IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

Az Alauda már idén repülőautó-versenyeket rendezne!

A cím láttán sok kérdőjel jelenhetett meg sokak fejében. Ideje tisztába tenni mi vagy ki az az Alauda, mióta tudnak repülni az autók és hogy lehet ebből verseny még 2020-ban?!

A jelenlegi krízisnek van egy fontos pozitívuma: mindenki fejlődni, alkalmazkodni, innoválni próbál.  Mindez nem csupán az egyénre, de az ipar különböző ágazataira is kihat, nem véletlen, hogy a repülő autók kérdésköre is gyakran előjött az elmúlt hetekben, hónapokban. Mindezt a fejlődést segítené elő az ötlet, mely alapján akár már idén repülőautó-versenyeket láthatunk, és ez a lépés komolyan meglendítheti a fejlesztéseket a mindennapi autók levegőbe emelésének terén is. Korábban Enzo Ferrari is azt az elvet vallotta, hogy a versenyautók küzdelmét valójában az utcai autók nyerik. Mégpedig a fejlesztésekből adódó tapasztalatok révén.

Matt Pearson (középen) és csapata. Forrás: Alauda

Az Alauda egy ausztrál startup, mely az AirSpeeder elnevezésű elektromos, repülésre képes versenyautójával próbálná meghódítaná az eget. Ráadásul nem a két helyi versenyző körözgetne egymás ellen, az elképzelésük szerint, hosszútávon egy Formula 1 jellegű bajnokságot szeretnének megvalósítani. Ez persze elsőre nagyon távoli cél, az Alauda üzleti modellje már hasonlít az F1 kistestvérének számító Formula E-hez, ugyanis amint a technológia megkapja a szükséges jóváhagyásokat, a tesztek rendben lezajlanak, a cég biztosítani fogja a hardvert a többi jelentkező csapat számára, akik ennek köszönhetően felvehetik a versenyt az alapítókkal. Méghozzá az optimista tervek alapján már 2020-ban!

AirSpeeder MK4

A versenyautók (repülők?) alapját az AirSpeeder nevű gépjármű adja majd, mely 2019-ben látta meg a napvilágot, s melyből hamarosan már a MK4 jelzésű modell áll készen arra, hogy valódi, éles tesztek alá vethessék. Ráadásul minderre nem nyeretlen kétévesek készülnek, az előző modelleket például a US Air Force korábbi és jelenlegi pilótái vitték el néhány körre, és a MK4 is hasonló sorsra jutott volna, ha a koronavírus miatt fel nem függesztik a teszteléseket néhány hónapra.

A 4,03 méter hosszúságú autó 4 darab, egyenként 24 kW teljesítményű motor tartja a levegőben, mindezt egy 500 kW-os, cserélhető akkumulátor segíti elő. A megfelelő erő megléte, valamint a gép 250 kg-os súlya eredményezi, hogy a súly-lóerő aránya akár egy F1 versenyautóénál is jobb lehet. A végsebessége már így is lenyűgöző, akár a 200 km/h sem okoz neki gondot, köszönhetően többek között a 8 darab teljesen karbonszálas propellernek vagy a  karbonszálas kompozitot és repülőgépeknél használt alumíniumot is tartalmazó karosszériának, illetve a fejlesztések során egyre lejjebb faragott légellenállási mutatónak.

És, hogy miben különbözik mindez a drónoktól, illetve azok egyre híresebb versenyeitől? A méreteiben is jelentősen nagyobb AirSpeedert hús-vér emberek vezetik, méghozzá egyenesen a cockpitből. Verseny közben van bokszkiállás, szükség van szerelőbrigádra, és nagyjából mindenre, melyet egy F1-futam során el tudunk képzelni. A különbség annyi, hogy itt nem gumit, hanem akkumulátort kell cserélni, a lítium-ion cellák ugyanis nagyjából 10 percig bírják egyhuzamban. Éppen emiatt a kezdetekkor gyors, látványos futamokra van kilátás. Az autók teherbírását 100 kg körül határozták meg, így felső súlykorlát nem nagyon van (ennél súlyosabb egyének ritkán felelnek meg a többi elvárt paraméternek), ennek ellenére valószínűleg a 60-70 kg-os versenyzők lesznek jellemzőbbek, hisz nagyon nem mindegy, hogy az elektromotornak 350 vagy 310 kg-ot kell összesen reptetnie.

