A legnépszerűbb kereső egy hatalmas üzlet miatt lehet alapértelmezett az almás eszközökön, de az Igazságügyi Minisztérium nem nézi jó szemmel a megegyezést.
Múlt héten robbant a hír, hogy az amerikai Igazságügyi Minisztérium beperelte a Google-t, mivel úgy látják, hogy a cég visszaél a keresőpiacon elért vezető pozíciójával. A monopóliumvádak vizsgálata során most előkerült egy újabb téma, ami a bíróság előtt két vállalatra nézve is kínos lehet: az Apple-lel kötött megegyezés a Google alapértelmezéséről.
A Google ugyanis becslések szerint évi 8-12 milliárd dollárt fizet azért, hogy a cupertinóiak előnyben részesítsék szolgáltatásukat az eszközeiken (érzékeltetésként: a Microsoft nemrég szőröstől-bőröstől 7,5 milliárd dollárért vásárolta fel a ZeniMax Mediát olyan sikerjátékok jogaival, mint a Doom, az Elder Scrolls, a Fallout, vagy a Wolfenstein). Az összeg állítólag a legnagyobb kifizetés, amit a Google bárkinek is utal, az Apple számára pedig az éves profit 14-21%-át jelentheti. Nem nehéz belátni, hogy az egyezség milyen előnyökkel jár a felek számára.
Az Apple egy rakás „ingyen pénzhez” jut, amiért nem építenek be valamilyen választási képernyőt vagy menüt a rendszereikbe. A Google viszont több millió eszközön lehet jelen anélkül, hogy alapvetően bármi is váltásra csábítaná az almás felhasználókat. Az Igazságügyi Minisztérium beadványa szerint a keresőóriás számára hatalmas a tét, mivel a keresések csaknem 50%-át az Apple kütyüiről indítják. A felperes panasza az összeborulással kapcsolatban egy vezető Apple-alkalmazott 2018-as megjegyzését is idézi, aki azt találta mondani, hogy „az a jövőképünk, hogy úgy működjünk, mintha egy vállalat lennénk”.
Márpedig ez a szoros együttműködés megnehezíti az olyan kevésbé népszerű keresők felemelkedését, mint a DuckDuckGo, vagy akár a Microsoft-féle Bing. Az utóbbi azért is érdekes példa, mert a redmondiak korábban már néztek szembe hasonló vádakkal, amikor az Internet Explorer windowsos alapértelmezetté tételével rövid úton leuralták a böngészőpiacot.
Az Apple-Google viszonyhoz hasonló sajátos kapcsolatokat a Szilícium-völgyben csak „co-opetitionnek” nevezik, ami egy játékos kreálmány az együttműködés (cooperation) és a verseny (competition) szavakkal. Hiába ádáz ellenfelei ugyanis egymásnak a mobilos piacon, mindkettejük számára alapvető érdek, hogy a Google-szolgáltatások az almás ökoszisztémában is könnyen elérhetők legyenek. A népszerű kereső alapértelmezetté tételét először egy 2005-ös üzlet szentesítette, ami akkor még a Macről szólt, de később az iPhone és az iPad megjelenésére is bebetonozta a Google kitüntetett pozícióját.
Nagy kérdés, hogy a folyamatban lévő eljárás miként befolyásolhatja majd ezt a különleges kapcsolatot. Annyi biztos, hogy a kérdés feszegetése nem csak a Google, de az Apple számára is kellemetlen lehet, és nem csak a keresőtől érkező hatalmas összeg potenciális elvesztése miatt. A cupertinóiaknak ugyanis az utóbbi időben szintén meggyűlt a bajuk a monopolhelyzettel kapcsolatos vádakkal: elég csak az Epic-ügyet, az xCloud-balhét, az EU vizsgálódását, vagy a pár hete közzétett képviselőházi jelentést említeni.
Te átállítanád a Google-t az iPhone-on, ha az első indításkor felajánlaná a rendszer?
Forrás: The New York Times