A Yahoo Finance felmérése szerint a Facebook, más néven Meta lett az év legrosszabb vállalata, miután a közösségi médiaóriás egy viharos, ellentmondásokkal, negatív nyilvános visszhanngal és végül teljes márkanévváltással teli 12 hónapot zárt.
A Yahoo Finance minden évben megkoronázza az év legjobb vállalatát, 2021-ben a Microsoft vitte el a csúcsot. Idén azonban a Yahoo Finance az év legrosszabb vállalata megmérettetést is elvégezte, ahol a Facebook, immár Meta néven, gyorsan az első helyre került. A felmérés szerint, amelyben több mint 1000 személyt kérdeztek meg, a Facebook 50%-kal több szavazatot kapott a helyért, mint az Alibaba, óriás kínai e-kereskedelmi platform.
A megkérdezettek panaszok litániáját fogalmazták meg a Facebookkal szemben, többek között, de nem kizárólag a cenzúrával kapcsolatos aggodalmak, az Instagram mentális egészségre gyakorolt hatásáról szóló jelentések és a magánélet védelmének aggálya is felmerült. Bár a felmérés eredménye nem túl rózsás, a résztvevők 30%-a pozitívan válaszolt arra, hogy a Facebook megváltozhat-e.
A Facebook a botrányok közepette valóban átnevezte magát Meta névre, ami az alapító és vezérigazgató Mark Zuckerberg szerint a vállalat új irányvonalának kezdetét jelzi. Az új név jobban összhangban áll a céllal, hogy egy metaverzumot, egy teljesen digitális világot építsenek ki. A márkanévváltást széles körben úgy tekintették, mint egy kísérletet arra, hogy eltereljék a figyelmet a vizsgálatról, és a felmérés egyes résztvevői szerint ez be is vált.
Az egyik válaszadó szerint a Facebook jóvátehetné, ha elismerné és bocsánatot kérne azért, amit tett, és nyereségének „jelentős részét” egy alapítványnak adományozná, amely segítene visszafordítani a károkat. Míg egyesek a Meta rebrandet a hangnem megváltoztatására tett cinikus kísérletnek tekintették… másokat izgatottá tett egy új irány lehetősége, amely a) érdekes lehet, és b) valami más, mint az elöregedő közösségi média modell.
A Facebookot régóta foglalkoztatják a felhasználók magánéletével kapcsolatos nyilvános aggályok. A Facebook nevezetesen az Apple-lel harcolt az iOS és az iPadOS olyan változtatásai miatt, amelyek megnehezítik a vállalatok számára, hogy más alkalmazásokban és weboldalakon keresztül kövessék a felhasználókat.
A Facebook azt állította, hogy az App Tracking Transparency nevű új változtatás ártana a kisvállalkozásoknak, amelyek a hirdetésekre támaszkodva próbálnak új ügyfeleket szerezni. Mark Zuckerberg odáig ment, hogy azt mondta, a Facebook gyenge növekedése az év utolsó negyedévében részben az ATT (App Tracking Transparency) hibájából következett be.
Az Apple vezérigazgatója, Tim Cook szintén nem zárkózott el attól, hogy a Facebookot a gyakorlatai és üzleti modellje miatt bírálja. Egy év eleji beszédében Cook utalt arra, hogy a Facebook üzleti modellje polarizációhoz és erőszakhoz vezet. A Meta szóvivője nem kívánt válaszolni a Yahoo Finance által a felméréssel kapcsolatban tett észrevételekre.
Borítókép: Creativbloq