Az Apple nemrégiben elfogadott, nyomkövetés elleni adatvédelmi módosításaitól sem riadva a Facebook továbbra is milliárdos reklámbevételeket termel, amint azt a szerdán bejelentett 2021-es pénzügyi év második negyedévének legutóbbi eredményei is mutatják.
A vállalat második negyedéves eredménybeszámolóján elárulta, hogy 28 milliárd dollárnyi reklámbevételt halmozott fel, ami 56%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ezzel a Facebook több mint duplájára növelte nyereségét és tavaly óta 10,4 milliárd dollárt keresett, szemben a 2020-as 5,2 milliárd dollárral.
A fő bevételi forrásának számadatai ellenére a Facebook pénzügyi igazgatója, David Wehner megjegyezte, hogy a vállalat arra számít, hogy a harmadik negyedévben meg fogja érezni az Apple App Tracking Transparency (ATT – alkalmazások tevékenységkövetésének átláthatósága) szabályainak súlyát.
2021-ben továbbra is fokozott reklámcélzási ellenszélre számítunk a szabályozási és platformváltozások, különösen a közelmúltbeli iOS-frissítések miatt, amelyek várhatóan nagyobb hatással lesznek a harmadik negyedévben, mint a másodikban.
Az Apple az iOS 14.5-ben bevezette az ATT-t, amely előírja az alkalmazásfejlesztők számára, hogy az IDFA-hoz való hozzáférés előtt kifejezett engedélyt kérjenek a felhasználók alkalmazásokon és weboldalakon keresztüli követésére.
Az ATT bevezetése előtt a Facebook kampányt indított, amelyben megpróbálta az Apple-t a kisvállalkozások ellenségének beállítani, és még egész oldalas újsághirdetéseket is megjelentetett, amelyekben elítélte az új funkciót. “Az Apple legújabb frissítése veszélyezteti a személyre szabott hirdetéseket, amelyekre kisvállalkozások milliói támaszkodnak az ügyfelek elérésében” – olvasható a Facebook oldalán, amely arra biztatja a kisvállalkozásokat, hogy hallassák a hangjukat, és szólaljanak fel az ATT ellen.
Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója azonban márciusban elkezdte lekicsinyelni az App Tracking Transparency potenciális hatását, és azt mondta, hogy a változások végső soron a Facebook számára is előnyösek lehetnek, ha az Apple új irányelvei arra ösztönzik a vállalkozásokat, hogy kizárólag a Facebook platformjain keresztül hirdessenek és értékesítsenek.
A Branch Metrics hirdetésméréssel foglalkozó cég korai adatai szerint az iOS-felhasználók kevesebb mint 33%-a engedélyezte az alkalmazásoknak, hogy más alkalmazásokban is nyomon kövessék őket. A fennmaradó 67%-a úgy döntött, hogy nem engedélyezi az alkalmazásoknak a tevékenységük nyomon követését. Ennek eredményeképpen az Apple mobilplatformján a hirdetők által június 1. és július 1. között körülbelül egyharmadával csökkent a reklámköltések összege, ami miatt a hirdetők inkább az Android-felhasználókra költöttek több pénzt.
A szerdai eredménybeszámoló során a Facebook közölte, az Instagram és a WhatsApp aktív felhasználóinak száma 12%-kal nőtt az előző évhez képest, és jelenleg 2,76 milliárd embert számlál a napi aktív felhasználóbázisuk.
Borítókép: Marketing Land