IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

Az ártalmas kockulástól a pénzdíjas versenyekig! – interjú Szarka Zsolt e-sportolóval

Akit néhány éve még játékfüggősége miatt kinevettünk, lesajnáltunk, manapság dollárezreket vagy milliókat keres csak azzal, hogy játszik. Legalábbis, mi laikusok ennyit láthatunk kívülről, így ideje kicsit bepillantani a kulisszák mögé.

Az e-sport egy rettentően nehezen meghatározható “sportág”, főleg azok számára, akik nem e-sportolók. Akkor ez most igazi sport? Ugyanolyan felkészülést, mentális és fizikai erőnlétet igényel? Esetleg a folyamatos, akár napi 5-10 óra gyakorlás függőséget, esetleg agressziót okoz, ahogy azt 10-15 éve a szülők hiszik? És, ha már szülők: csak gyerekek lehetnek sikeres e-sportolók, esetleg felnőtt fejjel is bele lehet vágni?

A kérdések megválaszolására nem én vállalkozom, hanem az öcsém, Szarka Zsolt, aki jelenleg a Race Online Hungary igazolt versenyzője. Hazai és nemzetközi sikereit a Gran Turismo autószimulátoron érte és éri el, mely kizárólag PlayStation-ön elérhető. Az autós játékokon való gyakorlást már igen korán, 5-6 éves korában elkezdte, ekkor üzemeltük be ugyanis első számítógépünket, melyen a Need for Speed II volt a nagy kedvenc. Már akkor látszott, hogy mind az autók, mind az autós játékok komoly szerepet játszhatnak majd az életében.

A 2019-es Time Trial Magyar Bajnokságon elért helyezéséért járó oklevéllel, éremmel és kupával. Forrás: Race Online Hungary

Ekkoriban azonban a szülők még nem nézték jó szemmel, ha a drága gyerek suli után a haverok, a tanulás vagy a sport helyett inkább a számítógépet választja. Nem voltak okostelefonok, nem lógtunk a Facebookon naphosszat, így sokkal feltűnőbb volt, ha valaki egész délután a gép előtt ragadt. “Elrontja a szemed”, “nem lesz társasági életed”, “függő leszel”, jöttek a jobbnál jobb érvek, melyek persze lepörögtek Zsoltról. És ugyan a függőség megkérdőjelezhető, de így 23 évesen a szeme is remek és a társasági élettel sincs gondja. És ugyan a Gran Turismóból manapság nem lehet megélni, a versenyeknek hála már Tokiót és Barcelonát is megjárta.

IThon.hu: Szia! Mesélj egy kicsit, hogy csöppentél bele ebbe az egészbe, illetve miért pont a Stig nevet választottad.

Szarka Zsolt: Gyerekként ahogy a másolt játékok listáját pörgettem a flashelt PS2-re, hogy melyiket szeretném szüleimtől, a Gran Turismo 4-re sikerült ráböknöm, mert valahonnan hallottam hogy ez “olyan autós játék”, és nekem már akkor is az autók voltak a mindenem. Innen pedig nem volt megállás, magával ragadott a sorozat, és később így csöppentem bele a szimulátorozásba. A Stig név csak úgy spontán jött, bár lehet sokat közrejátszott benne, hogy az eredeti trióval megáldott angol Top Geart rongyosra néztem régebben, benne a jól ismert szelidített autóversenyzővel, Stiggel.

IThon.hu: Mik voltak az eddigi legnagyobb sikereid?

Sz. Zs.: Mindenképpen ide sorolnám a Nissan Cupot, ami Barcelonában került megrendezésre vagy a GR Supra Cupot, aminek köszönhetően Tokióba utazhattam – erről a versenyről lent találtok egy összefoglaló videót. Sajnos mind a kétszer sikerült valami hibát vétenem, így nem tudtam kiemelkedő eredménnyel hazatérni. Ezen kívül a magyar bajnokságon egy első, és több dobogós helyezést értem el, a nemrég véget ért MNASZ-HUNESZ E-sport bajnokságban pedig egy 3. helyet sikerült megkaparintani.

