IThon.hu | Techben otthon vagyunk!

Törölték a Fortnite-ot az App Store-ból és a Play Áruházból

A cupertinóiak határozott intézkedéssel demonstrálták, hogy még az Epic Games sem kerülheti el a 30 százalékos részesedés megfizetését, nem sokkal később pedig a Google is követte példájukat.

A felhasználók egy része még mindig azon háborog, hogy az App Store szabályaira hivatkozva az Apple néhány napja letiltotta az iOS-ről a Microsoft Xcloudot, most viszont máris itt az újabb balhé. Ezúttal a Fortnite-ot távolították el az alkalmazásboltból, mivel a játék mögött álló Epic Games megkísérelt egy saját, közvetlen fizetési rendszert bevezetni, amiből a cupertinóiak egy cent jutalékot sem láttak volna. Az „Epic direct payment” néven futó megoldás ráadásul még azzal is ösztönözte a vásárlókat, hogy a jutalék összegéhez hasonló (20 százalékos) arányban olcsóbban kínálta a játékban beszerezhető digitális javakat.

A több mint 350 millió ember által játszott battle royale most sem elérhető az App Store-ban és a Play Áruházban, az Apple pedig szokatlanul terjengős közleményben magyarázta a Verge-nek a helyzetet. A cupertinóiak ebben a minden fejlesztőre egyformán érvényes szabályokra hivatkoznak, melyek szerintük garantálják az áruház biztonságát és egyenlő feltételeket teremtenek azoknak, akik appokkal töltik fel a kínálatot. A Fortnite törlésével kapcsolatban kiemelték, hogy az alternatív fizetési rendszert előzetes ellenőrzés és jóváhagyás nélkül helyezték el a játékban, ami egyértelműen sérti az App Store irányelveit. A közleményben arra is emlékeztettek, hogy az Epic Games korábban elfogadta a platform szabályait.

A mobilos változatok megjelenése nagyot tolt a Fortnite szekerén, az iOS-es verziónak például csak 5 hónap kellett a 100 millió letöltés eléréséhez.

Csakhogy az Epicnél valójában már régóta kritizálják az Apple és a Google által előírt 30%-os jutalékrendszert, ami nem is csoda, hiszen az egyébként ingyenes Fortnite csak 2019-ben 1,8 milliárd dolláros bevételt termelt a stúdiónak, méghozzá kizárólag alkalmazáson belüli vásárlásokkal. A nagyobb szabadságot kínáló Androidon például 2018-ban maguk távolították el a játékot a Play Áruházból, majd a saját csatornáikon próbálták terjeszteni, ám 18 hónap után feladták a harcot, és idén áprilisban visszatértek a „hivatalos” úthoz. A közvetlen fizetési rendszer miatt azonban most ismét hűlt helyét találni a battle royale-nak, mivel pár órával az Apple után a Google is kiebrudalta a Fortnite-ot a saját boltjából, habár a Play Áruházon kívüli forrásból továbbra is telepíthető az app.

A nyílt Android ökoszisztéma lehetővé teszi a fejlesztőknek, hogy több alkalmazásbolton keresztül terjesszék az appjaikat. Azoknak a játékfejlesztőknek, akik a Play Áruházat választják, következetes irányelveink vannak, melyek igazságosak a fejlesztőre nézve és biztonságossá teszik az áruházat a felhasználóknak. Habár a Fortnite elérhető marad az Androidon, a Play Áruházban nem tehetjük továbbra is elérhetővé, mivel megsérti az irányelveinket. Ugyanakkor szívesen folytatjuk az Epic-kel a tárgyalásokat, hogy visszahozzuk a Fornite-ot a Google Playre.

Google

Az Epic gondosan előkészített válaszai azonban egyértelművé teszik, hogy a stúdió tudatosan, tiltakozásként idézte elő a helyzetet, valamint azt is, hogy elsősorban a semmilyen alternatív terjesztési lehetőséget nem tűrő  Apple-t tekintik “főellenségnek”.  A YouTube-ra például feltöltöttek egy olyan videót, ami az Apple híres 1984 című reklámját figurázza ki. Az almás cég ezzel az akkor még domináns IBM-mel szemben foglalt állást, most viszont az Epic használta fel a témát arra, hogy az elnyomással küzdő forradalmárként pozicionálja magát. A hatalmas kivetítőn szónokló Nagy Testvér arcát ezúttal a Fortnite egyik harcosa zúzza szét egy unikornisos kalapáccsal, amit rövidesen követ a #FreeFortnite hashtag.

A rövidfilmet a cikk írásakor folyamatosan ismétlik a Fortnite Twitch és YouTube-csatornáin, ez azonban nem minden: a stúdió egyúttal be is perelte az Apple-t. A Kaliforniai Északi Kerületi Bíróságra nyújtott panasz szerint a cupertinóiak visszaélve a monopolhelyzetükkel megsértik a szabad verseny szabályait. Az Epic keresetének dokumentációját teljes hosszában  itt lehet elolvasni. Az Apple számára különösen rosszkor jön az újabb jogi eljárás, ugyanis az Európai Tanács a nyár során indított vizsgálatot a cég potenciálisan versenytorzító politikája miatt, de nemrég az USA-ban is zajlott egy nagyobb trösztellenes meghallgatás, ahol Tim Cookot is kifaggatták.

Az ilyen vádak főként azóta szaporodtak meg a céggel szemben, hogy maguk is beléptek a szolgáltatások piacára: az Apple Musicnak, az Apple Arcade-nek és a TV+-nak is megvannak a maga riválisai, akik a versenyhelyzet ellenére  is kénytelenek 30%-os jutalékot perkálni az almás platformon. Az Apple álláspontja viszont nagy vonalakban az, hogy az App Store rengeteg pénzt termel a partnereknek, a szigorú szabályok és az ellenőrzés pedig mindenki számára egyenlő feltételeket teremt. A fejlesztők egy része ugyanakkor vitatja ezt, főként, mióta kiderült, hogy az Amazon esetében 15%-ra mérsékelték a jutalék összegét a Prime Videón értékesített előfizetéseknél.

Ami a Fortnite-ot illeti, akik korábban letöltötték a játékot iOS-en arról számoltak be, hogy továbbra is működik az alkalmazás, még a törlést kiváltó közvetlen fizetési rendszer is használható. Új tartalmak letöltésére viszont nincs lehetőség, az Epic közleménye szerint ez az állapot a jelenleg is zajló harmadik évad második fejezetére korlátozódik, ám azt követően az iOS-es felhasználók leragadnak a 13.40-es verziónál, s nem lesz hozzáférésük a battle passhoz sem.

Nagy kérdés persze, hogy meddig húzzák a csetepatét, mielőtt „megigazítják” a Fortnite-ot, és visszakullognak az App Store-ba és a Play Áruházba. Az Apple és a Google ugyanis egyaránt kijelentette, hogy nyitottak a tárgyalásra, így a játék még jóval a jogi hercehurcák vége előtt ismét felbukkanhat a hivatalos platformokon.

Forrás: The Verge

Kapcsolódó cikkeink

Eszméletlen összeget költöttünk appokra 2021-ben is

Anikó

Érkezik a Netflix játékszolgáltatása az App Store-ba

Anikó

Megkezdte a játékok tesztelését a Netflix

Anikó