbis bárki elhelyezheti az OnlyFans-linket a bemutatkozásában. Ott viszont annyiból szerencsésebb a helyzet, hogy az a szolgáltatás távolról sem számít a gyerekek kedvencének.
Forrás: The Verge