12 hónap telt el az almás streaming platform indulása óta, így ideje összefoglalni, hogy hol is tart a projekt.
A tavaly márciusi Apple Special Event egyik nagy bejelentése volt, hogy a cupertinóiak saját streaming szolgáltatást indítva bemerészkednek a Netflix és az Amazon Prime vadászterületére. A döntés tökéletesen illeszkedett az Apple évek óta követett stratégiájába, amelyben egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az előfizethető termékek. Az Apple Music lassú építkezéséből viszont megtanulhattuk, hogy cupertinói illetékesek nem a sietős tempó hívei, így nagyjából senki sem számított arra, hogy a TV+ hirtelen felforgatja majd az erőviszonyokat.
Az már a novemberi induló kínálatból is nyilvánvaló volt, hogy az Apple meg sem próbál repülőrajttal a Netflix babérjaira törni. Eleinte csupán néhány tartalmat kaptunk, például a Jennifer Aniston-Reese Whiterspoon-Steve Carell trió nevével fémjelzett The Morning Showt, a Jason Momoát felvonultató See-t, vagy az alternatív történelemmel játszadozó For All Mankindot. A cupertinóiak persze érzékelték, hogy ez nem valami sok, ezért az új almás terméket vásárlóknak egy éves ingyenes próbaidőszakot biztosítottak, amit nemrég 3 hónappal meghosszabbítottak.
Az azóta eltelt egy év alapján még mindig nehéz valódi mérleget vonni a platform teljesítményét illetően. A kínálatról elmondható, hogy az Apple nem lazsált, és kitartóan bővítették a katalógust. Ma már 32 sorozat és több film érhető el a TV+-on, valamint sztárokat sem csak az induláshoz sikerült felvonultatni. A Defending Jacobbal kaptunk thrillert Chris Evans főszereplésével, a Ted Lassóval Jason Sudekis is csatlakozott, a nyáron elindult Oprah új talkshowja, az On The Rocksban Bill Murray, a The Bankerben pedig Samuel L. Jackson parádézik.
Az Apple streaming szolgáltatása ugyan a tartalmak mennyiségét tekintve ma is a mezőny végén kullog, de egy átlagosan elfoglalt felnőtt számára valószínűleg már így is hónapokra elég nézni valót kínál. Egy igazán ütős szolgáltatáshoz persze ennél jóval többre lesz szükség, kezdetnek nem ártana például, ha cupertinóban nem ragaszkodnának foggal-körömmel a saját gyártású tartalmakhoz, és kapnánk néhány licencelt filmet vagy sorozatot, ahogy az a Netflixnél is látható. Ezen a téren van is némi elmozdulás, hiszen az Apple a nyáron egy az egyben felvásárolta a Greyhound című Tom Hanks-mozit, illetve jelentések szerint egy ideig az új James Bond-filmért is versenyben voltak.
A puszta mennyiség azonban nem minden, egy év után inkább az a legfontosabb levonandó tanulság, hogy valójában milyenek is azok a tartalmak, amelyekkel az Apple előrukkolt? Objektív mércék híján ezt nem könnyű megítélni, ráadásul a TV+-nál csak korlátozottan támaszkodhatunk a hype nagyságára, hiszen a szolgáltatás eleve csak almás eszközökről érhető el. Magyarul akármit is tesz le az asztalra a platform, esélye sincs kitermelni egy Game of Thrones, vagy Stranger Thing-szerű sikerszériát, amiről a fél világ beszél majd.
A produkciók így finoman szólva sem uralják a közvéleményt, az Apple szép sorban mutatja be a tartalmakat, amik aztán az almás és egyéb tech híroldalakon kívül ritkán ütik át a média ingerküszöbét. Az induláskor még a leglátogatottabb oldalak is rárepültek Jason Momoára és a See-re, valamint a The Morning Show-ról is számos helyen olvashattunk, de azóta többnyire kerüli az Apple TV+-t a rivaldafény. Ami a díjakat illeti, ezen a téren sem robbantott nagyot a projekt: az Emmyn például 18 jelölésből egy szobrocska jutott Billy Crudup alakításáért a The Morning Shownak (ami egyébként az egyik epizódban pont az ilyen díjakat figurázta ki).
Ez persze nem jelenti, hogy az Apple TV+-on ne lennének jó és élvezhető tartalmak, a Mythic Quest című vígjátéksorozatra például sokan esküsznek, a társadalmi kérdéseket feszegető Little America is kiváló kritikákat kapott, és eddig a Ted Lasso sem szerepel rosszul. Az én személyes tapasztalatom, hogy amit eddig megnéztem, azt nem bántam meg, de ez az élmény egyénenként eltérhet: több fórumon látni a hozzászólásokból, hogy akiknek ellenszenves az Apple, azoknál minden eleve mínuszból indul a listáról, és onnan is csak rontani tud.
Ez viszont nem feltétlenül gond még a cupertinóiaknak sem, mivel Cookék egyelőre biztosan nem arra utaznak, hogy létrehozzák a világ legnézettebb streaming szolgáltatását. A következő néhány év reális célja inkább az lehet, hogy a TV+ az almás termékek bevett „társutasává” váljon, azaz, hogy a vásárlók szélesebb körében ne is legyen kérdés az előfizetése, lásd 50 GB-os iCloud-tárhely. A cég törekvéseit segítheti, a streaming, mint műfaj rohamos terjedése, valamint a nemrég bevezetett Apple One csomag is, ami kedvező áron fogja össze a négy almás (Music, TV+, Arcade, iCloud) szolgáltatást.
Ez pedig a kínálat bővítésének jelenlegi tempója mellett sem elképzelhetetlenül távoli cél, főleg, hogy minden tartalom eleve lokalizált felirattal érkezik, tehát még az olyan kis piacokon is azonnal élvezheti őket a közönség, mint Magyarország. Összességében azonban még ez az egy év is kevés idő ahhoz, hogy komoly végközvetkeztetéseket vonjunk le az Apple TV+-ról, hiszen a cupertinóiak még nyakig gázolnak az építkezési fázisban. Az irány eddig mindenesetre változatlan, a következő 12 hónapban még több saját gyártású programot várhatunk, bár a koronavírus miatt szünetelő forgatásokkal könnyen lehet, hogy kevesebbet, mint az elmúlt egy évben.