IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

A Facebook új VR szemüvege inkább a múltból jött, mint a jövőből

Imponzáns, retró napszemüvegre hajazó VR szemüveg koncepcióját mutatta be a Facebook, amiben két új technológiát is ötvöz. Az újításnak hála a szemüveg vékony és divatos, és a képek alapján nagyon kipróbálnánk.

Ha divatos kütyükről van szó, amikre igazából semmi szükségünk, élen állnak a VR szemüvegek. A Sony VR szemüvege nagy népszerűségnek örvend, ugyanis a videójátékokhoz kifejezetten jól használható és valóban életszerű élményben részesülünk. De persze itt egy nagy méretű, zárt kijelzős eszközről beszélünk, amit utcára felvenni minimum öngyilkosság.

Korábban a Snapchat készített olyan napszemüveget, aminek az oldalába kamerát rejtettek el, hogy tényleg azokat a pillanatokat és olyan szögből örökítsük meg, ahogy azt mi láttuk. A Spectacles azonban nem aratott osztatlan sikert, és akkor még finoman fogalmaztam: a felhasználói mindössze 0,08%-a szerezte be a szemüveget.

A Facebook 2014-ben felvásárolta az Oculust, akik akkor már dolgoztak a VR szemüvegükön, hogy a gamereknek még élethűbb élményt nyújthassanak. 2016-ban kiadták a Rift CV1-et, ami az első használható VR szemüvegnek bizonyult.

Oculus Quest és Go – Forrás: RoadToVR

A Facebook Reality Labs új szemüvege viszont teljesen szembemegy a piacon eddig megszokott dizájnnal. Míg a Spectacles csupán egy sima napszemüveg volt két kamerával a lencse oldalain, az Oculus/HTC Vive és társaik pedig monstrumok, a Facebook új eszköze egy teljes értékű VR szemüveg, napszemüveg külsővel.

Andrew Maimone és Junren Wang egy olyan kialakítással álltak elő, ami nem csupán vékony (8.9 mm), hanem az eddig használt fénytörő technológia helyett holografikus optikát és polarizáción alapuló optikai hajtogatást használnak. Ez teszi lehetővé, hogy a csupán okostelefon vastagságú VR szemüveget az utcán is hordjuk, mint kiegészítő.

Az új technológia lényege, hogy a holografikus optika rögzíti a lézerfény visszaverődését a tárgyakról, a polarizációs hajtogatás pedig csökkenti a távolságot a kijelző és a lencse között. Erre azért van szükség, hogy a fény nagyobb távolságot tehessen meg mielőtt eléri a szemet, ezért a két réteg között szabadon tud mozogni, vékonyabb összhatást eredményezve.

Polarizációs hajtogatás – Forrás: Facebook Research

 

A szemüveg maga még csak egy koncepció, de már így is hatalmas előrelépés a VR/AR kutatásban. A prototípus viszont még tele van hibákkal, így a megjelenésükre 1-2 évet még biztosan várnunk kell.

Forrás: Facebook Research

Te szívesen vennél fel utcára VR szemüveget, vagy túl veszélyesnek tartod a használatát nyílt téren?

 

Kapcsolódó cikkeink

Nem eszik olyan forrón az AR-kását

Anikó

Jövőre megvalósulhat az AR-álom

Anikó

Többfrontossá válik az Apple és Meta közti háború

Anikó