Matt Pearson, az Alauda alapítója szerint a versenyek elsősorban elhagyatott területek feletti biztonságos repülési zónákban történhetnek majd, nagyjából 5-100 méteres magasságban. Igaz, a gépek elméletileg a 2000 méteres repülési magasságra is képesek lehetnek, így ez később még módosulhat. Ami azonban rögtön az ember eszébe jut egy levegőben történő, aránylag gyorsan száguldozó, egymással versenyző gépek kapcsán, az a biztonság. Hogy a fenébe nem ütköznek majd egymásnak, és mi történik egy meghibásodás során?

A válasz az, hogy hihetetlen fejlesztéseket zsúfoltak egy-egy ilyen járgányba, a mesterséges intelligenciától kedzve, a LiDAR szkenneren át a Machine Vision technológiáig elég sok okosság került az AirSpeeder MK4-be. A Machin Vision főként az automatizmusokért felel, ez eredményezi, hogy a lehetséges baleset érzékelésekor a gép automatikusan elkerülje azt, akkor is, ha a pilóta nem reagálna rá. Ennek feltérképezését pedig az új iPad Próból is ismert LiDAR szkenner teszi majd meg. És bár ezektől még nem mentesül a gép attól, hogy összeütközhessen a többivel, sok-sok teszt és próbakör után jelentősen lecsökkenthető annak esélye, hogy bármi gond adódjon. Az a sok-sok teszt a legújabb típussal pedig hamarosan meg is kezdődhet, valahol Adelaide közelében, a sivatag kellős közepén. Nem csoda, hogy arrafelé elég jól áll az repülőgép-ipar és az űrkutatás is.

Száguldó cirkusz 2.0?

Az új versenysorozat elsődleges célja a szórakoztatás. Mindehhez természetesen kiforrott infrastruktúra kell, komoly marketing, biztonságos és látványos versenyek, és persze rengeteg szponzor. Utóbbi egész jól alakul, Ausztrália két legnagyobb technológiai kockázatitőke-társasága, a Saltwater Capital és a Jelix Ventures már beszálltak a finanszírozás első fordulójába. Mindkét cég a nagy potenciált sejtető technológiai vállalkozásokra támogatására szakosodtak, az pedig sokat elmond, hogy szerintük megéri invesztálni az Alaudába.

Bokszkiállás, kicsit másképp… Majd megszokjuk. Forrás: Bricsys

Len Findlay, a Saltwater Capital alapítója szerint kulcsfontosságú volt Pearson meglátása, mely szerint érdemes egyből a versenyzésbe, a sportba belevágni, a hétköznapi megoldások pedig majd innen kaphatják meg a maguk innovációit. Rajtuk kívül egyébként az Equals és a DHL is csatlakozott a szponzorok táborához, így általuk két, világszerte ismerős név is látható lesz majd a csapattagok és az autók oldalán.

Arra vonatkozóan egyelőre nincsenek hírek, hogy a közvetítés, esetleg a helyszíni megtekintés milyen eszközökön keresztül zajlana, ez ugyanis még egy megoldandó feladat. Hiába látványos nagyon egy ilyen futurisztikus jármű, hiába izgalmas a gondolat, hogy akár idén repülő versenyautókat láthatunk egymás ellen küzdeni, az egész a kukában landolhat, ha verseny közben nem látunk semmit, fogalmunk sincs ki áll nyerésre, és az egész csak egy értelmetlen zümmögésnek tűnik a fejünk felett.

Forrás: Business InsiderForbes, AirSpeeder

Te néznéd?

Kapcsolódó cikkeink

Miért ragaszkodik még mindig az Apple az okosautó projekthez?

Anikó

Összefogott a Hyundai és az NVIDIA

Zsolt

Extra újdonsággal érkezik az elektromos Mustang

Szarka