IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

Virtuálisan születik újjá a Titanic, akár ingyen is bejárhatod 

A jelek szerint végül nem egy hóbortos milliárdos, hanem néhány lelkes fiatal teremti újra a legendás hajót a világnak, lenyűgöző vállalkozásuk eddigi eredményeit bárki megcsodálhatja egy ingyenes demó letöltésével. 

1912. április 14-én éjjel 11 óra 40 perckor a világ akkori legnagyobb hajója, a másfél héttel korábban átadott RMS Titanic Új-Fundland partjaitól 600 km-re jéghegynek ütközött, majd 2 óra 40 perc múlva elnyelték az óceán fagyos hullámai. Az 1517 áldozatot követelő baleset a mai napig a harmadik legsúlyosabb, békeidőben bekövetkezett hajókatasztrófa, de a háborúhoz köthető szerencsétlenségeket számítva is a tizedik helyen áll

1912. április 2. A Titanicot a hivatalos próbaútjára vontatják a belfasti kikötőből. Két héttel később már az óceán mélyén hevert.  Forrás: Pinterest

A rögtön az első útján elsüllyedő, korának számos prominens személyét hullámsírba ragadó utasszállító históriája már másnap bejárta a világot az újságok címlapjain. A katasztrófát ezután olyan alkotások mentették át az utókor emlékezetébe, mint Walter Lord 1955-ös könyve, a Titanic pusztulása (amiből 1958-ban sikerfilm is készült), de 1943-ban még a náci propaganda is előállt egy saját interpretációval. 1985-ben az ikonikus gőzös ismét reflektorfénybe került, amikor Robert Ballard rátalált a 3,8 km-es mélységben heverő kettészakadt roncsára, 1997-ben pedig James Cameron 11 Oscarral díjazott mozija betonozta be a popkultúrába.  

A Titanic a jelek szerint azóta is élénken mozgatja az emberek fantáziáját, hiszen időről-időre felvetődik az újjáépítésének ötlete. Az utóbbi években például egy ausztrál milliárdos ígérgeti a dolgot, Kínában pedig egy vidámparki látványosságon dolgoznak, ám ha ezek el is készülnek, egyik projektnél sem 100%-os másolat a cél. Éppen ezért egyedülálló a lelkes rajongókból és kutatókból álló Four Funnels Entertainment vállalkozása, a Titanic: Honor and Glory (THG) ami nem kevesebbet vállal, mint a hajó és a baleset valósághű reprodukcióját Unreal Engine 4-ben.  

Belfasti csendélet a Honor and Gloryból.

A „digitális Titanic” lényegében hobbiprojektként készül három amerikai fiatal, Tom Lynskey, Matthew Dewinkeleer, valamint Kyle Hudak vezetésével. Rövid CryEngine 3-as kísérletezés után 2015-ben nyergeltek át a jelenleg is használt Unreal Engine 4-re, a fejlesztésbe ölt évek alatt pedig a világ elsőszámú Titanic-szakértőivé képezték magukat.  A gőzös reprodukálása ugyanis rendkívül aprólékos kutatómunkát igényel. Az óceánjáróról valójában csak néhány fotó készült, így a csapat elsősorban az eredeti tervekre és technikai dokumentációra, valamint a testvérhajóit ábrázoló felvételekre támaszkodik. Az erről szóló videóban Dewinkeleer találóan a Jurassic Parkhoz hasonlította a folyamatot, ahol a tudósoknak a dinoszauruszok hiányos DNS-ével gyűlt meg a bajuk.  

Mindebből következik, hogy a Honor and Glory munkálatai nem haladnak valami sebesen, ám a Four Funnels Entertainment szerencsére ügyel arra, hogy összetartsa a játék iránt érdeklődő közösséget. Facebook oldalukon például rendszeresen posztolnak a munkáról és a hajóhoz kapcsolódó történelmi tényekről, a YouTube-on pedig számos érdekes videóval jelentkeznek. Az egyik ilyenben például a testvérgőzös Olympic máig fennmaradt első osztályú étkezdéjét látogatták meg, egy másikban pedig valós időben modellezték a Titanic csaknem két és fél órás süllyedését. Még arra is ügyelnek, hogy tudományos érvekkel cáfolják az újra-és újra szárnyra kapó konspirációs teóriákat, például a hajók kicseréléséről, vagy a szénraktárban tomboló tűz szerepéről.  A legérdekesebb dobásuk azonban egyértelműen a weboldalukról ingyenesen letölthető, VR-t is támogató demó, amiben  az óceánjáró ikonikus részeit járhatjuk be.  

A hajó recepciója.