IThon.hu: Az említett külföldi versenyekre mi alapján lehetett kijutni? “Elég” volt hazai szinten a legjobbnak lenned, vagy ennél nehezebbek voltak a kvalifikációk?

Sz. Zs.: A GT-n belül vannak saját bajnokságok, az úgy nevezett “Nations Cup” és a “Manufacture Cup”, melyek minden évben megrendezésre kerülnek kb. áprilistól szeptemberig. Itt mi magyarok az európai régióba kerülünk, ami véleményem szerint a legnehezebb az összes közül. Ráadásul a világ legjobb 30 versenyzője közül 3 magyar, szóval már egy élő eseményre való kijutás is komoly feladat. 

IThon.hu: Milyen díjazás van egy ilyen versenyen? Komoly pénzeket lehet bezsebelni?

Sz. Zs.: A GT saját versenyein egyáltalán nincs pénzdíjazás, ami az elején számomra is elég meglepő volt. Persze az első helyezett kap egy Tag Heuer órát, meg hatalmas élmény kint lenni, és nagyon jó érzés győzni. De közben meg azt látod, hogy a pl. most induló 2020-as F1 Esport bajnokságon 750 000 dollárt osztanak szét összesen, akkor nem egészen érted az egészet. Remélhetőleg ez hamarosan megváltozik…

IThon.hu: Mi lehet az oka, hogy ezekben a játékokban akár dollármilliós pénzek mennek, míg mások esetén nem? Kizárólag a játék népszerűsége tehet erről?

Sz. Zs.: Igen, szerintem leginkább népszerűség függő, hogy mekkora a piac, és mekkora a nézőközönsége az adott játéknak. Egy CS:GO-nak, LOL-nak, Fortnitenak sokkal sokkal nagyobb tábora van, és láthatjuk milyen pénzek mennek egyes bajnokságokon.

IThon.hu: Bár pénzt nem, utazási lehetőséget (Tokió, Barcelona), sőt valódi autós versenyzési lehetőséget is nyertél már. Mekkorák a különbségek, azon túl, hogy ott nincs restart gomb?

Sz. Zs.: Számomra pont az volt a legmeglepőbb, hogy mekkora átfedések vannak, főleg úgy, hogy akkor még jogosítványom se volt, a fiatal korom miatt. Persze itt tényleg van sebesség, féktávon meg kell tartanod magad, ahogy a kanyarokban is, de az alapok ugyanazok. Amit a kormányon keresztül kapsz vissza rögtön ismerős lesz, ha sokat szimulátorozol és először mész pályára. 

Tokióban, a GR Supra GT Cup döntőjében. Forrás: Gran Turismo

IThon.hu: A valódi autóversenyzők koordinációs tréningekkel, és egyéb testmozgással is edzenek, hogy kellően fittek és koncentráltak maradjanak a versenyek alatt. Az autószimulátornál ez mennyire szükséges? Megterhelőek a versenyek?

Sz. Zs.: Én úgy tartom, hogy mentálisan tud olyan fárasztó lenni, mint akármelyik autóverseny, hiszen itt is készülni kell, koncentrálni, mindig ott lenni fejben, hisz a verseny ugyanolyan kiélezett, nagyon kicsi különbségek döntenek a helyezésekről, és az e-sport népszerűségének növekedésével ez még inkább igaz lesz. Viszont fizikailag sose tartottam azonos szintnek a “sima” sportot, és az e-sportot, pontosan emiatt, mert itt közel sem kapunk olyan fizikai terhelést, mint élőben. Bár a szimulátorozás pont az az ág, ahol szépen le lehet izzadni és fáradni egy-egy verseny során.

IThon.hu: Felnőtt fejjel mennyire lehet nehéz belecsöppenni az e-sport világába? Alapvetően a fiatalok játszanak, így ők gyakrabban válnak sikeres játékosokká, de a mi a helyzet azokkal, akiknek felnőttként tetszik meg ez a sport? Van esélyük komolyabb sikerre?

