IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

Ilyen lehet a jövőben a McDonald’s

Az étteremlánc gőzerővel dolgozik a kiszolgálás hatékonyabbá tételén, az új irányt a gépi tanulás és a telefonos alkalmazás határozza meg.  

McDonald’sba járni kicsit olyan, mint tévét nézni: elvileg senkinek nem szokása, mégis ott sorakoznak az emberek a pénztáraknál és az autós kiszolgáló ablaknál. Az utóbbit preferálóknak remek hír, hogy az arany boltíves márka a jövőben azt tervezi, hogy csúcsra járatja az elviteles folyamat optimalizálását, méghozzá a gépi tanulás és a mobilos alkalmazások segítségével. A tervekbe a három év után először megtartott befektetői tájékoztató apropóján nyerhetett betekintést a nyilvánosság.

Az elhangzottak alapján nagyon úgy fest, hogy a jövő „mekijében” az elviteles kiszolgálásé lesz a főszerep. A cégvezetés ugyan már egy ideje dolgozik azon, hogy tökéletesítse az autós élményt (2018 óta állítólag 30 másodpercet faragtak a rendelések átlagos teljesítési idejéből), de a végső motivációt a koronavírus adta meg a hangsúly eltolásához. A pandémia hónapjaiban ugyanis a drive-thrukon keresztül bonyolították az eladások 70 százalékát. Lucy Brady, az étteremlánc digitális erőfeszítéseinek felelőse szerint ezzel „kötelező feladattá” vált, hogy erre fókuszáljanak.

Az egyik újdonság a kifejezetten autókra és elvitelre specializált, kisebb méretű étterem lehet. Forrás: McDonald’s

A McDonald’s jelenleg több ötlettel is kísérletezik, ami hatékonyabbá teheti az autós vendégek kiszolgálását. Az egyik ilyen, hogy dedikált parkolókat alakítanak ki az előre leadott rendelések felvételéhez, de létezik egy koncepció, mely szerint az érkezők egy futószalag-szerű étellifttel juthatnának hozzá az áhított Big Macekhez és sajtburgerekhez (természetesen jalapeñóval!). Egy másik terv pedig olyan éttermeket vázol fel, ahol csak nagyon kicsi, vagy teljesen hiányzik a helyben fogyasztásra szóló ügyféltér, így az épület lényegében egy autós konyha.  

Ez azonban még csak a fizikai infrastruktúra, az igazi változást az információs technológia hozhatja el. 2019-ben a McDonald’s két felvásárlást is végrehajtott, ami egyértelműen ebbe az irányba mutatott. Az egyik szerzemény a Dynamic Yield volt, ami arra specializálódott, hogy gépi tanulással segítse a cégeket személyre szabott ajánlatok kialakításában. A másik pedig az Apprente, ami egy hangalapú kiszolgáló asszisztens fejlesztője, azaz lényegében egy éttermekben is bevethető Sirit hozott létre.

A látogatókat a jövőben személyzet nélküli “ételliftek” is fogadhatják. Forrás: McDonalds

Ezeket amerikai és kanadai éttermekben már tesztelik is: a Dynamic Yield technológiájával időjárás-és régiófüggő menüket állítanak össze, az Apprente pedig a rendelésfelvételt végzi bizonyos egységekben. A következő lépés a McDonald’s alkalmazás felturbózása lesz, amiben szintén helyet kaphatnak a személyre szabott ajánlatok, sőt, a helymeghatározással és a rögzített felhasználói szokásokkal az éttermek akár „előre is dolgozhatnak” egy visszajáró ügyfél közeledtét érzékelve. Mindez persze intenzív adatgyűjtéssel jár, de a tervek még túl korai fázisban vannak ahhoz, hogy konkrét okunk legyen megijedni.

Az új technológiák és az autós kiszolgálás fejlesztése felvetik a kérdést, hogy vajon miként hat majd az átalakulás a munkahelyekre. A McDonald’s ugyanis csaknem kétmillió alkalmazottal jelenleg a világ egyik legnagyobb foglalkoztatója, tehát rengeteg ember megélhetését érintheti a stratégiaváltás. Aggodalomra azonban egyelőre nincs ok: David Portalatin, az NPD Group elemzője szerint eddig az az iparági tapasztalat, hogy az elviteles (curb side, azaz járdaszéli)  kiszolgálás felpörgetése kifejezetten munkahelyteremtő hatással jár, mivel egyszerűen több embert igényel.  

Arra azonban, hogy idehaza is találkozzunk digitális asszisztenssel, vagy a korábbi fogyasztásaink alapján összeállított személyes ajánlatokkal, valószínűleg még éveket kell várni. A most körvonalazódó terveket ugyanis egyelőre világszerte 10 000 étteremben tervezik megvalósítani, miközben a McDonald’snak több mint 36 000 egysége van.

Forrás: Wired

Borítókép: Eric Mclean, Unsplash

Kapcsolódó cikkeink

Donald Trump vs. Social Media – a volt elnök mindenkit is beperelne

Anikó

Feltámad a Tamagotchi!

Anikó

Lehetett volna fekete kerámiából is Apple Watch Edition

Anikó