Tarts velünk egy időutazásra, hogy kiderítsük, vajon mennyit változtak napjaink közismert weboldalai az elmúlt 10 év során.
A világháló bizonyos szempontból olyan, mint egy város, amiben nap mint nap járunk-kelünk. A körülöttünk lévő környezet folyamatosan változik: épületek alakulnak át, üzletek váltanak profilt, vagy éppen lecserélik a lámpatesteket és elhelyeznek néhány új padot. A kisebb-nagyobb igazítások elsőre szokatlannak tűnhetnek, de meglepően hamar eljutunk addig, hogy már nem is emlékszünk pontosan a régi állapotokra.
Kedvenc weblapjainkkal ugyanez a helyzet. A nagyobb újdonságokat itt ugyan többnyire hangos felháborodással kommentáljuk (vissza a régi desktop Facebookot!), de aztán fokozatosan megbarátkozunk mindennel, amit elénk dobnak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a pár screenshot, amit a 2010-es internetről gyűjtöttünk össze, s amiken egy teljesen más világ kacsint ismét vissza ránk. Szándékosan nem mentünk ennél messzebb az időben, mivel ez a való világban nem túl nagy távolság remekül szemlélteti, hogy az online térben milyen gyorsan változnak a dolgok.
Kezdjük is a megkerülhetetlen Google-lel, amit valószínűleg nem sokan használnak már a jó öreg google.com-on keresztül, hiszen ott a keresősávos módszer, no és persze az alkalmazás és az androidos widget is. Ha viszont mégis igénybe vesszük az asztali webhelyet, akkor egy letisztult találati listát kapunk. Ehhez képest a screenshoton is látható, 2010 tavaszán bevezetett felület maga a kupleráj: a találatok tetején elhelyezett hirdetések mellé még a jobb oldalon is kaptunk szponzorált linkeket, a balon pedig különböző menüpontokat szenteltek a vásárlásnak, a híreknek, s az akkor még népszerűnek számító blogoknak. És persze a logó is más volt, hiszen a jelenlegit csak 2015 óta használja a cég.
Gmail
S ha már az Alphabet háza táján vagyunk, haladjunk tovább egy másik népszerű platformra, a Gmailre. Napjaink piacvezető levelezője 2010-ben már hat éve szolgálta a közönséget, de a kép tanúsága szerint a központban még mindig jobbnak látták felhívni rá a figyelmet, hogy ez bizony egy Google-szolgáltatás. A képernyőfotón egyébként az alap kezelőfelület látható, de erre már akkor is lehetett témákat húzni, így lehet, hogy ma nem sokaknak ismerős ez a nyers megjelenés.
YouTube
A Google 2006-ban 1,65 milliárd dollárért vásárolta fel a YouTube videómegosztót, és hát elég jó üzletet csináltak, hiszen 14 évvel később ez a világ egyik legjelentősebb multimédiás szolgáltatása. 2010-ben viszont még nem tobzódtak itt az önjelölt influenszerek (habár egyesek bontogatták a szárnyaikat), nem szakítottak meg minden anyagot 2 hirdetéssel, és a YouTube Premiumot sem akarta folyamatosan ránk tukmálni az üzemeltető. Helyette kaptunk videókat, nagyrészt amatőröktől, illetve már akkor is rengeteg zenét, amit eleinte a Vevón keresztül próbáltak hivatalos útra terelni az üzemeltetők. 2010 egyébként a YouTube-on is változást hozott, ekkor vezették be az éppen nézett tartalmakat kiemelő „Watch” felületet, illetve ekkor szabadultak meg a logó alatti „Broadcast Yourself” szlogentől.