Sz. Zs.: Azt, hogy belecsöppenni mennyire nehéz, így fiatal fejjel nem tudom. Persze az élmezőnyben vannak 40-50-es férfiak is, de természetesen a zöme inkább 20-as éveiben járó fiatal. Az oka pedig azt hiszem egyszerű: nem elég a tehetség és/vagy az érzék, rengeteget kell ahhoz gyakorolni, hogy profi szinten ott lehess az elején és ott is tudj maradni. Ehhez pedig szabadidő kell, amiből családapaként, vagy esetleg anyaként sokkal kevesebb van, mint fiatalabb korban.

IThon.hu: Ha már családapák és anyák: a te szüleid hogy viszonyultak ehhez az egészhez? Változott valami az elmúlt években?

Sz. Zs.: Mondjuk úgy hogy nem tudtak mit csinálni, megszokták. 😀 Persze amikor kiderül, hogy az “időpazarló nem csinálsz semmit egész nap pléjsztésönözésből” ilyen lehetőségek is kikerekednek, akkor természetesen a családtagok hozzáállása is megváltozik az egésszel szemben, és inkább már támogatóak lesznek, mint ellenzőek.

Forrás: Gran Turismo

IThon.hu: Pedig az elején komoly viták voltak belőle. Emlékszem, egy suliból hazahozott 1-es után több napos, hetes eltiltások vártak.

Sz. Zs.: Hát igen, mivel játékkal töltöttem a szabadidőm nagy részét, az tűnt logikusnak, hogy ezzel próbáljanak motiválni. Inkább kevesebb, mint több sikerrel.

IThon.hu: Hogy egy kicsit a sportág szerelmeseit is felcsigázzuk: milyen setupot használsz?

Sz. Zs.: Egyedi zártszelvényből hegesztett cockpit váz, egy Z4-es ülésével, és rajta egy Thrustmaster T-GT. A kormány választása azért esett erre, mert a hivatalos élő eseményeken is ez a fajta T-GT van használatban, így nem akartam hátrányba kerülni úgy, hogy egy másik fajta kormányt használok.

IThon.hu: Miben jobb egy ilyen kormány? Van lényegi különbség egy 20 ezres és egy 200 ezres kormány között?

Sz. Zs.: Ha van rajta FF, azaz Force Feedback, akkor már tökéletes lesz a célra. Persze, elhiszem, ha fél millióért, vagy még többért összeválogatsz egy full profi felszerelést, akkor egy 2 perces pályán megtalálod azt a maradék 1,5 tizedet, amit nagyon kerestél, de alapjában véve nem nagyon számít, hogy milyen kormánnyal mész. Sőt, én a Gran Turismo Sportot nem is kormánnyal, hanem kontrollerrel kezdtem, így, ha valaki minimális kompromisszummal, viszont kis befektetéssel szeretné átélni a versenyzés élményét, annak nagyon tudom ajánlani a GT-t.

IThon.hu: A Gran Turismo ugye csak PS-en elérhető. Mit vársz a hamarosan érkező PlayStation 5-től? 

Sz. Zs.: A még tovább fejlesztett, és kényelmesebb kontrollert, ami már tényleg fel fog érni összeszerelési minőségben az Xbox kontrolleréhez. Ezen felül a hűtési problémák orvosolását, és természetesen a legjobban az SSD-t, ami szép gyorsulást hoz majd, mind rendszer szinten, mind a töltési idők tekintetében is. Nyitó árnak olyan 500 dollárt tippelek, azzal elégedett lennék.

IThon.: Igen, azzal mi is. Egy utolsó kérdés: van esetleg terv, célkitűzés az idei évre? 

Sz. Zs.: Az idei évre sajnos semmi, mert a GT is törölte az idei élő eseményeit a vírusnak köszönhetően. Amint viszont ismét elindul, ugyanaz, mint szerintem mindenki másnak. Kijutni ahova lehet, és győzni.

IThon.hu: Köszönjük, hogy rendelkezésünkre álltál, további sikereket kívánunk!

Aki pedig ezek mellett még bármit megkérdezne Zsolttól, tegye fel nyugodtan kérdéseit a kommentmezőben, igyekszik majd megválaszolni őket!

Kapcsolódó cikkeink

Megváltóból közellenség: az iTunes tündöklése és bukása

Zsolt

Hangrégészek a klasszikus játékok zenéinek nyomában

Zsolt

Jeff Bezos leköszön az Amazon vezérigazgatói posztjáról

Anikó