IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

Mindenki bojkottálja hirtelen a Facebookot, de miért?

Unilever, Levi’s, Honda, Verizon, Coca-Cola. Csak néhány vállalat azok közül, akik úgy döntöttek, legalább 30 napra felfüggesztik a hirdetéseiket a legnagyobb közösségi média felületein. De mégis mi vezetett ide, és hogy reagálnak erre Zuckerbergék?

Az Egyesült Államok elég nehéz hónapokat él, élt át. A koronavírus bár szépen lassan indult be náluk, végül rettentően bedurrant, és ma már a fertőzöttek 25%-a amerikai, vagy legalábbis az USA-ban tengeti jobb-rosszabb napjait. És bár sok országban kezd helyreállni a rend, kinyitnak a határok, a boltok, a sportlétesítmények, a pandémiának közel sincs vége, akár tudomásul vesszük ezt, akár nem.

Mindehhez megérkezett George Floyd esete, mely nem csupán Amerika északi felét, de az egész világot megmozgatta. (Aki esetleg az elmúlt hónapokat karanténban, wifi nélkül töltötte: ez történt George Floyd-dal.) Zavargások, demonstrációk, tüntetések, megemlékezések szerte a világban. Ráadásul ahogy az ilyenkor lenni szokott a híreken, videókon és együttérző posztokon túl hashtagek, profilkép-matricák és fekete-fehér coverek lepték el a közösségi hálót. Azt döntse el mindenki maga, hogy ez adott esetben csak az események képmutató meglovagolása, vagy valós véleménynyilvánítás.

A tweet

De nem csupán a tömeg mozdult meg az események kapcsán, az USA első számú embere, Donald Trump is eszközt ragadott a kezébe, hogy elmondja saját véleményét, elejét véve ezzel a továbbiaknak. Legalábbis ő így gondolta.

„Bármilyen nehézség is adódik, vállaljuk az irányítást, de amikor a fosztogatás megkezdődik, megkezdődik a lövöldözés”.

Az idézet egyébként Walter Headley egykori miami rendőrfőnöktől származik, aki a szintén rasszalapú 1967-es zavargások idején fenyegetőzött brutalitással. Az talán még itthoni “laikus” szemmel is egyértelmű, hogy egy ilyen tweet nem szerencsés, ennek hatására viszont olyan dolog történt, mely azelőtt páratlannak számított, s ezzel egy komoly lavinát, a cikk témájának eseményeit indította be.

A Twitter ugyanis elrejtette az adott bejegyzést! Ha a Twitterre átkattintva nézed meg, láthatod, hogy a tartalom csak klikkelés után megtekinthető, ennek pedig több oka is van. Hisz mégiscsak az Egyesült Államok elnökéről van szó, és hiába kellene ugyanúgy kezelni az ő bejegyzéseit, mint bárkiét, ezt a gyakorlatban azért nehezebb megtenni. És ugyan a rengeteg jelentés mellett az algoritmus is érzékelte a tweetet, a döntés előtt a vezérigazgatót, Jack Dorsey-t is értesítették, hisz mégiscsak egy olyan elhatározásról van szó, melyen akár a cég sorsa is múlhat.

Trump nem először tweetel provokatív témában. Forrás: Medium

Ami azonban érdekes, és talán meglepő is, hogy nem törölték a tweetet. Ahogy azt tavaly megígérték, a közösségi irányelveik alapján megjelölték az abuzív tartalmat magában foglaló posztot, ám a közérdek miatt azt el nem távolították. Azaz nem tettek semmit, nem álltak ki Trump ellen, úgy érezték jobb, ha maradnak középen ezen az ingoványos talajon.

De, ha mindez a Twitteren történt, mi köze ehhez Zuckerbergéknek? Hogy kapcsolódnak ide a világ legnagyobb vállalatai?

A Facebook bukása?

A kék óriás szerencsétlenségére a poszt náluk is megjelent, az elnök nem csupán az Amerikában népszerű Twittert, de természetesen a Facebookot is ezerrel használja, így persze oda is kikerült a tartalom. Zuckerbergék azonban semmilyen szinten nem léptek fel a bejegyzés ellen, kint hagyták mindenféle szankció nélkül. Ez pedig épp elég olaj volt a tűzre, mely már korábban is pislákolt Zuckerberg talpa alatt, ugyanis az elmúlt néhány hónapban igencsak sokszor felhozták a platform ellen azt, hogy nem jelöli megfelelően Trump álhíreket tartalmazó posztjait. Sőt, mindezt úgy, hogy más politikusok, hírességek posztjai gond nélkül törlésre kerültek, tehát kifejezetten a Trumppal kapcsolatos tevékenység kezdte szúrni a használók szemét.

Mark Zuckerberg és Jack Dorsey. Egyiküknek sincsenek könnyű napjai. Forrás: NBC News

Ez pedig bőven elegendő volt ahhoz, hogy beinduljon a láncreakció. A legbeszédesebb az volt, hogy a vállalat 400 dolgozója online demonstrációt tartott, rengetegen közvetlenül a Facebookon hangoztatták, mennyire nem értenek egyet a cég álláspontjával, sőt, többen azonnal fel is mondtak. A Facebook (és többi közösségi média) elleni globális bojkottot pedig az Egyesült Államok egyik legismertebb, antiszemitizmus és rasszizmus ellen küzdő szervezete, az Anti-Defamation League (ADL) vette kezébe, és mára elég sikeressé is vált a kezdeményezés.