A gyűlölve szeretett (és véletlenül sem szeretve gyűlölt) közösségi oldalon épp nemrég szabták át az asztali felületet, hogy az idők szavának engedve jobban hasonlítson az alkalmazáson keresztül kapott „élményre”. 2010 ilyen szempontból rokon esztendő volt, hiszen abban az évben is történt egy nagyobb átalakítás, ami a profilokat érintette. Akkoriban még érdekelte az embereket, hogy miként nézett ki a személyes oldaluk egy számítógépről nézve, így egész nagy zsongás kísérte a ráncfelvarrást. 2010-ben még nem volt borító, karikába csomagolt profilkép, sem csoportok és apróhirdetések. A Facebook akkor épp az egyik legizgalmasabb újdonságnak számított, Social Network címen még mozifilm is készült róla, méghozzá Mark Zuckerberg „500 millió barátjával” reklámozva a produkiót. Zuckerbergnek ma 1,7 milliárd barátja van.
Az Instagram kissé kilóg a sorból, hiszen a 2010 őszén indult közösségi oldal életében sosem kapott fontos szerepet a webes felület, mivel eleve alkalmazásként tört be a piacra. Az interneten még mindig olvashatók a képmegosztó platform kezdeti ajánlói, a PetaPixel a közösségi funkciók dicséretén túl például a „Hipstamatic-szerű” filtereket emelte ki az app bemutatásában. Egy esszé is kevés lenne ahhoz, hogy mennyi minden változott az idén 10 éves Instagram fennállása óta, de a képek tömören elmondják a lényeget.
Apple
Ezen a 2010 decemberében készül képernyőfotón a néhány hónappal korábban bemutatott második generációs MacBook Airé a főszerep az Apple weboldalán, de alul már feltűnik az első iPad is, továbbá a nemrég elavulttá nyilvánított iPod nano 6. generációja és a csodával határos módon még mindig létező iPod touch is. A fotó bónusz érdekessége a 49 dollárért kínált iLife ’11 programcsomag, ami a ma már ingyenesen letölthető iMovie és GarageBand mellett többek között a 2015-ben beszántott iPhotót is magába foglalta.
Samsung
A Samsung weblapját valószínűleg még az cupertinóiakénál is kevesebben keressük fel nap mint nap, de az igazságosság jegyében úgy éreztük, hogy egy androidos mobilgyártónak is jelen kell lennie a felsorolásban. S ha már telefonok, a képen láthatjuk, hogy itt bizony még nem a mobiloknak állt a világ, hiszen a főoldalon digitális kamerát, televíziót, és négyajtós hűtőt is reklámoztak a koreaiak. Az elrendezés egyébként mintha az Apple weblapjának tükörképe lenne, még az első Galaxy Tabra irányító gomb is ugyanott volt, mint a cupertinóiaknál az iPad esetében.
Wikipedia
Nem tudjuk, hogy létezik-e olyan élő ember, aki valaha nyitott már meg szócikket a Wikipedia saját keresőjével, de ha esetleg mégis lennének ilyenek, azok a tudástár főoldalán eddig biztos menedékre lelhettek az idők változást hozó viharai elől. A mai wikipedia.com ugyanis szinte pontosan úgy fest, mint az előző évtized elején, viszont már nem sokáig, mivel közeleg egy nagyobb ráncfelvarrás. A Keresd a különbséget!-játéknak is beillő hasonlítgatásnál viszont sokkal érdekesebb a szócikkek számának alakulása: 2010-ben 3.321.000 témáról találhattunk angol nyelvű összefoglalót, míg ma már 6.168.000-ről.
iWiW
Hiába nem létezik már 6 éve, sokakban valószínűleg még mindig élénken él az egykori magyar közösségi oldal emléke. A 2002-ben indított iWiW kb. 4 millió felhasználójának 2010 decembere komoly modernizálást tartogatott, amivel a fejlesztők a Facebook növekvő népszerűségére próbáltak reagálni. Ide viszont most nem az “új” dizájnt, hanem a klasszikus felületet illesztettük be, hiszen valószínűleg erre emlékszünk a legtöbben (illetve arra, hogy a 2007-es szervercseréig sokszor milyen brutál lassan töltött be az oldal).