IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

Lebukhatott a Google és a Facebook a monopóliumok kialakításában

Elvileg a két techóriás már régóta együttműködést tervezett az antitröszt intézkedések leküzdése érdekében, amely megállapodás értelmében a cég egymás segítségére kelne a kényes ügyek elsimításában. Lehet ezért támadja a Facebook mindig az Apple-t?

Tíz állam főügyésze közösen nyújtott be szerdán egy pert a Google ellen, azzal vádolva a céget, hogy tudatosan uralják az online reklámozás piacát és a Facebookkal is titkos szövetséget köthetett. A The Wall Street Journal ugyanis megemlít egy Google és Facebook közötti megállapodást is, amiben együttműködést és segítséget ígérnek egymásnak abban az esetben, ha az online hirdetési vállalkozásukkal kapcsolatos nyomozás részévé válnak.

Nem véletlen a jó viszony? – Forrás: CNET

A per állítása szerint a Google és a Facebook megállapodást kötött 2018 szeptemberében, ahol a Facebook megígérte, hogy nem versenyez a Google ellen az online hirdetésekben, amennyiben a közösségi hálózat különleges bánásmódban részesül, ha a Google eszközeit használja. A megállapodást a “Jedi Blue” neve kapta kódnévként, amely a Csillagok Háborújára tesz utalást, bár itt nem tudjuk ki melyik oldalon áll.

A per azt is kiemeli, hogy a megállapodásból egyértelmű, hogy a Google és a Facebook tudatában volt annak lehetőségnek, hogy monopóliumellenes vizsgálatot folytathatnak majd a megállapodás miatt, és hogyan lehetne együttműködni ez esetben. Még az is írásba van foglalva, hogy együttműködnek és segítik egymást a trösztellenes vádak megválaszolásában és azonnal, teljes körűen tájékoztatják a másik felet a megállapodással kapcsolatos bármely kormányzati kommunikációról.

Megemlítik azt az dokumentumot is, amelyet a Facebook vezető menedzsere, Sheryl Sandberg írt alá, és e-mailt küldött róla Mark Zuckerberg vezérigazgatónak is, amiben stratégiai szempontból nagy ügynek nevezte a megállapodást. A tervezet arra is hivatkozik, hogy a Facebook hogyan évente legalább 500 millió dollár elköltését vállalja a Google által lebonyolított hirdetési aukciókon az üzlet negyedik évéig.

Az ügylet a Facebook ráadásul viszonylag olcsónak látta, összehasonlítva azzal, hogy mennyit veszítenének, ha közvetlenül versenyeznének a Google ellen. A cég szakértői szerint a további száz mérnök fizetésének befektetése és milliárdok elköltése a hirdetési versenyre rosszabb lenne, mint ez a megállapodás. A Google vezetői is nyilvánvalóan aggódtak a Facebook által generált verseny miatt, ezért egyeztek meg velük.

A monopóliumellenes pernek nagyon jól jött ez az extrán kiderülő információ, mivel a jelenlegi amerikai törvények megakadályozzák a versenytársakkal az árak ilyen jellegű rögzítésére vonatkozó megállapodásokat. Ezt az ügyvédek könnyebben is tudják bizonyítani, mint a Google illegális monopóliumát.

Természetesen a Google és a Facebook is vitatta a vádakat. A Google szóvivője szerint a trösztellenes fenyegetésekkel kapcsolatos megállapodások gyakoriak, de az állítások pontatlanok. A Facebook szerintük semmilyen különleges elbánásban nem részesül. Az utóbbi úgy reagált a vádakra, hogy minden olyan állítás, miszerint károsítják a versenyt, vagy helytelen magatartásra utalnak szimplán alaptalan.

Szerinted mi fog ebből az egészből kisülni?

Forrás és borító: AppleInsider

Kapcsolódó cikkeink

Többfrontossá válik az Apple és Meta közti háború

Anikó

Végre használható lesz a Gmail iOS-es widgete

Anikó

Már több mint 10 milliárd dollárba került a social cégek számára az Apple adatvédelmi törekvése

Anikó