A  csaknem 10 GB-os bemutató nem bonyolítja túl a dolgokat: egy rövid vonatozást követően máris a belfasti hajógyár kikötőjében találjuk magunkat, ahol a hivatalos próbaútja előtt álló Titanic teljes valójában tornyosul elénk. A mólón felhalmozott lomok közt átbukdácsolva a fényűző étkezdén át osonunk fel a hajóra, ahol megmászhatjuk a híres lépcsőket, körülnézhetünk a keleti hangulatot árasztó törökfürdőben, de bekukkanthatunk a gyönyörű Café Parisienbe és az egyik kazánházba is. Megfelelően erős hardver birtokában a látvány kísértetiesen realisztikusnak hat, a recepción elidőzve szinte érezni a lakkozott fa és a vadonatúj kárpitok illatát. A produkció komolyságát a sűrűn elhelyezett információs panelek is hangsúlyozzák, melyek egy sor érdekességet tartogatnak a hajóval és utasaival kapcsolatban.  

A Café Parisien a párizsi kávézók szellős teraszait próbálta megidézni az acél hajótestben.

Az 50 perc alatt átbóklászható prezentáció ugyan csak a Titanic egy kis részébe enged bepillantást, ám semmi kétséget nem hagy afelől, hogy a Four Funnels Entertainment történészi igényességű munkát végez. Az egyetlen szépséghiba, hogy a demó kiadása óta már eltelt három év, viszont hivatalos megjelenési dátum azóta sincs. A Honor and Gloryra váró közönség azonban türelmes, hiszen pontosan tisztában van a vállalkozás nagyságával, a majdan megjelenő kész változat ugyanis jóval túlmutat majd a passzív nézelődésen. A fejlesztők a szimpla túra mellé kidolgozott történetet is ígérnek, melyben a fiktív Robert Owen Morgent alakítjuk majd, aki egy csapat bűnöző után nyomozva ismerkedik meg a hajó utasaival, s éli át a végzetes áprilisi éjszaka eseményeit.  

A történelem egyik leghíresebb lépcsője Unreal Engine-ben is csodásan mutat.

A Titanic pontos reprodukciója, a karakterek megalkotása és a süllyedés animálása azonban rengeteg időt, s még több pénzt igényel. A THG mögött viszont nem áll tőkeerős nemzetközi kiadócég, ezért az alkotók változatos módokon igyekeznek megteremteni a szükséges forrásokat. Támogatói programot indítottak, készítettek megvásárolható 3D-nyomtatott modellt, cégek számára pedig speciális szolgáltatásokat nyújtanak. A közelmúltban például a Trumpetert segítették tanácsaikkal a világ legnagyobb, kereskedelmi forgalomban kapható Titanic makettjének megalkotásában.  

A legutóbbi “mellékprojektjük” egy játék, ami a Titanic második testvérhajójára, a Britannicra fókuszál.   Ez a még fényűzőbbnek szánt gőzös két évvel a tragikus sorsú elődje után készült el, ám az első világháború kitörése miatt sosem kezdhette meg a polgári szolgálatot. Két éven át hófehérre mázolva, kórházhajóként rótta a Földközi-tengert, majd 1916 novemberében aknára futott a görög Kea szigetének partjánál, s 55 perc alatt elsüllyedt. A balesetben 30 ember vesztette életét, a Britannic roncsa pedig máig a legnagyobb utasszállító hajó a tengerfenéken. A  Patroness of the Mediterranean ezt a történetet eleveníti meg. A felfedező módban érdekes háttérinformációkkal körítve csodálhatjuk meg az óceánjáró egyes részeit külön-külön polgári és katonai berendezéssel, de átélhetjük magát a süllyedést is, tetszés szerint mentőcsónakba szállva, vagy akár az utolsó pillanatig a korlátba kapaszkodva. A néhány hete debütált játék Steamen vásárolható meg (Windowsra és Macre egyaránt), és támogatja a HTC Vive és az Oculus Rift VR-eszközöket is. 

A Patroness of the Mediterranean sikere bizonyára befolyásolja majd a Titanic: Honor and Glory megjelenését is, ám a készítők nyugodtak lehetnek, hiszen az eddigi visszajelzések alapján a produkciót túlnyomóan pozitív értékelésekkel jutalmazták a vásárlók. A Titanic rajongói számára persze az egész inkább olaj a tűzre, a fórumokat látva legalábbis a játék csak tovább fokozta a THG-t övező várakozást. A Titanic teljes újjáépítése azonban még beletelhet néhány évbe, az érdeklődők pedig addig is követhetik a csapat közösségi oldalain megosztott tartalmakat, vagy bebarangolhatják még párszor a demóban elérhető tereket.  A Four Funnels Entertainmentnek már csak azért is érdemes szurkolni, mert a valódi Titanic állapota a szakértők szerint drasztikusan romlik, s 2030-ra akár teljesen eltűnhet a híres roncs.

Kapcsolódó cikkeink

Donald Trump vs. Social Media – a volt elnök mindenkit is beperelne

Anikó

Feltámad a Tamagotchi!

Anikó

Lehetett volna fekete kerámiából is Apple Watch Edition

Anikó