Céljuk az, hogy a félretájékoztatás és a gyűlöletbeszéd elleni fellépésre szorítsák az online platformokat. A hozzájuk csatlakozó vállalatok pedig nem kisebb tettre határozzák el magukat, minthogy a következő legalább 30 napra, de akár az év végéig felhagynak mindenféle hirdetéssel, melyet a Facebook platformjain (Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp és az Audience Network felületek) indítottak volna útjára. Helyette a #StopHateforProfit tagek lesznek népszerűek a következő hetekben.

És, ha esetleg azt gondolnád, ez nem is akkora csapás, nézzük többek között kik csatlakoztak eddig a bojkotthoz:

  • Ben & Jerry’s (július 1-től határozatlan ideig)
  • Diageo
  • Eddie Bauer
  • FSAstore.com
  • Harry herceg és Meghan Markle (bár nem vállalatról beszélünk, érdemes megemlíteni a hercegi párt, akik szintén kiállnak a kampány mellett)
  • Hershey’s
  • Honda (a bojkott július hónapra, illetve a Facebook és Instagram platformokra vonatkozik)
  • Levi’s
  • Magnolia Pictures
  • Mozilla
  • Patagonia
  • Pepsi ? (rebesgetik, de egyelőre hivatalos megerősítés nincs)
  • Procter&Gamble ? (átmenetileg mérsékelték a tevékenységüket, amíg felülvizsgálják a helyzetet)
  • The North Face (az első nagyobb vállalat, aki csatlakozott az ügyhöz)
  • Unilever (2020 végéig, a Twitteren sem hirdetnek)
  • Verizon
  • Viber

(A teljes listát itt találod.)

A sor egyre hosszabb lesz… Forrás: Morning Brew

Ráadásul, ami érdekes, hogy a Coca-Cola és a Starbucks nincs a listán, ennek ellenére mégis felfüggesztették a hirdetéseiket, méghozzá az összes közösségi platformon. Ennek oka, hogy bár az ADL kampányához formálisan nem csatlakoztak, a mondandójával egyetértenek, és igyekeznek a következő időszakban átértékelni, melyek azok az oldalak ahol a jövőben jelen kívánnak lenni. Mindehhez természetesen a közösségi és moderálási elvek lesznek iránymutatók.

Pénzben mérhető veszteségek

Dollármilliók, dollármilliárdok. Ennyit fog bukni mindezen a Facebook, ez már most látszik. Sőt, talán már bukott is. És a Twitter is, ugyanis hiába volt Dorsey-ék álláspontja kevésbé drasztikus, ez nem mentette meg őket a spekulánsoktól és a befektetők félelmétől: mindkét óriás 7-8% körüli bukást realizálhatott az elmúlt néhány napban a tőzsdén. És ez csak a kisebbik probléma. A Facebook ugyanis manapság szinte kizárólag a hirdetőkből él, összesen mintegy 8 millióból, akik nagyjából évi 70 milliárd dollárt tapsolnak el a különböző megjelenésekre.

A komolyabb gond az, hogy a toplistájukról hárman máris ott virítanak a fenti listán, és még alig kezdett begyűrűzni a dolog. A Starbucks, a Coca-Cola és a P&G ugyanis mind a Facebook egyik legnagyobb hirdetőjének számítanak, előbbi például egymaga költött el közel 100 millió dollárt. Igaz, az jól látszik, hogy ez nincs 1%-a a teljes éves bevételnek, azonban nagyon nem mindegy, mekkora hozadéka lesz ennek az esetnek. Ha a hógolyó effektus beindul, és esetleg a kampány kiterjed Európára is, beláthatatlan következményei lehetnek az esetnek. Akár a Facebook is belerokkanhat. Márpedig, ha egy ügy mögé ekkora cégek állnak be, annak lehet jövője.

Forrás: Facebook

Az eset lehetséges hatásait még talán korai lenne megjósolni, de az biztos, hogy legjobb esetben is komoly befolyása lesz az online hirdetési piacra. A Facebookról kivonuló cégek máshol fogják elkölteni majd a dollárjaikat (pl. Amazon, Google), cserébe a bojkottot nem követő hirdetők alacsonyabb kattintási költségekre számíthatnak majd, köszönhetően a nagyok háttérbe vonulásának. De például érdemes azon is elgondolkodni, mit okozhat mindez a tőzsdén vagy a tech piacon hosszú távon, vagy éppen, hogy megmarad-e a munkája az Unilevernél dolgozó social media managereknek…

Persze Zuckerberg és csapata azonnal próbálta elejét venni a helyzetnek, amint megjelentek az első nagyobb cégek, ám egyrészt ez ekkor már rég késő volt, másrészt továbbra is csak a jól bevált bullshit-generátort tette be a lejátszóba, ez pedig csak további ürügyet szolgáltatott arra, hogy egyre többen otthagyják őket.

És utólag hiába került le néhány Trump poszt és videó, ezt innen nagyon nehéz lesz visszahozni. Még akkor is, ha alapvetően ez mindkét fél érdeke. Hisz a legnagyobb közösségi médiának szüksége van a legnagyobb márkáira és a márkáknak is szükségük van a Facebookra.

Forrás: The Verge, CNN, NY Times

Te bojkottálnád valamelyik közösségi oldalt egy jó ügyért?

Kapcsolódó cikkeink

Megérkezett Zuckerberg válasza a Facebookot érintő bojkottra

Szarka

A Facebook új VR szemüvege inkább a múltból jött, mint a jövőből

Nagy Deborah

Érkezik a Facebook Shops, a vállalat saját webshop szolgáltatása

Anikó