A Luna egyelőre még csak az USA-ban, és ott is csak előzetes hozzáféréssel érhető el, a tesztidőszak hónapokig tart majd.
Az Amazon néhány hete jelentette be, hogy Luna nevű platformjukkal ők is beszállnak a kibontakozó játékstreaming-háborúba. A szolgáltatás ugyan nem startolt el azonnal, de a könyváruházból kinőtt óriásvállalattól okkal tarthatnak a szárnyaikat éppen csak bontogató konkurensek (Geforce Now, Shadow, Stadia, xCloud), hiszen a cég finoman szólva sincs híján az anyagi forrásoknak. Az új projekt zártkörű tesztje végül tegnap indult Macen, PC-n, Fire TV-n, és iOS-en.
Igen, iOS-en is, mivel az Amazon a Microsofttal ellentétben nem állt le az App Store szigorú szabályain vitatkozni az Apple-lel, ehelyett inkább böngészőn keresztül (ún. web appal) tették elérhetővé a Lunát. A vállalat hivatalos blogján közölt bejelentés szerint a platform tesztje kizárólag amerikai meghívottakkal zajlik, a merítésbe gamerek változatos csoportjait (core, hardcore, casual) igyekeznek összegyűjteni.
A kiválasztottak konkrétan a Luna+ Game Channel 50 játékához, az Amazon 50 dolláros Luna kontrolleréhez, valamint a Ubisoft saját címeit felvonultató Ubisoft Chanellhez férnek majd hozzá, utóbbiban a következő Assassin’s Creed, a vikinges Valhalla is elérhető lesz. A játékok 1080p/60FPS-sel futnak, néhány tétel pedig később támogatni fogja a 4K-s felbontást is. A teszt első körben csak egy szűk csoport bevonásával indult, akik 5,99 dolláros havidíj ellenében használhatják a szolgáltatást, ám az Amazon szerint a következő hónapok során folyamatosan bővítik majd a létszámot. A The Verge-től Chaim Gartenberg már ki is próbálta a Lunát, s természetesen nem mulasztott el beszámolni tapasztalatairól.
Gartenberg szerint habár az Amazon 10 Mbps-os sebességet ír elő a szolgáltatáshoz, a ténylegesen élvezhető játékhoz minimum 25 Mbps szükséges, mivel 20 Mbps-re és kisebb sávszélességre korlátozott routernél már jelentkezik a szaggatás. A legjobb teljesítményt nála PC-n és kábeles internetkapcsolattal nyújtotta az új platform, ezzel a setuppal a Bloodstained: Ritual of the Night lényegében ugyanúgy futott, mint egy telepített játék. A látványosabb Metro: Exodusnál viszont már nem vont ilyen pozitív konklúziót a szerző, a Stadiához képest a Luna állítólag érezhető késéssel kezeli az egeret (a grafika Gartenberg szerint egyik platformon sem valami jó).
Az iOS-es web appról azt írja a cikk, hogy az élmény tökéletesen hozza egy App Store-os alkalmazás színvonalát, olyannyira, hogy előzetes tájékoztatás híján nem is lehetne megkülönböztetni azoktól. A „telepítés” ezzel annyiból áll, hogy megnyitjuk a szolgáltatás honlapját a Safariban, majd egy ikonnal hozzáadjuk a Főképernyőhöz. A Luna viszont a jelek szerint egyelőre rendkívül érzékeny a stabil netkapcsolatra, 30 és 120 Mbps között ingadozó sávszélességnél a Verge szerzője legalábbis játszhatatlannak ítélte a Controlt az iPhone-on (LTE-n ezzel nem volt gond). Gartenberg ugyanakkor dicsérte a platform töltési időit, amit sokkal gyorsabbnak érzett az egyelőre Xbox One S-alapú xCloudon tapasztalhatónál.
A Lunával tehát bezárulni látszik a kör, a techvilág óriáscégeinek már mind megvan a saját játékstreaming platformjuk, az utolsó nagy hiányzó csak az Apple, mivel a cupertinóiak inkább a prémium mobiljátékok felé indultak el az Arcade-del.
Szerinted tényleg a streaming lesz a játékok jövője?
Borítókép: TechRadar